Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetförbindelsen till Kina

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-04-02 14:19

Jag ska till Kina i juni och besöker därför en hel del kinesiska hemsidor just nu. Men för ungefär två veckor sedan blev det plötsligt riktigt segt att ladda ned de flesta sidor.

Exempelvis de här:
www.homtel.cn
www.shanghaidaily.com
www.thatsbj.com

Några andra som har märkt samma sak eller vet vad det kan bero på? Ändrar de i brandväggen kanske?

Jag gjorde en traceroute på sidorna som krånglar och det som är gemensamt för dem är att de går via chinatelecom-ic-122334-ldn-b2.c.telia.net.

Det är la mycket tryck nu inför OS.

Jag vägrar ju tro att de släpper igenom mer än vad de kan ha kontroll över så det blir väl trafikstockning. De kanske kollar allt noggrannare innan OS.

Kina är ju trevligt, men regimen får du ju inte glömma är allt annat än ett demokratiskt föredöme...

Googlade lite på hotellet jag bodde på i peking. Klart bissart att anslutningen bara dör vid sökningar på till exempel "tiananmen square 1989".

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-04-02 22:46

Fint land att ha OS i.

Det kan mycket väl vara så att inom Kina är det snabbt mellan övriga kinesiska sidor, men när trafiken ska skeppas till Europa blir det segt.

Jag minns inte exakt alla turer, men för ca två år sedan brottades vi en hel del med dessa frågeställningar mellan vårt huvudkontor och kinesiska kontor. För att ex. använda en gemensam FTP-server valde vi att placera denna i USA då Kina generellt sett har bättre förbindelser mot USA än mot Europa.

Det handlar alltså om hur operatörerna köper bandbredd och hos vem och på vilka stilla havs- och atlant-linor denna går. Därav kan dagspris avgöra och det kan vara OK en vecka, men vara segt en månad för att därefter bli snabbt igen.

1
Bevaka tråden