Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

spss med frågetecken i data sheet

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
I ett av mina gamla data-set (från en excel-fil initialt) förekom tecken som SPSS 11 gjorde om: exempelvis blev "å" till något i stil med "/a" (åt det hållet i alla fall).

SPSS 16 verkar däremot inte kunna läsa å, ä, ö utan visar frågetecken på platsen för tecken som den inte kan läsa.
Detta är väldigt problematiskt, eftersom jag inte kan "söka efter förekomsten av vissa tecken-kombinationer" i mitt data sheet när ex. den svenska bokstaven "å" INTE ersätts av ex "/a" utan av ett frågetecken. Dessutom ersätts ä, ö med samma frågetecken som å. Problematiskt. se bilagor. Den ena från SPSS11 som visar hur å, ä, ö gjorts om av SPSS till tecken man ändå kan söka efter, och den andra bilaga från SPSS16 som visar att programmet inte kan läsa å, ä, ö...

Kan jag ändra inställningarna i SPSS16 så att programmet kan läsa å, ä, ö?
I annat fall är ju de data-set jag jobbat med i tre år värdelösa....

Eller handlar detta inte om SPSS utan är det en inställningsfråga i Mac OS X? Förekommer problemet i andra program också ? (se bifogad bild)
med vänl hälsn Jonas Ludvigsson

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-02 22:07

Är inte alldeles säker, men det verkar ju finnas lite språkinställningsmöjligheter under preferences. Se bifogad bild. Kanske välja 'unicode'?

Mvh
/genell

Hej!
briljant! stort tack! Jag ändrade till unicode och även om å, ä, ö nu alla byts ut mot ett "vanligt frågetecken "?", så kan jag i alla fall jobba vidare.
PS. Genell, eftersom du verkar kunna mycket om spss får du gärna kolla in min nästa spss-fråga också:-)
med vänl hälsn Jonas

1
Bevaka tråden