Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför kan jag inte redigera?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Varför kan jag inte redigera mina inlägg i en tidigare diskussion jag startat?
Den innehåller bilder och nu har de bilderna bytt adress. Det måste jag ändra men "Redigera" är borta?!

Hur gammal är den? Verkar vara nån tidsbegränsning.

Det var min teori också.

2007-09-23.

Inlägget blir helt meningslöst utan bilder.
Det måste ändras eller tas bort helt.

Var är moderatorn?!

Tråden heter "Döp min Drobo"

  • Medlem
  • 2008-04-02 21:02

Det är så det är sedan sammanslagningen. Varför inte bara gör ett nytt inlägg i tråden, fast med korrekta bilder?

Sammanslagningen av vaddå?

De första inläggen i tråden ser ju helt pucko ut utan bilder.
Åtminstone en moderator borde väl kunna lägga in att bilderna är borta?

På 99musik var det möjligt att redigera sina inlägg oavsett hur gamla de är. 99mac har/hade 30 eller 60 dagar (har jag för mig) som gräns. Alla 99-sajterna flyttades till 99.se, och sedan dess är det 99macs gräns som gäller.

Vad ska det vara bra för?

Bra fråga.

Fråga Björnström?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-02 21:35

Man kan inte redigera så gamla inlägg. Man har några minuter på sig att redigera. Hur skulle det se ut om man kunde redigera flera år gamla inlägg?

  • Medlem
  • 2008-04-02 21:36

Konrad: Väldigt bra, tackar som frågar. Fungerade finfint på 99musik innan sammanslagningen.

Vad jag har hört så har det varit problem på 99mac med att användare redigerat sina gamla inlägg och lagt in reklam i dem i efterhand, vilket gjorde att möjligheten att redigera saker togs bort.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-02 21:44
Ursprungligen av jgb:

Konrad: Väldigt bra, tackar som frågar. Fungerade finfint på 99musik innan sammanslagningen.

Vad jag har hört så har det varit problem på 99mac med att användare redigerat sina gamla inlägg och lagt in reklam i dem i efterhand, vilket gjorde att möjligheten att redigera saker togs bort.

Då kan man fråga sig vad det är för vits med att kunna redigera hur gamla inlägg som helst? Det man skriver, skriver man ju i realtid. Ångrar man sig fyra år efteråt är det inget att göra åt. Precis som IRL, för att använda en term som alla här begriper.
Korkat att inbilla sig att man kan ändra inlägg från tidig Jura.

  • Medlem
  • 2008-04-02 21:48

I alla fall jag tycker det kan vara praktiskt att ändra exempelvis min presentation, eller varför inte ett inlägg i köpes/säljes? Eller om jag ångrar ett inlägg som skrevs för ett tag sedan?

Korkat tycker jag definitivt inte att det är, snarare väldigt praktiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-02 21:54
Ursprungligen av jgb:

I alla fall jag tycker det kan vara praktiskt att ändra exempelvis min presentation, eller varför inte ett inlägg i köpes/säljes? Eller om jag ångrar ett inlägg som skrevs för ett tag sedan?

Korkat tycker jag definitivt inte att det är, snarare väldigt praktiskt.

Kan hålla med om att det vore praktiskt om man kunde ändra i köpes/säljes. Alltså ta bort om prylen är såld eller köpt.
Men att ha obegränsade möjligheter att ändra i gamla inlägg måste du väl begripa att man inte kan ha? Vad blir det för slags diskussion då?
Om du ändrat dig rent personligt sedan du skrev presentationen kan du göra tillägg, eller skriva nya inlägg, och tala om på vilket sätt du ändrat dig, eller blivit en ny människa.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-02 21:55
Ursprungligen av jgb:

I alla fall jag tycker det kan vara praktiskt att ändra exempelvis min presentation, eller varför inte ett inlägg i köpes/säljes? Eller om jag ångrar ett inlägg som skrevs för ett tag sedan?

Korkat tycker jag definitivt inte att det är, snarare väldigt praktiskt.

Och du står som admin, obegripligt.

  • Medlem
  • 2008-04-02 22:03
Ursprungligen av Konrad:

Och du står som admin, obegripligt.

Vad är det du inte begriper? Att jag har en åsikt som avviker från hur det sammanslagna forumet fungerar? Jag är en individ, så jag har mina åsikter om hur saker skall vara.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-02 22:10
Ursprungligen av jgb:

Vad är det du inte begriper? Att jag har en åsikt som avviker från hur det sammanslagna forumet fungerar? Jag är en individ, så jag har mina åsikter om hur saker skall vara.

