Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem är speedtouch och vad har han för relation till mitt nätverk?!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har en lägenhet i en student-korridor. vi är 5 stycken som delar på internet. 3 utanför i korridoren och vi är två i min lägenhet.

tre stycken mac två stycken pc. de utanför har dragit låååånga kablar för att ha internet för routern står hos mig liksom modemet.

vi hade en router från Sweex som fungerade tämligen bra, sen började Speedtouch ta över! jag vet inte varför eller hur. men den här bilden är det enda man får fram i webläsaren. det slutade med att vi gick o köpte en ny router. en linksys wrt54g. v 7.0

vi (jag med sambo) pungade ut extra för att få ha wireless i lägenheten eftersom det inte gick in mer kablar i routern.

sen har det fortsatt. routern, vet inte ens vart jag ska börja, kan nog inte ens redogöra för allt som krånglat. men nu funkar det.. när det funkar?

när min mbp har sovit klart (o skärmen vaknar med resten) så visar trådlöst att den har internet och den har en ip-adress och allt verkar fine. men så kommer speedtouch på besök? jag startar om airport 4 gånger, nada. min sambo rycker på axlarna, för på hans Dell fungerar det?! han frågar om jag vill ha kabeln. jag pluggar i kabeln, får internet. han tar sig an kabeln för att kunna fixa det trådlösa i routern. då försvinner internet för honom genom kabeln? mitt trådlösa vaknar. eller var det nu tvärtom? ibland när internet inte fungerar för mig men för honom startar jag om. då fungerar internet igen, eller inte.

det är väldigt för mig oöverblickbart när det händer och när det inte händer, vilka sambanden är? det drabbar inte bara mig o min sambo utan även de andra med kabel, rätt ofta. också att logga på kommer inte automatiskt numer, måste välja nätverket sen vill airport ha ett lösenord som det redan har, bara att trycka ok. "connection time out". försöker igen och då funkar det. på riktigt.

för att vara övertydlig. vi har inte något som det står speedtouch på. jag tror inte grannarna på nätverket har det heller.

vi har upc i holland och hur fina människor de än kan vara så tar den 10 eurocent i minuten för support, och de ser till att driva folk till att ringa. något jag helst undviker..

vi är alla ganska beroende av internet här och vi vill alla ha var sin stund med speedtouch och en blåslampa (jag tänkte mig sand-skivor o en dremel) för han driver oss alla fem till vansinne!

bifogar skärmdumpar, gjorda medan jag försökte koppla mig genom ethernet..

snälla, vi behöver hjälp!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-30 00:13

Mysko. Men jag har en Speedtouch här också. Nån granne som har en trådlös router av det märket.

alltså. vill poängtera. jag har _ingen_ speedtouch. alls.

bara det här meddelandet i min webläsare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-30 01:12

Vad är det för märke på ADSL-modemet? Vilken internetleverantör har du?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-03-30 01:23

Speedtouch är ett märke på en ADSL router som tillverkas av Thomson. Finns både med inbyggd wifi och utan. Förmodligen är det ett Thomson ADSL/Cable modem ni använder er av, och den tenderar att tappa anslutningen ut mot nätet. Jag skulle nog spendera några kronor på att ringa supportern, om det är driftstörningar som beror på ISP'n så ska det ju inte kosta något att ringa dit.

det är ett Arris touchstone telephony modem såvitt jag kan se, kopplat till kabel-uttaget genom en split. har varit på det viset sen jag kom hit? när sweex-routern slutade fungera så testade vi var gång mot modemet självt, och där var det inga problem? så vi körde på att det var routern o fixade en ny. vi ringde i den vevan också till supporten och de sa bara att det inte varit några drifts-störningar hos oss, det kunde de se..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-30 11:31

Har ni kopplat kabeln från modemet till porten för internet på routern? Sedan de som ska ha internet via kabel, att de sitter i LAN-portarna. Är där satt någon användarnamn och lösen på routern? Lyser alla lampor på modem och router rätt?

Edit: ser ju rätt ut i skärmdumparna för nätverksinställningar via Systeminställningar på din dator... Skumt.

