Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tempominskning?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har hört talas om ett program som man ska kunna sänka tempot i låtar, utan att tonarten förändras. Någon som vet vad detta program heter?

Ableton Live gissningsvis? Men de flesta nyare ljudprogram/sequencers har funktioner för det numera, dito en hel del sampleeditors (dock inte alltid i realtid).

Hittade det själv nu! Amazing Slowdowner heter det. Oerhört bra om du ska planka låtar! Jag har ju Cubase 4 med som givetvis har samma funktion, men då förändras pitchen, tonarten. Amazing Slowdowner motverkar detta.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 19:07

Nja, Billy - du kan också timestretcha (som det normalt kallas) även i Cubase och i ganska många andra program.

Men pitchen förändras väl då?

Nej. Det är därför det kallas timestretch. Kolla i manualen till Cubase så borde du hitta hur det funkar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-01 19:21

billyredhead: Nej, då är det inte timestretching. Om du har en 2 sekunders sampling och spelar upp den i dubbel hastighet av dess originalhastighet så blir pitchen en oktav högre och ljudet tidsmässigt hälften så långt (dvs 1 sekund). Så funkar samplingar och samplers liksom. Timestretching innebär att man på olika sätt analyserar ljudet och processar samplingen så att den antingen blir längre eller kortare än tidigare, men bibehåller samma pitch.

Aha! Det måste jag pröva på en gång, men för er som inte äger CuBase, så är Amazing Slowdowner ett bra alternativ!

Amazing Slowdowner kan även timestretcha till 400% av normaltempot, inget Cubase kan märkte jag nu!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-02 12:18
Ursprungligen av billyredhead:

Amazing Slowdowner kan även timestretcha till 400% av normaltempot, inget Cubase kan märkte jag nu!

400%? Blir inte det Amazing Speedupper då...O:-)

Ursprungligen av kroffe:

400%? Blir inte det Amazing Speedupper då...O:-)

Haha ^^ 20% av normaltempot menar jag, måste varit trött!

Sånt där är ganska kul även till ljuddesign. Det finns ett gratisprogram också: http://hypermammut.sourceforge.net/paulstretch/

Inte jättesmidigt att använda men fungerar.

Någon som vet vart man hittar amazing slowdowner till mac?

1
Bevaka tråden