Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extra HD

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-27 08:18

Hej.

Har aldrig haft mer än en extra HD i mina burkar men tänkte fixa det nu, men.....
I G4-orna är det förberett för en extra HD. Om man nu vill ha in ännu fler, vad är det för kabel man behöver då? Behövs det mer än denna kabel (förutom HD då )
Samma för pc och Mac? Om ja, kan jag alltså handla en sådan i en vanlig pc-butik?

Martin

  • Oregistrerad
  • 2002-09-28 09:14

Är det verkligen ingen på detta fantastiska kunskapsforum 99mac som vet hur man får in hårddiskar på dom platser som finns i en PowerMac G4?
Den plats ovanför orginaldisken finns det ström och kopplingar till, men dom 2 övriga platserna som finns i botten på chassit till vänster om orginaldisken, hur kopplar man in diskar där? Eller går det bara att slänga SCSI-diskar där via SCSI-kort?
Eller är frågan för dum och simpel för att ställas???

Har en PowerMac 533 som jag vill fylla med diskar.

Martin

[ 28 September 2002, 09:17: Meddelandet ändrat av: Martino ]

Hej !

Du har rätt - de senaste "mirrored door" G4:orna har 2 IDE kanlaer med 2 diskar på varje. det betyder att du kan slänga in 4 diskar.

De äldre G4:orna - juli och bakåt klarar bara två diskar , Slave och Master.

För att utnyttja de andra platserna behöver du ett PCI IDE kort, eller ett SCSI kort som du säger.

Annars är det samma diskar, men jag märkte att min Quicksilver G4.a var känslig på kablarna. Fick massa skumma fel när jag använde lite längre och billigare IDE kablar som jag köpte hos en PC handlare !

/ MVh Daniel

[ 28 September 2002, 10:05: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martino:
Hej.
Om man nu vill ha in ännu fler, vad är det för kabel man behöver då? Behövs det mer än denna kabel (förutom HD då )
Samma för pc och Mac? Om ja, kan jag alltså handla en sådan i en vanlig pc-butik?
Martin

Som lilldanne skrev så behöver du ett ATA/IDE PCI-kort. Du kan inte köpa vilket som helst i en PC-butik, eftersom kortet måste vara anpassat för Mac för att fungera (ha rätt Firmware (ROM)).
Macoteket säljer kort som passar Mac och de kostar från 1000 kr.

1
Bevaka tråden