Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp angående EyeTv och Comhem

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag beklagar om detta räknas som en dubbelpost, men jag har sökt på forumet utan att hitta svar jag förstår...

Som rubriken förtäljer gäller det EyeTv och Comhem. Jag har Comhem digital-tv, via en Samsungbox. Räknas detta som marksänd digital-tv? Och om jag vill ha en EyeTv-lösning så att jag kan spela in på min mac, vilken/a passar då till Comhems digital-tvboxsändningar?

Jag tror att jag har fattat lite och att denna borde funka, då jag har två utgångar på min digital-tvbox. Men har jag rätt?

Som sagt, det enda jag vill åt är att kunna spela in och titta i efterhand. Inga avancerade funktioner nödvändiga.

Tack så hjärtligt för att ni tar er tid, då jag har starka känslor av att detta tagits upp i tidgare trådar. Jag är förmodligen inte tillräckligt smart (på ämnet) att söka tillräckligt bra!

MVH

Har ingen utav er som äger någon form av EyeTv-pryl Comhems Digital-tvutbud via box?

Hej där. Den du hittat funkar inte med Comhem så vitt jag förstår. Comhem är ju analogt när det kommer in i ditt teveuttag i väggen.

Om jag har förstått rätt så är det EyeTV Hybrid, EyeTV250+ eller EyeTV 610 för DVB-C du behöver.

Senast redigerat 2008-02-20 01:37

Eller vänta lite nu, du har alltså Comhem via en digitalbox.
Ja då får du ju skaffa antingen något som ersätter den boxen, (EyeTV 610 tror jag som sagt den heter då) eller något som kommer efter boxen i kedjan så att säga. Och då blir det ju analogt, och då är det Hybriden eller 250+ som gäller.
Du skriver att du har två utgångar på din box. Vad är det för utgångar?

Hej!

Det är två "antennutgångar", alltså, de ser ut som antennerna såg ut som man drog från väggen till Tv'n innan det kom digital-tv-uttag i hemmen. Rund med en hane eller hona inuti.

Alltså, singalen är ju digital till boxen, men troligtvis analog mellan boxen och tvn, då den ska funka till alla möjliga sorters tv-apparater, va? Eller jag vet inte...

Ursprungligen av henkebarn:

Hej!

Det är två "antennutgångar", alltså, de ser ut som antennerna såg ut som man drog från väggen till Tv'n innan det kom digital-tv-uttag i hemmen. Rund med en hane eller hona inuti.

Alltså, singalen är ju digital till boxen, men troligtvis analog mellan boxen och tvn, då den ska funka till alla möjliga sorters tv-apparater, va? Eller jag vet inte...

Om jag får gissa så är de två "antennutgångarna" en ingång och en utgång. Så att du kan vidareskicka antennsignalen till annan källa. Du ska änvända scart eller likn för att skicka vidare till din teve.

Ärligt talat? Alla ni som har Elgato EyeTv av någon form, vad har ni för leverantör av Tv och har ni någon box?

Jag har en Elgato Eyetv250 (analog) samt ComHem's analoga utbud. Vad jag förstår funkar Comhem på det viset att signalen alltid är analog när den kommer ur uttaget men boxen gör den digital. På det viset är signalen som går mellan boxen och tvn altså digital och inte analog. Antingen gör du som sjovall ovan säger och skaffar en Eyetv som du kan ersätta boxen med eller också placerar du den mellan din box och TV'n.

Möjligen kan Elgato ha nyttig info kring detta - du kan ju alltid testa att maila dem eller nyttja deras forum:

Forum: http://forums.elgato.com/
Faq: http://faq.elgato.com/index.php/main

Vill bara påpeka att du aldrig kommer att kunna se ComHem's DIGITALA utbud med EyeTV. Då ComHem sänder med tekniken DVB-C(där C står för Cable), alltså inte marksänd digitaltv som i sin tur heter DVB-T(där T står för Terrestrial). Värt att notera är att även om du skulle få tag i en DVB-C mottagare så sänder inte ComHem några "fria" kanaler. Alltså du behöver en DVB-C mottagare med kortplats(alternativt plats för CA-modul modell Conax) och ett abbonnemang(programkort) från ComHem. Vet inte om det hjälper dig.

