Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kortkommandon i Indesign efterfrågas…

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-02 00:16

jag är tämligen van användare av Indesign, men stötte idag på patrull när jag fick en fråga från en elev om kortkommandon för att öka/minska avstånd före och efter stycke samt för att öka indrag.

En till fundering, någon som har bra lösning för att ändra perspektiv på ett objekt direkt i Indesign?

Någon som sitter och tjuvhåller på ovanstående grundläggande info…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 17:25

Ähum, är det verkligen ingen som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 09:57

Du får nog skicka in ett önskemål till Adobe om detta. I kortkommandouppsättningen finns inte den med och kan alltså inte ges ett kortkommando.

Enda sättet att komma åt denna inställning från tangentbordet är att med CMD-6 nå kontrollpaletten och sen tabba sig fram till det fältet du vill ändra i. När du väl är där i fältet kan du med uppåt och ndeåtpil kustera dina värden.

Janne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 10:12

Tack Janne, var som jag misstänkte då. Ja, varianten med kontrollpanelen och tabbning (eller Styckepanelen och tabbning) funkar förstås.

Fast man tycker ju att varje kommando som finns i programmet och panelerna borde kunna tilldelas ett snabbkommando. Finns ju en hel del andra onödiga kortkommandon i programmet… Det går t ex att göra ett kortkommando för något så onödigt som "Konvertera stycke till anteckning".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 10:44

Det som någon tycker är helt onödigt kan för en annan vara livsavgörande

Janne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 10:54

Hahaha, absolut.

  • Medlem
  • 2008-04-05 13:32

Du kan göra nästan vad som helst i InDeisgn med applescript. Och skript kan du ge kortkommandon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 13:42

Jo, det är iofs sant. Men det borde ha funnits ett snabbkommando från början, tycker jag. Kanske gör jag ett skript åt kunden tills Adobe lagt in möjligheten till snabbkommando för ovanstående.

Någon som har ett bra svar på min andra fråga, dvs om perspektivförändringar?

  • Medlem
  • 2008-04-05 14:16

Snabbkommando för indrag, eller ännu hellre för att ta bort indrag, vore väldigt bra.

1
Bevaka tråden