Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriets status helt vajsing!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var någonstans läser OS X ifrån vilken status batteriet har? Dvs, laddningscykler, laddning osv?
På bilden nedan ser ni t.ex hur CoconutBattery rapporterar (andra program som visar status för batteriet visar likadan information, helt fel alltså). Detta stämmer ju naturligtvis inte!
Idag fick jag hem mitt nya fräscha batteri till min PB 12", och tänkte att siffrorna kanske skulle se annorlunda ut. Det gör dom inte!

Finns det nån fil eller cache man kan rensa?

Kolla igenom det här:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

Batteriet innehåller en egen halv dator som har koll på laddningar etc, ibland får denna krets spatt och behöver en spark i ....

Fungerar tyvärr inte.

Om det vore batteriet det var fel på så borde ju mitt nya fräscha batteri visa korrekt information, men det gör den tyvärr ändå inte.

Konstigt, för det är den kretsen som rapporterar allt det du ser med Coconut Battery och alla andra program. PMU kallas den väl för.

Kanske läst på fel modell?
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303319

"This article refers to Apple's Intel-based portables manufactured February 2006 or later."

MacBook, MacBook Pro
If the computer is on, turn it off.
Disconnect the AC Adapter and remove the computer's battery.
Press and hold down the power button for 5 seconds and then release the button.
Reconnect the battery and AC Adapter.
Press the Power button to restart the computer.

Har en PB12" 1.5GHz med DVI, så körde denna:

If the computer is on, turn it off.
Reset the power manager by simultaneously pressing and then releasing Shift-Control-Option-Power on the keyboard. Do not press the fn (Function) key while using this combination of keystrokes.
Wait 5 seconds.
Press the Power button to restart the computer.

Tyvärr fungerade det inte. När man trycker ner Shift+Control+Option+Power så startas datorn, vilket jag inte tror är meningen att den ska göra. Väntar man 5 sekunder och sedan trycker på Power, som det står, så händer inget, förutom att datorn fortsätter boota upp.

Mysko...

Trycker du ner Powerknappen och håller den inne sist?

Ursprungligen av Goflorp:

Trycker du ner Powerknappen och håller den inne sist?

Provat båda varianterna, dvs trycka ner dom en efter en (men alla nere samtidigt tillslut) och att trycka ner alla knapparna exakt samtidigt. Inget av det fungerar.

Skriver man däremot detta i terminalen får man upp det som önskas, med rätt värden också! Frågan är var den informationen kommer ifrån?

ioreg -l -w0 | grep Capacity

Kan det vara programmet som läser direkt i hårdvara vilken kanske förändrats ?

Kollat att du har senaste/rätt version av programvaran ?

Börjar få slut på idéer....

Goflorp, det var mitt fel att det inte fungerade tidigare

På nåt sätt läste jag "Option" som "Command", vilket gjorde att det blev fel tangentkombination. Nu har jag iaf nollställt PMU:n, men dessvärre så visar inte CoconutBattery (eller något annat program) rätt värden!

Dock fungerar det fortfarande finfint att skriva ioreg -l -w0 | grep Capacity i terminalen!

http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.4/en/mh2339.html

Det kan va att batteriet behöver en "max-min" laddning för att ha ngt att kalibrera på..

(Du är inte den förste att ta fel på Alt/Commando/Discovery och Äpple/Sevärdhet/kringla/Option )

1
Bevaka tråden