Hur ser det ut i Delning > Internetdelning i systeminställningarna?

all sharing is off. borde det vara något påslaget där?

läste någonstans om att läsa in mac-adresser.. att routern blir kär i första datorn som loggar på så när den är kär i dellen så kan den inte ge internet till mig. och att man kunde lösa det med att mac-adresserna i routern skulle tas från datorn?

kan något sådant hjälpa tro?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-03-30 12:25

De flesta OS (åtminstone Mac OS X och Windows - har inte kört trådlöst med Linux ännu) kan sätta en prioritetsordning på vilka nätverk som datorn ska ansluta till _utan att fråga_ användaren.

Om jag har förstått klarabara rätt så har de:

Sen bytte man till en:

Allt detta alltså kört via UPC:s kabelTV-nätverk. Att det dyker upp en SpeedTouch beror troligen på att klarabara får in grannens trådlösa nätverk i sin dator. Av okänd anledning, men kanske just beroende på att datorns prioritering har ändrats.
Det framgår inte riktigt av klarabaras inlägg om även sambon upplevde samma strul med att dennes Dell fick in samma(?) grannes trådlösa nätverk med SpeedTouch-routern.

Sen säger dock klarabara att det drabbar dom andra med kabel också. Nu får hon förklara sig lite bättre. För dom med kabel kan _aldrig_ få in ett trådlöst nätverk alt. tappa kontakten med nätverket. Gör dom det (som med kabel) så är det glapp i sladdarna, vilket är ett helt annat problem.

Klarabara får också vara lite försiktig med att skriva ut ? när det inte är frågor hon ställer. Då räcker det med punkt eller !.

eh.. det här händer tex grannen som inte ens har trådlöst kort på sin mac. (den är så gammal.)

det händer oavsett om jag går via kabel eller har airport avstängt eller på.

borde jag inte kunna se vilket nätverk min dator kopplar till?
jag har tagit bort min profil och lagt till vårat nätverk igen (med wpa-lösen tkip)

som sagt, airport säger att jag är påloggad på mitt nätverk och har full mottagning (alla andra har lås på sina nätverk tex.) men ändå dyker det här upp i webläsaren och jag kan inte komma ut på nätet eller något alls..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-03-30 15:04
Ursprungligen av klarabara:

eh.. det här händer tex grannen som inte ens har trådlöst kort på sin mac. (den är så gammal.)

Du menar att dom som kör via ethernet till din router får upp sidan med SpeedTouch? Mycket otroligt, då dom (liksom ni övriga) kör mot ett Arris Touchstone kabel-modem (DOCSIS) och inte ett ADSL-dito.

Ursprungligen av klarabara:

det händer oavsett om jag går via kabel eller har airport avstängt eller på.

Att köra via kabel (=ethernet) eller ha airport avstängt är samma sak, så för att reda ut detta slår vi ihop detta till ethernet för att inte röra till det extra mycket. Och om du ser SpeedTouch när din dator är ansluten via ethernet betyder det att du inte har Internet-abb via UPC:s kabel-TV utan via telefonjacket och ADSL. Är det därför som du i börjat pratar om en splitter i början av tråden?

Ursprungligen av klarabara:

borde jag inte kunna se vilket nätverk min dator kopplar till? jag har tagit bort min profil och lagt till vårat nätverk igen (med wpa-lösen tkip)

Jo, du ska se en bock framför det nätverksnamnet i listan under airport-ikonen i menyraden. Är det något idag som du känner igen och vet att du har angivit i Linksys:en?

Ursprungligen av klarabara:

som sagt, airport säger att jag är påloggad på mitt nätverk och har full mottagning (alla andra har lås på sina nätverk tex.) men ändå dyker det här upp i webläsaren och jag kan inte komma ut på nätet eller något alls..

Angående SpeedTouch-frågan så *måste* det vara en annan router, för den pratar ju om att (A)DSL-förbindelsen är nere. Och du kör ju med ett kabel-modem. Alltså måste det varje gång som du ser detta i din browser bero på att din dator har kopplat upp sig mot ett annat trådlöst nätverk.

Vad menar du föresten med att alla andra har lås på sina nätverk? Avser du den lista som finns under Airport-ikonen i menyraden där hänglåset indikerar krypterat nätvkerk? Och ni själva kör utan (underförstått att du inte ser något hänglås på just ditt nätverk)?

såg att jag inte svarat på allt..

