Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Master/Slave - Int.Zip 250/QS 733

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-10-31 08:44

Att kopiera från HD´n till Zipen är olidligt segt, och datorn fryser korta stunder under kopieringen, för att inte säga mestadels av kopieringen, det går i alla fall inte att jobba med annat.

Att kopiera från Zipen till HD´n är mindre olidligt.

Har haft datorn lite över ett år och levt med detta.
Men idag fick det f-n i mig var nog!!!!

Öppnade och kollade kontakterna, då fick jag se de små stiften på HD´n som har med "Master", "Slave" och hela den biten att göra.

Lyfte min blick till Zipen och såg att den inte hade ett enda stift.

Kan det vara problemet? Ska det rimligtvis sitta ett litet stift eller två på något vis där må tro?

[ 31 Oktober 2002, 08:47: Meddelandet ändrat av: MigueI ]

  • Medlem
  • 2002-10-31 16:19

Nja, förmodligen sitter Zippen på samma bus som CD:n och en av dem måste vara slavad. Nu kan den ju iofs ha CS (d.v.s Cable Select men det funkar sällan och är rätt ovanligt) som default (eller slave för den delen) och då behövs per definition ingen jumper. Har du en CD i som gör något samtidigt kommer den prioriteras före Zippen p.g.a master / slave förhållandet.

Rent generellt kommer kopiering till en icke fast media alltid att ta längre tid än kopiering från den samma, detta pga att sustained reads alltid är enklara att hantera för hårdvaran i fråga. Det blir mer markant ju fler filer det handlar om.

Vad får du för hastigheter ungefär?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-11-01 09:40

Om Zipen och CD-RW´n sitter i samma bus vet jag inte, men om jag säger att det är en QS 733 med CD-RW kanske är info nog för dig att veta?

Nu är det så att stiften på CD-RW´n inte är synliga, tror nästan att jag måste lossa på den för att se.

Slog mig att det kanske har med att göra att CD-RW´n inte får ströras när den ska bränna och där med får jag en hopplös dator när jag ska kopiera till/från zippen.

Har aldrig provat att kopiera samtidigt som jag bränner, med det spelar ingen roll, för datorn beter sig på detta viset när CD-RW´n inte används.

Att det tar längre tid att kopiera till/från zippen beroende på antalet filer m.m. förstår jag. Med man ska kunna jobba simueltant medans den kopierar, det kan inte.
Pilen fryser och när det sedan släpper under 2 sec efter att dha varit fryst i 10 sec så har pilen hoppat så långt ut i bildskärmaskanten som möjligt.

När jag skriver stift så menar jag dom små plast pluttarna som trär på stiften.

Hur kan man kolla hastigheter när man kopierar till en ZIP?

Glömde en vital datalj, jag pratar MacOs 9.2.2.

  • Medlem
  • 2002-11-01 10:28

Jag tror inte att det är felkopplat på något vis, om du inte satt i den själv så lär det vara rätt. Dessutom är IDE så pass kinkigt att antingen är det rätt eller så funkar det inte alls (vanligtvis standard disclaimer applies).

Jumper = Stift = Plastplopp™

Tycker tyvärr det låter som vilken Zip som helst, kanske inte 10sec men ett par sekunder häng i och med OS 9´s ruttna multitasking har man nog upplevt rätt ofta. Har du många skivor? Ju mer använda de är ju mer tenderar de att bråka, kan vara värt ett försök.

Vad har du Zippen till btw?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-11-01 10:59

Vi på jobbet (Reklambyrå på två man) har Zippen till att mellanlagra jobb innan vi bränner de på CD och arkiverar.
Att ha dem på Zip gör de mer lättåtkomliga när man ska använda dem som t.ex utgångsmall.

Vi köpte 10tal fräscha 250MB skivor men det är samma problem med dem som med 100 skivorna.
Zip-läsaren är en Apple 250 intern.

Zip läsaren har alltså inga jumprar alls (Nu pratar jag inte kläder )

Vi har en en Beige 266 G3 med USB kort och extern 250MB zip. Den funkar betydlig bättre , pilen flyter på perfekt och man kan lätt peka och klicka på det man vill.

Verkar som om jag kommer att fortsätta att leva med det.

Men jag tycker att det är dåligt. För att vara en så pass kraftfull maskin, tycker jag att den borde klara en sån enkel sak betyligt bättre.

PS. Intervallen när man kopierar FRÅN HD till ZIP är 4sec fryst, sen får jag 1 sec på mig att klicka på "STOPP" i kopierings fönstret.

Satt zipen i när ni köpte datorn ny eller har någon varit där och petat?

Jag vet inte hur eller om en zip ska jumpras men den ska sitta på samma ide-kanal som cdn, alltså på samma plattkabel.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-11-01 11:14

Jag satte i Zippen själv. Det finns bara en plattkabel utöver den till CD-RW´n, så det var inte mycket att välja på.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MigueI:
Jag satte i Zippen själv. Det finns bara en plattkabel utöver den till CD-RW´n, så det var inte mycket att välja på.

Men den sitter på samma kabel va (fast en annan kontakt)?

Prova jumpra om cd´n till primary master, så den inte sitter på single drive.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-11-01 12:07

Finns det något schema på hur jumprarna skall sitta på Zipen resp. CD´n?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MigueI:
Finns det något schema på hur jumprarna skall sitta på Zipen resp. CD´n?

Finns säkert på respektive tillverkares site. Det är inte apple (de bara sätter ihop skiten) fast de kanske också har info om jumpersettings.

Jag har en inbyggd zip i min mac hemma, kan kolla hur det sitter där och återkomma om det inte löser sig innan.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-11-04 08:12

Kanon!!!
Det vore intressant att se hur det ser ut.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-11-04 15:22

brukar sitta ett schema på all cd/cd-r/rw enheter, på ovansidan ovanför eller under jumprarna.

Nu har jag kollat!

På min PM G4 450 med zip ser det ut så här:
Zipdriven, inga jumpers.
CD-R - Längst in, alltså till höger sitter jumpern.

Nu vet ju inte jag hur din CD-RW ska va jumprad men det är ju ingen fara o testa. Prova olika om du inte hittar några instruktioner.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-11-06 09:30

OK!
Ska kolla upp det vid tillfälle och avlägga en rapport!!
Ni ska ha tack på förhand!

1
Bevaka tråden