Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MBP totalhänger sig

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-04-02 17:51

Jag har haft min nya MBP (penryn 2.4GHz, 2GB ram, 250GB hdd) några veckor nu och det mesta funkar som det ska. Ett jobbigt problem har jag dock stött på: datorn låser sig totalt nästan en gång om dagen. Visst stressar jag datorn en del (5-10 blandade flikar i firefox, typ alltid itunes igång, adium och lite annat) men inte såpass mycket att den skulle låsa sig som den gör. Oftast går musen att röra på men det går inte att klicka på något och inga tangentbordskommandon funkar. Den pågående låten i itunes brukar spelas klart, sen blir det tyst. Det brukar sluta med att jag får tvångsavsluta datorn genom att hålla in powerknappen några sekunder och det känns ju sådär.

Som den switcher jag är har jag lite dålig koll på vad det kan vara som inte är som det ska, finns det nån systemlogg eller så man kan kika i? Det vore ganska segt att vara tvungen att byta ut hela datorn. Hjälp!

Exakt samma för mig (ny MBP 17"), fast det är alltid itunes det handlar om – om jag stressar itunes en smula och bläddrar lite för häftigt mellan omslagen kan den hänga sig på exakt det sättet du beskriver. Låten spelas klart, men allt är stendött. Vad kan det vara frågan om?

Samma sak för mig, den hänger sig men inte så ofta dock. Jag kan fortsätta surfa om jag har det igång men ingenting annat fungerar att starta upp. Får inte ens igång aktivitetskontroll och enda sättet är att hålla inne powerknappen för att stänga ner den. Har den nya penryn 17", Hi-res.

Har redan fått min första utbytt för en vecka sedan, den hade ett gravt fel på troligtvis grafikkortet som lät. Denna låter inte lika mycket i grafikkortet men lyssnar man noga så tickar det när man scrollar i Safari eller drar musen över docken men nu störs man inte av det, inget problem i sig nu. Störigt att allt hänger sig dock, så har inga andra MBP gjort som jag haft. Ingen som vet vad det kan bero på?

  • Medlem
  • 2008-04-03 17:25

Stinky: hm, när du säger det så är det nog alltid itunes inblandat, stressar jag cover flow som du säger så har den hängt sig flera gånger. Ska skaffa 7.6.2 nu och se om det är fixat där!

Ello: Nån skillnad? Är på resa och kan inte testa 7.6.2 själv ännu.

OK, det är ett känt problem med itunes 7.6:

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=6967267

Kanske läge att ändra rubriken till denna tråd?

  • Medlem
  • 2008-04-04 17:10

Ok, nån mod får gärna ändra rubriken till "iTunes får hela datorn att hänga sig" eller whatever och flytta den om det behövs. Jag snabbstressade 7.6.2 en del med cover flow, men inget hängde sig. Men eftersom folk borta på Appleforumet fortfarande stöter på problemet i senaste versionen så verkar det inte vara löst än. Suck

min hängde sig även efter uppdateringen, men jag gjorde en budgetvariant av ett av förslagen på lösningar på Appleforumet, och det har faktiskt funkat för mig: jag drog ut itunesmappen på skrivbordet, slängde alla itunes-preferenser, in med mappen igen. Peppar, peppar...

Sen kan man förstås köra itunes i ett annat läge än coverflow också, tills buggen är åtgärdad.

Jag ansluter mig till skaran som har samma problem! Sjukt störande!

Exakt hur gjorde du stinky? Var hittar man preferenserna?

jag menar alltså plist-filerna som ligger i användarnamn/Library/Preferences, alla dem som heter något med itunes: com.apple.itunes.plist och sånt. Ska finnas två eller tre stycken.
MEN jag har egentligen ingen aning om det var därför jag blev kvitt problemet - eller om det beror på att jag inte vågar köra coverflow så mycket... Alla dessa tvingade omstarter är ju inget man vill utsätta hårddisken för i längden.

Jag tror jag har samma problem, ska försöka förklara det.

Det som händer är att min externa trådlösa mus (logitech) och mitt nya apple USB-tangentbord slutar fungera, dom är inkopplade till min Cinema-skärm, så jag tänkta att det var usb-portarna på skärmen som krånglade, fast sen märkte jag att inget som var kopplat med USB till dator OCH skärm funkade som det skulle.

Sen efter några minnuters användning av musplattan slutar den fungera, sen efter en liten stund slutar musknappen på musplattan fungera, alltså inget fungerar att styra datorn med.

Powerknappen funkar dock, så jag trycker på den och då kommer valet upp att starta om datorn, jag väljer det, alla program avslutas men så fastnar datorn i loading-läge och vill inte stängas av/startas om.

Detta problemet händer några gången om dagen, jag har fått en ny dator av apple, men efter ca 2 minuters användning av den händer EXAKT samma sak igen!

Ska testa problemlösningen med itunes, men detta är segt!

Felet verkar vara identifierat:

Apr 7 21:19:51 Riegner-iMac2 kernel[0]: The graphics driver has detected a corruption in its command stream.
Apr 7 21:19:52 Riegner-iMac2 kernel[0]: NVChannel(GL): Graphics channel exception! status = 0xffff info32 = 0xd = GR: SW Notify Error

Återstår bara att vänta på en fix.

Hoppas det fix'as snart, sjukt jobbig, inte roligt att sitta vid datorn om man inte kan använda itunes!

Ursprungligen av alomolife:

Hoppas det fix'as snart, sjukt jobbig, inte roligt att sitta vid datorn om man inte kan använda itunes!

Men undvik coverflow så är det ju inga problem?

dags att liva upp en viktig men lätt bortglömd tråd – eftersom problemet ju finns kvar, och är ganska stort. Man har alltså köpt en svindyr ny MBP och kan inte använda coverflow! Ska inte Apple göra något åt felet?

Apple - Support - Discussions - iTunes freezes entire Macbook Pro ...

Kan intyga att detta är ett grymt irriterande problem. Muspekaren rör sig, musiken fortsätter att spela – men i övrigt är hela systemet fryst. Sa jag att det är irriterande? Har en "MacBookPro3,1" (mitten 2007(?) någonting).

1
Bevaka tråden