Ursprungligen av frazze:

Du menar att dom som kör via ethernet till din router får upp sidan med SpeedTouch? Mycket otroligt, då dom (liksom ni övriga) kör mot ett Arris Touchstone kabel-modem (DOCSIS) och inte ett ADSL-dito.Att köra via kabel (=ethernet) eller ha airport avstängt är samma sak, så för att reda ut detta slår vi ihop detta till ethernet för att inte röra till det extra mycket. Och om du ser SpeedTouch när din dator är ansluten via ethernet betyder det att du inte har Internet-abb via UPC:s kabel-TV utan via telefonjacket och ADSL. Är det därför som du i börjat pratar om en splitter i början av tråden?Jo, du ska se en bock framför det nätverksnamnet i listan under airport-ikonen i menyraden. Är det något idag som du känner igen och vet att du har angivit i Linksys:en?Angående SpeedTouch-frågan så *måste* det vara en annan router, för den pratar ju om att (A)DSL-förbindelsen är nere. Och du kör ju med ett kabel-modem. Alltså måste det varje gång som du ser detta i din browser bero på att din dator har kopplat upp sig mot ett annat trådlöst nätverk.

Vad menar du föresten med att alla andra har lås på sina nätverk? Avser du den lista som finns under Airport-ikonen i menyraden där hänglåset indikerar krypterat nätvkerk? Och ni själva kör utan (underförstått att du inte ser något hänglås på just ditt nätverk)?

jag menar den listan som finns under airport-ikonen. där är det en bock framför mitt nätverk. jag har i svaga ögonblick försökt koppla upp mig (i desperation) med något annat nätverk men det blir connection timeout och sen visar airport snällt att jag är inloggad på vide (bock framför) och speed-touch kommer upp i webläsaren..

hittade det här, står inget om speedtouch men..
http://forums.linksys.com/linksys/board/message?board.id=Wireless_Routers&message.id=31729

vi får räkningarna från UPC och det står upc på den där splitten, eller vad det är...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-03-30 17:34
Ursprungligen av klarabara:

jag menar den listan som finns under airport-ikonen. där är det en bock framför mitt nätverk. jag har i svaga ögonblick försökt koppla upp mig (i desperation) med något annat nätverk men det blir connection timeout och sen visar airport snällt att jag är inloggad på vide (bock framför)

Det beror ju på att du saknar lösen och den säger att uppkopplingen misslyckades. Inte att du fick timeout, väl?

Ursprungligen av klarabara:

och speed-touch kommer upp i webläsaren..

Det är ju helt otroligt. Mitt förslag här är att du byter namn på Linksys till något helt uppåt väggarna ovanligt bara för att utesluta att det finns någon annan med samma nätverksnamn. Å andra sidan borde då båda nätverksnamnen dyka upp i listan, men bara för att vara säker. Jag har själv inte haft möjligheten att dra igång två separata nätverk med samma namn inom samma räckvidd.

jag vet att det låter otroligt. men det är sant. grannen som inte använder trådlösa och inte ens har trådlöst i datorn får upp denna sida. jag begriper inte varför.

jag tar bilder för att förklara hur det ser ut. o för att förtydliga det mystiska i det hela, sen vi började att aktivera trådlöst i den gamla sweex har det här dykt upp. innan "föll" internet också men utan denna sida som kommit upp i webläsaren, då resettade vi och det fungerade. sen blev vi en till i hushållet så då ville vi ha trådlöst också. och då..ja. blev det såhär.

det trådlösa nätverk vi kopplar oss till har vi satt upp i linksysen, det heter vide och airport gör en rull-list av den när vi är kopplade dit, dock betyder det inte att vi för den skull kommer ut på internet. det är en lång lista av trådlösa nätverk men bocken står framför vide och inget annat.

split, ja, min sambo kallade det så. se bifogade bilder..
ps.
jag har nu frågat grannen för att vara helt säker. han får ofta upp den bilden och han använder bara kabeln. han har inte ens trådlöst, han måste sätta in nån slags usb-sticka och det gör han aldrig.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-03-30 17:27
Ursprungligen av klarabara:

jag vet att det låter otroligt. men det är sant. grannen som inte använder trådlösa och inte ens har trådlöst i datorn får upp denna sida. jag begriper inte varför.

