Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem bränna CD med Superdrive / Macbook air

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker bränna CD:s från iTunes....

Kopplat in superdrive till min macbookair. Matat in en CD ( förtryckta etiketter, lånade på jobbet )

Trycker på "bränn skiva" i iTunes - bränner 13 av 14 låtar; och ger ett felmeddelande att det blir ett skrivfel)

När jag googlar på brännaren - OPTIARC DVD RW AD-5630A, så inser jag att det är ganska mycket trubbel; men ingen verkar ha en lösning?!?

Nån som varit med om nåt liknande - och har lösningen?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-30 10:47

har installerat firmware som stödjer macbook air? ingen aning om det hela eg, men åtminstone en google länk snackade om firmware

Tack - men Superdriven är endast avsedd för Macbook Air. Har testat att bränna i Toast - med får samma fel. Funderar på om den inte gillar mina CD-R-skivor?

I min förra powerbook gick det galant. Men det kommer säkert en uppdatering till MBA suprdrive, om fler är drabbade!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-01 18:27

Föreslår att du provar en annan skivtyp och ser om felet återstår.

EDIT:

(DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

Skriver DVD+R DL- och DVD-R DL-skivor i upp till 4x hastigheten
Skriver DVD-R- och DVD+R-skivor i upp till 8 x hastigheten
Skriver DVD-RW-skivor i upp till 6x hastigheten och DVD+RW-skivor i upp till 8x hastigheten
Läser DVD-skivor i upp till 8x hastigheten
Skriver CD-R-skivor i upp till 24x hastigheten
Skriver CD-RW-skivor i upp till 16x hastigheten
Läser CD-skivor i upp till 24x hastigheten

Den ska alltså ta din skiva, om du inte har för hög hastighet igång?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-01 22:03

Det är inga garantier att den tar just hans skiva. Har haft många brännare genom åren och ibland har det verkligen varit så att de inte gillat en skiva av ett viss sorts märke.

Har suttit med apple-supporten som också kliar sig i huvudet
Har testat att bränna fem olika fabrikat - så nu lägger jag vikten av "märke" åt sidan

först blev jag ombedd att kryssa i CD/DVD-delning
vi öppnade ett testkonto istället för mitt vanliga admin
fix-trix och jösses...tio skivor senare!

Kom fram till att det går åt hell med itunesbränning och i Toast -men FINDERS bränning funkar!
Osannolikt och varken de eller jag vet varför ; men skitsamma; nu kan jag ju bränna i allafall!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-02 21:28

Är det här den superdriven man köper via applestore? (eftersom supporten gick med på att felsöka) Kul o veta vilket märke det eg e på den om det är den

Javisst är det superdriven som man köper via Applestore (tror inte man har nåt alternativ):$

Ursprungligen av ufred:

Kul o veta vilket märke det eg e på den om det är den

Det ska man nog inte lita för mycket på. Bara för att det är en Optiarc i det här exemplaret, så behöver ju inte alla vara Optiarc. Apple har väl alltid "blandat lite" mellan leverantörerna.

1
Bevaka tråden