Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Heter det Mail eller Apple Mail? Årets nördigaste diskussion?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-01 19:22

Jag och en kompis tvistar om huruvida e-postprogrammet i OSX heter "Apple Mail" eller bara "Mail". Det har visat sig bli lite av en filosofisk fråga. Applikationen heter ju förvisso "Mail", men man hänvisar allt som oftast till programmet som "Apple Mail". Enligt mitt sätt att se det är namnet "Apple Mail", inte minst eftersom ordet "mail" rätt och slätt bara betyder "post". Polaren hävdar å sin sida envist att programmet bara heter "Mail". På sätt och viss tycker jag förvisso han har rätt, men ändå inte.

Vad säger ni, kära Mactalibaner?

Apple Mail, eller bara Mail?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 19:25

Mail.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-01 19:28

Fan! Nu leder han!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-04-01 19:35

Mail skulle jag säga.

I programmappen och i programmets "About Mail" står det Mail så nåt annat skulle ja inte gissa på

Möjligtvis att man kan säga "Apple Mail" för att förtydliga, men namnet är ju "Mail".

Sett att det ofta skrivs "Har trubbel med Mail.app"

.app skall tydligen uttydas "Application / Applikation"

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-01 20:31

Programmet heter Mail. Inget annat.

Dock så är det ju så att "mail" också betyder andra besläktade saker; nämligen "epostmeddelande". Så, för att förtydliga vad man menar när man syftar på programmet Mail så väljer många att skriva Apple Mail, eller Mail.app, för då fattar folk vad fan man pratar om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-02 07:38

Jag håller bara med er andra till 50 procent. Frågan är som sagt av lite filosofisk karaktär. Är ett namn synonymt med vad applikationen heter, eller synonymt med vad den kallas, eller vad som identifierar den? Om ett förtydligande är nödvändigt (typ prefixet Apple) - kan man då inte påstå att "Mail" rätt och slätt kunde betyda en hel massa andra saker också, och därmed är diskvalificerat som namn. Om man säger att man ska se på nyheterna, är det då självklart att man ska se på TV4 Nyheterna? Om jag ber någon öppna mail, speciellt på engelska, hur ska vederbörande då veta om jag menar Apple Mail, ett vanligt brev vederbörande fått, eller någon eventuell annan e-post-applikation. Heter det Word eller Microsoft Word, Firefox eller Mozilla Firefox?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-02 07:52

För att illustrera tydligare vad jag menar. Låt mig ställa Er en fråga på engelska:

So, tell me. What e-mail application do You use?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-04 18:00
Ursprungligen av Jogin:

Programmet heter Mail. Inget annat.

Dock så är det ju så att "mail" också betyder andra besläktade saker; nämligen "epostmeddelande". Så, för att förtydliga vad man menar när man syftar på programmet Mail så väljer många att skriva Apple Mail, eller Mail.app, för då fattar folk vad fan man pratar om.

Exakt!

Ursprungligen av Glaader:

Jag håller bara med er andra till 50 procent. Frågan är som sagt av lite filosofisk karaktär. Är ett namn synonymt med vad applikationen heter, eller synonymt med vad den kallas, eller vad som identifierar den? Om ett förtydligande är nödvändigt (typ prefixet Apple) - kan man då inte påstå att "Mail" rätt och slätt kunde betyda en hel massa andra saker också, och därmed är diskvalificerat som namn. Om man säger att man ska se på nyheterna, är det då självklart att man ska se på TV4 Nyheterna? Om jag ber någon öppna mail, speciellt på engelska, hur ska vederbörande då veta om jag menar Apple Mail, ett vanligt brev vederbörande fått, eller någon eventuell annan e-post-applikation. Heter det Word eller Microsoft Word, Firefox eller Mozilla Firefox?

Om man använder programmets namn eller programmets produktnamn beror på vem man pratar med. Om man säger "Word" så uppfattar de som använt eller känner till MS Office oftast att det är programmet Word. Men för den ovane så behöver man vara extra tydlig och säga "programmet Word" eller "textbehandlingsprogrammet MS Word". Enklast är väl att säga vilken typ av program det är och vad programmet heter. T ex "webbläsaren Firefox".

Ursprungligen av Glaader:

För att illustrera tydligare vad jag menar. Låt mig ställa Er en fråga på engelska:

So, tell me. What e-mail application do You use?

If someone uses the applicationname or the productname depends on... Ja, samma som ovan fast på engelska!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-02 10:55

I use Gmail.

Skämt åsido. Vad folk kallar det och vad programmet heter är två olika saker. Du frågade vad programmet hette, och det heter Mail. Om du istället hade frågat vad folk kallade det så hade svaret varit mindre definitivt.

Om din omgivning börjar kalla dig Rumpnisse tillräckligt mycket, är det då ditt namn? I bästa/värsta fall så blir det ditt smeknamn. Det blir inte ditt namn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-02 11:42

Precis. Programmets namn är Mail. Utan tvekan.

Smeknamn har det dock många, men enligt mig borde det inte behövas eftersom det ändå är skillnad mellan "mail" och "Mail". OK, om ordet står först i en mening, ser man inte skillnaden, men av sammanhanget borde man snabbt känna den. "Mail kraschar när jag ...." kan ju t.ex. inte betyda något annat. Ett brev kan inte krascha.
Men visst, det är alltid bra att vara tydlig och säga Mail.app eller något annat. Många kallar det dock för "Mac-Mail" eller "Macs Mail", vilket är irriterande. "Apple Mail" är bättre i så fall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-02 17:31

Däremot heter det utan tvekan Windows Mail. (efterföljaren till Outlook Express i Vista)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 10:05

Okej, okej. Jag ger mig. Låtsas jag i alla fall, för att inte begå digitalsocialt självmord här…

Apple Mail, Apple Mail, Apple Mail! Det heter Apple Mail! Sorry… kunde inte låta bli.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-04 12:26
Ursprungligen av Glaader:

Okej, okej. Jag ger mig. Låtsas jag i alla fall, för att inte begå digitalsocialt självmord här…

Apple Mail, Apple Mail, Apple Mail! Det heter Apple Mail! Sorry… kunde inte låta bli.

Visst Rumpnisse, vi säger så.

1
Bevaka tråden