Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa men inte ändra filer?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill ha en utdelad volym där användarna skall kunna skapa nya filer men sen inte ändra filerna i efterhand, går detta? Den enda ACL-permission jag hittar är ju "Create Files (Write Data)" och där ingår ju "User can create files and change files."

Någon som vet?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-31 20:08

Ska de kunna läsa filerna? Annars kan du väl göra en drop box?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 02:30
Ursprungligen av hugin:

Ska de kunna läsa filerna? Annars kan du väl göra en drop box?

Jag och min kollega kör också dropbox på de projekten som ligger i luften och vi är supernöjda, det enda problemet är att dom 2GB är lite för lite för oss. Hur står sig mobile.me mot dropbox i speed och funktion? Finns det någon här med erfarenheter från båda?

/F

Jo, läsa också.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-31 22:19

Vilken server sitter du med? 10.4 eller 10.5?

10.4 på den. Skulle egentligen vart 10.5 men AFP och SMB funkar ju inte

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-02 17:56
Ursprungligen av Johan S:

10.4 på den. Skulle egentligen vart 10.5 men AFP och SMB funkar ju inte

Om man väljer Advanced under installationen funkar det väl?

Nä. Det har inte med det att göra. Jag har aldrig ens provat o inte köra Advanced... Är ju fullt av bugga som gör att dom crachar åt höger o vänster m.m..

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-04-02 20:02

Du kanske kan göra ett fulhack med en dropbox och en folder action som flyttar filerna till en mapp med read only?

Mja, det kommer vara en hel arkivstruktur så de blir nog svårt.. Tanken är att man skall kunna lägga till nya filer (kalla dom digital orginal), och sortera in dessa i strukturen, men sen skall man inte kunna modifiera filerna.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-04-09 08:25

Du måste scripta eller manuellt ändra rättigheterna för att uppnå det du vill. Anledningen att det inte finns den funktionaliteten du efterfrågar är egentligen rätt enkel.

Så här gör macen när den skapar en ny fil (spara som, kopierar osv):

1) Den skapar en fil, sätter skapardatum, filtyp (resursdel) och det som behövs om det behövs.
2) Filen stängs.
3) Systemet kontrollerar om datat som ska läggas i filen verkligen får plats på skivan där filen är skapad.
4) Filen öppnas och fylls med data.
5) Filen stängs.

Det är alltså helt nödvändigt att kunna både redigera och skapa en fil.

Mitt förslag är att du kör ett cronjob eller LaunchDeamon-script var femte minut som ändrar rättigheterna. Kolla in Lingon för att enkelt göra ett LD-script.

1
Bevaka tråden