Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till BBEdit

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

BBEdit är bra men jag behöver inte alla finesser och jag vill inte betala.
Finns det någon enkel freeware som kan editera en textfil direkt på en webbserver så att man slipper ladda-ned-ändra-och-ladda-upp-igen?

Hmmm direkt. Jag kör Cyberduck tillsammans med Textmate och tycker det fungerar klockrent.
Det är väl också någon typ av upp-nerladdning men den märker jag aldrig av.

Måste jag verkligen ändra direkt på servern loggar jag in på den via ssh och fixar med vi eller liknande.

Men det är en helt annan dimension att kunna ändra direkt. Man glömmer en punkt nå'nstans och kan peta in den följt av ett cmd-S så är allt klart. Finns det verkligen ingen enkel freeware utan BBEdits finesser, och med GUI, som gör detta?

Om jag förstått det rätt så funkar Textmate på samma sätt som BBEdit tillsammans med Cyberduck.

Logga in på ftpservern med Cyberduck. Högerklicka på rätt fil: Redigera med > Textmate. Sen är det bara att spara som vanligt från Textmate.

Ursprungligen av sirugo:

Men det är en helt annan dimension att kunna ändra direkt. Man glömmer en punkt nå'nstans och kan peta in den följt av ett cmd-S så är allt klart. Finns det verkligen ingen enkel freeware utan BBEdits finesser, och med GUI, som gör detta?

Jo, Transmit. Shareware.

BBEdit Lite är gratis. Är väl iofs ett PPC-program, men det rullar ju fortfarande.

  • Medlem
  • 2008-04-03 11:41

Textwrangler är väl en lite mindre gratisversion av BBEdit. Jag använder den och är nöjd.

Ska prova Cyberduck/textmate, men Textwrangler kan väl inte spara direkt på servern?

  • Medlem
  • 2008-04-03 20:11
Ursprungligen av sirugo:

Ska prova Cyberduck/textmate, men Textwrangler kan väl inte spara direkt på servern?

Jorå.

Cyberduck kan användas med valfri texteditor för att hantera just det du vill ha. Personligen använder jag Cyberduck + Smultron, båda två helt gratis

Om du har möjlighet att logga in med ssh har du kanske möjlighet att köra t ex vim direkt på servern.

Ha ha. Ja, minsann.
Textwrangler kunde ju spara direkt på servern. Trodde jag aldrig.
Då så. Oslagbart. Tack!

1
Bevaka tråden