Ja, detta med SpeeedTouch hos grannar utan trådlöst som kör via er anslutning har jag mycket svårt att förklara. Såvida inte att ert Arris-modem i själva verket är ett re-brandat Speedtouch-modem. Men det låter lite långsökt. Ni får gärna fotografera modemet bakifrån. Ett tips: för att fotografierna ska hjälpa oss måste det gå att se relevant information. Färg och form på en låda är inte sådan... Däremot modellnummer och märkningar på kontakter är sådant.

Ursprungligen av klarabara:

jag tar bilder för att förklara hur det ser ut. o för att förtydliga det mystiska i det hela, sen vi började att aktivera trådlöst i den gamla sweex har det här dykt upp. innan "föll" internet också men utan denna sida som kommit upp i webläsaren, då resettade vi och det fungerade. sen blev vi en till i hushållet så då ville vi ha trådlöst också. och då..ja. blev det såhär.

Detta fenomen kan förklaras av att ni tidigare flyttade ethernetsladden mellan olika datorer. Då Arris-modemet kör i något som kallas för bryggat läge så är det som om varje dator satt direkt mot UPC:s nätverk. Arris-modemet är i det fallet osynligt för nätverkstrafiken mellan din dator och UPC.

I korthet ska det fungera om ni först kopplar in respektive modem, router och datorer innan ni slår på strömmen till modem och router. Det är för att UPC inte ska registrera en MAC-adress (du verkar veta vad det är, eller hur?) som tillhör en dator innan ni byter till router, som ju har en annan MAC-adress. Då får UPC spunk.
Sedan ska ni logga in på router (via ethernet och med trådlöst avslaget!) och ställa in dom inställningar/värden som UPC-abb har angivit på det papper ni fick. Dessutom ska ni ange att router ska vara DHCP-server. Det kan vidare vara lämpigt att slå på WPA. I datorerna ska ni inte ange några UPC-värden alls, utan bara skriva in att ni kör med DHCP-tilldelad IP-adress (ni ju har sagt att routern ska dela ut då ni gjorde den till DHCP-server).

Ursprungligen av klarabara:

det trådlösa nätverk vi kopplar oss till har vi satt upp i linksysen, det heter vide och airport gör en rull-list av den när vi är kopplade dit, dock betyder det inte att vi för den skull kommer ut på internet. det är en lång lista av trådlösa nätverk men bocken står framför vide och inget annat.

Det kan bero på att andra inställningar i Linksys och/eller era datorer inte är riktigt OK. Se stycket ovan om inställningar.

Ursprungligen av klarabara:

split, ja, min sambo kallade det så. se bifogade bilder..

ja, det är egentligen ett filter som delar på signalerna för TV och Internet. Filter har kanske upplevts som för tekniskt av marknads- och försäljningsavdelningar på Internet-operatörer varför man har infört det kanske bättre ordet splitter.

Ursprungligen av klarabara:

ps.
jag har nu frågat grannen för att vara helt säker. han får ofta upp den bilden och han använder bara kabeln. han har inte ens trådlöst, han måste sätta in nån slags usb-sticka och det gör han aldrig.

Är den grannen en som ansluter till er router eller en grannen som har egen Internet-anslutning?

eh..vi har bara vide. vad andra har för namn på sina nätverk kan jag inte ändra på. vi har satt namnet vide på vårat. grannen connectar till våran router via kabel.

försökt att logga in på ett nätverk som heter London, det dyker upp i min lista och är det enda utan lås. försöker connecta och datorn säger "connection timeout". har aldrig varit connectad till något annat än vide. och det är förmodligen bara jag o min sambo som kan connecta till det eftersom de andra bor för långt bort eller inte har wireless..

ska gå igenom lite mer utförligt vad du skrev innan för att se vad vi har gjort, återkommer

vi gjorde som du föreslog, inte mycket som var annorlunda, det fungerade ändå inte.

mac-adresser funkar inte alls. speedtouch där igen.. vi gjorde till slut en rejäl reset och nu funkar det, för nu i alla fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-30 21:29

Bra att det nu fungerar. Hoppas det håller i sig.

1
Bevaka tråden