Att du står som "Administrator", menar jag. Det innebär att du fritt kan administrera på 99.se antar jag. Om det bara är begränsat till musik-delen må det vara hänt.
Om det är på hela sajten är det inte bra, med tanke på din inställning.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-04-04 02:40
Ursprungligen av Konrad:

Att du står som "Administrator", menar jag. Det innebär att du fritt kan administrera på 99.se antar jag. Om det bara är begränsat till musik-delen må det vara hänt.
Om det är på hela sajten är det inte bra, med tanke på din inställning.

Administratörernas och moderatorernas syfte är att skapa ordning och reda, lösa eventuella konflikter och se till att forumet fungerar bra i största allmänhet. Att redigera i trådar så de blir ologiska och svårförståeliga hamnar såklart utanför de syftena, därför gör vi moderatorer inte sådant. Logiskt och sunt resonemang. Att anta att jgb saknar förnuft för att han tycker annorlunda än dig tycker jag är tokigt.

Sedan så funkade det ju faktiskt i praktiken med att användare kunde redigera sina inlägg på 99musik. Det var som det nämnts tidigare att det var i mac-delen som spam uppstod. Lite mer "frihet under ansvar"-attityd och mindre "finns det så dricker man"-mentalitet i diskussionen (och forumet i övrigt) hade vart trevligt tycker jag.

Så här tycker jag:

- I det fåtal fall då det är motiverat att ändra - som t.ex länkar som har ändrats - så kan man rapportera inlägget, och snällt be en moderator göra ändringarna. Jag tror inte att det handlar om så många fall, så det har vi nog tid med.

- I alla övriga fall, t.ex ändring i en personlig presentation, eller en ändrad åsikt i en fråga - ja, då får man göra man ett nytt inlägg i tråden, och berätta vad det är som har ändrat sig i presentationen eller åsikten.

Om man får lov att ändra hur som helst, så tror jag att risken för att bryta kontinuiteten i en diskussion, och risken att en diskussion kan bli mer eller mindre obegriplig, är alldeles för stor.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-04-02 22:03
Ursprungligen av jgb:

I alla fall jag tycker det kan vara praktiskt att ändra exempelvis min presentation, eller varför inte ett inlägg i köpes/säljes?

Just i köpes/säljes kan du ändra när du vill.

Citat:

I alla fall jag tycker det kan vara praktiskt att ändra exempelvis min presentation, eller varför inte ett inlägg i köpes/säljes? Eller om jag ångrar ett inlägg som skrevs för ett tag sedan?

...eller länkar som ändrats, bilder som flyttats, sajter som dött, information som visade sig vara fel 31 dagar efter ursprungsinlägget, ny information som tillkommit 31 dagar efter ursprungsinlägget, osv. Det finns ganska många anledningar till att man vill kunna ändra i inlägg.

Och som sagt, det funkade bra på 99musik, men visst, moderatorerna måste kanske vara lite mer på sin vakt utifall någon lägger in reklam och liknande i inlägg.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-02 22:01
Ursprungligen av false messiah:

...eller länkar som ändrats, bilder som flyttats, sajter som dött, information som visade sig vara fel 31 dagar efter ursprungsinlägget, ny information som tillkommit 31 dagar efter ursprungsinlägget, osv. Det finns ganska många anledningar till att man vill kunna ändra i inlägg.

Det gör det väl inte! Vem fan sitter och glor på inlägg som är flera år gamla?
Det är väl bara du i såna fall.
Om det ska vara ett levande forum så kan man väl inte sitta och redigera gamla inlägg, då ballar ju diskussionen ur totalt. Fattar ni inte det? Lagt kort ligger!
Vill man ändra på något så får man skriva nya inlägg.
Det finns inte och har aldrig funnits anledning på att ändra i gamla inlägg. Även om man tycker och vill det själv så ska man inte kunna göra det och det ska inte gå att göra det.
Har ni aldrig skrivit på forum förut?
Lagt kort ligger, kom ihåg det pajkar.

Ursprungligen av Konrad:

Det gör det väl inte! Vem fan sitter och glor på inlägg som är flera år gamla?

Det finns ett antal nyhetsavdelningar här på sajten där det ofta kan gå mer än 30 dagar (eller hur lång tid det nu är) mellan att ursprungsinlägget skrivs och att ny information tillkommer, och det ser betydligt bättre ut om sajten inte är full med döda länkar och bilder som pekar ut i ingenstans.

Så det behöver inte vara särskilt gamla trådar för att det ska vara intressant att ändra i dem. Bara ett exempel.

(Och det är ett återkommande fenomen att folk bumpar flera år gamla trådar, så det är inte bara jag som glor på gamla inlägg. 99.se har bra googlerank, så det dyker ofta upp gamla trådar där också, exempelvis.)