Kuriosa är att det finns även en tredje digitaltv standard som förkortas DVB-S (där S står för Satelite). Denna standard används av Viasat och CanalDigital.

MVH

Johan

Ursprungligen av DeathMan:

Vill bara påpeka att du aldrig kommer att kunna se ComHem's DIGITALA utbud med EyeTV. Då ComHem sänder med tekniken DVB-C(där C står för Cable), alltså inte marksänd digitaltv som i sin tur heter DVB-T(där T står för Terrestrial). Värt att notera är att även om du skulle få tag i en DVB-C mottagare så sänder inte ComHem några "fria" kanaler. Alltså du behöver en DVB-C mottagare med kortplats(alternativt plats för CA-modul modell Conax) och ett abbonnemang(programkort) från ComHem. Vet inte om det hjälper dig.

Men EyeTV 610 är ju till för just "C". Och där är ju plats för en kortplatsmodul i den.
Tillverkas inte längre, men den finns nog fortfarande att få tag på till exempel hos Macoteket / Mstore.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-31 21:54

Jag har oxå Com hem digitalt som jag vill ha in i min Mac mini. Det verkar ju inte så ljust om man ska ha en produkt som inte tillverkas längre (EyeTV 610, kollade just på macoteket och de verkar inte ha den).

Finns det ingen annan tillverkare som har något som funkar med DVB-C?

Om inte det går kanske man kan fixa så att signalen från digital boxen (antenn eller scart) kan skickas in i datorn via någon anslutning? Skulle man kunna använda EyeTV eller annat så?

Ursprungligen av Xinor:

Om inte det går kanske man kan fixa så att signalen från digital boxen (antenn eller scart) kan skickas in i datorn via någon anslutning? Skulle man kunna använda EyeTV eller annat så?

Ja så klart. Med en EyeTV med analog ingång (EyeTV Hybrid eller EyeTV 250+) så funkar det utmärkt.

Om jag förstått saken rätt så är EyeTV 250+ att föredra om man har en dator som inte är av det snabbare slaget. EyeTV Hybrid-stickan är lite biolligare men kräver mer av datorn, för 250+ sköter en del (eller all) kodning/avkodning själv (medans Hybridstickan använder datorns processor).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-31 22:17
Ursprungligen av sjovall:

Ja så klart. Med en EyeTV med analog ingång (EyeTV Hybrid eller EyeTV 250+) så funkar det utmärkt.

Ok, men då förlorar man en del kvalité eftersom det går via antenn, kanske Miglia saken är bättre?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-31 22:16

Har sökt lite mer och hittat Miglia TVmaxplus. Vad tror ni om den? Den kopplas tydligen in efter digitalboxen så det är ju inte lika bra, men det kanske kan vara en lösning?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-31 23:13

Jag har även kollat på ett annat alternativ som borde vara det bästa ur enkelhets- och kalité synpunkt. En TV men inbyggd mottagare för DVB-C och hårddisk. Då kan man göra allt direkt på TV. Låter bra tycker jag

NAD 40A2 40" LCD TV

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-02 00:28

Elgato 610

Jag har en Elgato 610 med CA-modul. Fungerar bra. Minus är att det tar 10-15 sekunder att byta kanal, ibland ännu längre. Slötitta/zappa gör man inte med denna produkt. I DVB guiden i EyeTV fungerar typ 2 kanaler. Det går att göra en fullösning med tvtv.co.uk med de största kanalerna. Programinfon (nu visas, nästa program) när man byter kanal fungerar dock normalt. SVT-HD är den enda HD kanalen som fungerar. Minus är även Com Hem som vägrar släppa alla kanaler man betalar för till fler än 1 kort. Har några extra-kort men på dem ingår bara Medium eller Large utbudet eller vad man nu väljer att abbonera på. Betalkanaler typ Canal+ finns bara på huvudkortet. Det går att lösa genom att skaffa ett till abbonemang där man betalar för Medium/Large + betalkanalerna igen. Dvs dubbla kostnaden. Jag betalar redan 800 kr/mån för mina kanaler så det känns inte aktuellt. Så man får leva med det eviga kortbytandet från HD-boxen till vardagsrums-TV:n och 610:an till datorn.

1
Bevaka tråden