Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virtuell av/på-knapp för externa diskar. Finns det?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2008-04-02 21:46

Det stör mig att det alltid "kollas" på de externa diskarna när jag triggar nån aktivitet. Jag har en gammal burk och de externa diskarna är inte top noch de heller...
Det sänker prestandan varje gång de externa diskarna aktiveras. Helt i onödan.

Lite onödigt git att behöva avmontera diskarna efter varje gång jag använt dem och montera varje gång jag ska spara över nån liten fil eller hämta en.

Finns det inte något litet program där man kan klicka av/på "på låtsas"? Där diskarna förblir monterade, men inte aktiva.

/Bosse

[PB G4 - 867="867" MHz 1="1" GB Leopard]

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-04-02 21:58

Fan vad störigt det är.

Jag har 6 diskar och ibland, utan att man gör något särskilt, börjar de att varva upp varvid all aktivitet på datorn stannar upp. Vill också ha det fixat.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-04-02 22:09

Min externa disk startar när den ska användas och stängs av efter några minuters inaktivitet, den är monterad hela tiden och segar inte ner maskinen i övrigt.

Jag har stängt av i Spotlight att den inte ska indexera och ha sig på externa diskar och kryssat för i Strömspararen. Inget mer.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-02 22:13

Det förändrar inget. Det är lika segt i all fall om man gör något så diskarna måste varva upp, även om det inte behövs.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-04-02 22:17

Den enda gången min varvar upp är om jag ska skriva eller läsa på den och då tar det ju typ 1-2 sekunder innan den operationen utförs, men inget annat segas ner.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-02 22:18
Ursprungligen av Mija:

Den enda gången min varvar upp är om jag ska skriva eller läsa på den och då tar det ju typ 1-2 sekunder innan den operationen utförs, men inget annat segas ner.

Det blir segt även när du gör något som ska sparas, då måste diskarna varvas upp igen.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-04-02 22:19

Bara om jag ska spara på just den. Den står inte och snurrar igång av sig själv lite sådär emellanåt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-02 22:30
Ursprungligen av Mija:

Bara om jag ska spara på just den. Den står inte och snurrar igång av sig själv lite sådär emellanåt.

Det kvittar om om du har sju, eller bara en extern HD ansluten så ska det varvas upp varje gång du väljer "Spara som" från vilket program som helst så ska disken eller diskarna varva upp för att vara tillgängliga för Finder och sparning.
Irriterande.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-04-02 22:34

Jag tolkar iaf Bosse inlägg som att han vill att dom ska startas/stängas av men utan att monteras/avmonteras (det som tar tid) och inte okynnesstarta. Och det är så dom gör för mig utan problem.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2008-04-02 22:47

Söken ock I skolen finnen...

Jag hittade ett par program, MountnuoM och iMount.

Det är inte riktigt vad jag söker. Det tar fortfarande lite tid att montera och avmontera.
Absolut en förbättring, men som bekant är 15-20 sekunders av/-montering en evighet i de här sammanhangen.

Så jag är fortfarande på jakt efter ett program som helt enkelt bara stänger av kopplingen till diskarna, utan att man behöver avmontera.

Mija: Jag har provat din förslag, och det hjälper tyvärr inte.

1
Bevaka tråden