Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte flytta filer?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-01 14:05

Hej. I hjälpen står det:

"Om du vill flytta en fil eller mapp drar du symbolen för den till en ny mapp. Om du vill öppna ett fönster för den nya mappen håller du symbolen över mappen ett ögonblick.
Håll ner alternativtangenten så kopierar en fil eller mapp när den dras till en annan mapp."

Hur jag än gör så kan jag bara kopiera filerna (+symbolen).
Hur i hela friden gör man för att flytta en fil i OSX??
Om jag markerar filen och väljer command-x för att flytta händer ingenting.
Om jag klickar på REDIGERA menyn så är flytta utgråad ( ej valbar). Alltså hur gör man????

Anders

Du använder Cmd och Alt för att alternera flytta/kopiera. Dra filen till en ny/annan mapp och får du ett grönt plus, tryck Cmd och vid det omvända tryck Alt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-01 16:52

Kan vara så att du försöker flytta filer på en NTFS-disk vilket inte fungerar, du har bara läsbehörighet på en sådan disk i OSX.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 19:09

Han försöker använda ett Windoze-kommando.
Man kan kopiera och flytta filer så där. Inte i OS X.
"Flytta" finns inte på menyn i OS X.
Drag and Drop är det som gäller.

Hej och välkommen till 99.se förresten. Här är vi ett antal goa gubbar och gummor som hjälper varandra och diskuterar "all things Macintosh"... Du är väldigt välkommen in i gemenskapen och det vore kul om du kunde kanske skriva ett par rader om dig själv under "presentationer".

Om du postar frågor, tänk på att söka i systemet innan. Väldigt många frågor är redan besvarade. Det är sällan man är först med problemet.
Hittar man inget startar man en ny tråd under rätt ämnesområde.

Om vi tittar lite på hur kopiera/flytta fungerar.
Inom samma hårddisk/skiva/enhet så flyttar man av hävd.

Mellan två enheter blir det kopiera med automatik ( du ser "plusset")

Alt (Commando) är knappen du trycker ner om du vill kopiera inom samma hårddisk/enhet etc - du ser att "plusset" dyker upp.

Option (Äppletangenten) är knappen du använder för att flytta mellan enheter
Du ser att "plusset" försvinner.

Eller gör som min fru - fiddra med tangenterna tills plusset antingen kommer fram eller försvinner....

Precis som Konrad säger så använder man inte "Klipp ut" eller "Klistra in" för filer
då varken Saxar eller Klister har i datorer att göra Det är en Windowsidé.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-01 23:33

OK Tack för hjälpen.
Behöver jag säja att jag är ny på Mac? Jag konverterade för 6 mån sen.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-02 00:30

Just denna funtion jag saknar mest när jag nyss bytt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-02 00:51

Istället för att hålla på med kommandon i menyer och högerklick, etc, etc, är det bara att följa sina sinnen och dra filen dit man vill ha den. Om du vill dra den till en mapp som inte är öppnad för tillfället, är det så praktiskt att man kan navigera medans man "håller" i filen. Håll filen ovanför en mapp, så öppnas den automatiskt och du kan navigera vidare in i den mappen, utan att behöva släppa filen. Tryck på mellanslag medan du håller filen ovanför en mapp så öppnas den utan väntetid.
Mellanslagstricket är ett allmänt trick som gör massa praktiska saker medan man håller i något. Det får fönster att hamna i förgrunden, att åka fram en bit om de är delvis utanför skärmen och en hel del annat. Du kan använda det i Dock, i Finders sidofält. Du kan t.o.m. använda det i kombination med exposé! Håll i en fil, tryck F9, peka på ett fönster och använd mellanslag, så kommer fönstret upp.

Detta är så otroligt mycket smartare än att trycka på Klipp ut. Om man klipper ut saker, riskerar man att förlora dem när man glömmer bort dem i urklippet och kopierar något annat. Visst det går att lösa med en varningsruta, men varningsrutor är det ingen som läser – Apple undviker att ha sådana i onödan, till skillnad från Microsoft, som älskar att visa upp 10 rader text varje gång man klickar på något.

1
Bevaka tråden