Citat:

Om det ska vara ett levande forum så kan man väl inte sitta och redigera gamla inlägg, då ballar ju diskussionen ur totalt. Fattar ni inte det? Lagt kort ligger!
Vill man ändra på något så får man skriva nya inlägg.

Många på 99musik lägger tex upp trådar med musik och använder då redigeringsfunktionen för att samla nya versioner, remixar, liknande låtar osv på ett ställe, istället för att folk ska behöva läsa igenom alla inlägg i en tråd för att hitta dem. Det är ett väldigt konkret exempel på när det är bra att kunna redigera sina inlägg. Dito för länksamlingar (som jgb nämner), lösningar på problem, svar på frågor, osv.

Men jag förstår inte riktigt varför det skulle vara så upprörande att vissa användare vill kunna ändra sina inlägg?

  • Medlem
  • 2008-04-02 22:00

Vadå "måste du väl begripa"? Det är lite som "hur kan du inte tycka om blodpudding, det som är så gått", en sorts argumentation som helt bygger på personliga åsikter. Jag har min åsikt, den står fast.

En annan sak som inte gå numera utan inblandning från moderator är att en vanlig medlem håller t.ex. en länklista för något visst område, exempelvis gratispluggar till musik av olika slag.

Som sagt, det fungerade finfint på 99musik innan sammanslagningen, så jag tycker det är väldigt tråkigt att det inte är så nuförtiden. Jag förstår dock att man valde att ta bort det pga missbruket.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-02 22:03
Ursprungligen av jgb:

Vadå "måste du väl begripa"? Det är lite som "hur kan du inte tycka om blodpudding, det som är så gått", en sorts argumentation som helt bygger på personliga åsikter. Jag har min åsikt, den står fast.

En annan sak som inte gå numera utan inblandning från moderator är att en vanlig medlem håller t.ex. en länklista för något visst område, exempelvis gratispluggar till musik av olika slag.

Som sagt, det fungerade finfint på 99musik innan sammanslagningen, så jag tycker det är väldigt tråkigt att det inte är så nuförtiden. Jag förstår dock att man valde att ta bort det pga missbruket.

Det är skillnad på gott och gått.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-02 22:26

Som svar på sista satsen så är det nog ett fenomen som särskiljer sig och bara är är relevant för musikdelen.
I övrigt håller jag inte med.
Det är som att säga att jag jag var jävligt dum den 13 augusti 1992 kl 13.47, nu ändrar jag på det. Ett inlägg ligger där det ligger. Vill man ändra på sig får man skriva nya inlägg.

Det är aldrig för sent att ändra sig. Förutom på 99.se. (fast i köp och sälj går det tydligen bra.)

Men vi kan konstatera att 1) det finns en begränsning på hur länge man får ändra sina inlägg, 2) att inte alla gillar den, 3) #2 spelar ingen större roll, eftersom det inte lär ändras den närmsta tiden ändå.

Jag förstår inte hur Konrad kan säga att det inte är en anledning att redigera när mina bilder har bytt adress?

Hela introt i min tråd om Drobon ser ju helt puckat ut nu utan bilder!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-03 19:33
Ursprungligen av the örjan:

Jag förstår inte hur Konrad kan säga att det inte är en anledning att redigera när mina bilder har bytt adress?

Hela introt i min tråd om Drobon ser ju helt puckat ut nu utan bilder!

Jag håller med dej när det gäller just de inläggen. Men jag håller också med att man inte ska kunna ändra skrivna inlägg hur som helst. Så för att slippa krångligheten i att kunna ändra vissa saker och inte andra, är det lättast att spärra redigering.
Så funkar det med t ex journalen i sjukvården. Skriver man fel får man inte ändra, bara göra tillägg.

Håller faktiskt med Konrad; lagt kort ligger.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-03 21:11

Jag har viss förståelse för att man inte ska gå in och redigera i gamla diskussioner för mycket för då kan kontinuiteten gå åt fanders. Men en månad känns på tok för kort, för som sagt är det rätt mycket där man vill kunna hålla samlade listor och annat. Länksamlingar är ett typexempel, om någon vill hålla en uppdaterad lista så ser det ju helt barockt ut om första posten blir en lista på 30 länkar där kanske en fungerar efter 2-3 månader, sen är det en sida med kommentarer innan nästa omgång kommer som sen också blir helt obrukbar efter någon månad. Jag skulle säga öka gränsen till 2-3 månader från senaste editeringsdatum som första åtgärd, och låsa upp editeringen i specifika forum (t.ex. presentationer där man _verkligen_ bör kunna redigera i obestämd tid).
Det finns för och nackdelar i båda sätten, men för min del överstiger fördelarna av fri editering helt klart nackdelarna.

Bevaka tråden