Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ATi grafikkortet i iMac 24" Alu (Intel)

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ockelbo
  • 2008-03-29 22:21

Alltså ...... har apple micklat med saker de borde hålla borta tassarna från eller har min maskin fått spunk ???

Problemet jag får är att i OSX så funkar allt som d skall .... (iaf så mycket man kan begära av 10.5.2)

Men under XP (ja jag kör windows för spel...) så vägrar den installera ATI's senaste drivare... den påstår att jag inte har ngot ATI kort i maskinen. Vad som bör tilläggas i detta är att då jag installerade maskinen från scratch för ett tag sedan (typ runt den 16 feb) så kunde jag tanka ner den dåvarande drivisen o lägga in utan problem.... men nu så e d tji....

Har Apple micklat om i firmware:t på grafik kortet? Isf vrf ? Enda de gör är ju att döda sin egen platform, men det är de ju kända för ändå.... tyvärr.

Och nej jag e ingen windows människa, är en lycklig mac ägare sedan 2005.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-29 23:01

Det är ett Mobile-grafikkort. Det går alldeles utmärkt att installera ATIs drivare, men se till att du tar rätt drivrutin.

  • Medlem
  • Ockelbo
  • 2008-03-29 23:10

Jag vet att det är ett Mobile kort, Och om man skall klyva lite hår så är det inte det kort som Apple skriver i sina specar men ...

Vilken drivi skall man ta då??

MIg veterligt är PciE Radeon HD2600 liksom den enda du kan ta, och den har jag kört med tidigare, vad är skillnaden?? Det är samma familj kort och drivisen gäller alla Radeon kort med den kretsen jag har....

Och är det inte den drivisen som gäller så vetetusan. Om man är lite hårdvaru händig och använder de verktyg som finns att tillgå så är det ett HD2600XT som sitter i maskinen och inte det HD2600Pro som Apple säger

//Elmion

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-29 23:13

Det är inte samma kort som apple beskriver nej. Det är ett Mobility 2600 XT. Men Apple skriver att det är ett Pro. Det är för att ATi inte tillät Apple att klassa det som ett XT då det är underklockat.

Det finns 2st olika lösningar.
Jag laddade hem Mobilitydrivaren från ATIs sida, den var gömd någonstanns inne på support och drivers, googlade fram den. Det gick utan trassel.

Men du kan också använda den vanliga drivaren. Lösning finns här.
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=5705771

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-29 23:16
  • Medlem
  • Ockelbo
  • 2008-03-29 23:19

Hmmm men frågan var ju ifall Apple har micklat om det i maskinen eftersom drivaren jag använde tidigare i år var just den HD2600 drivare som finns för Radeon. Men tack för tipset

Lite dumt av dem att mickla om i firmware eftersom drivaren inte funkar som den skall

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-29 23:22

De är tvungen att ändra firmwaren, datorn kör ju inte BIOS utan EFI. Vilket per automatik gör att det inte är samma firmware i kortet.

Kortet är därför garanterat inte standard, men vanliga hackade mobility-drivare fungerar.
ATI har inga officiella mobility-drivare. Utan det är bara folks hackade varianter som finns ute vad jag kan hitta, men jag är väldigt säker på att de ska ha släppt en catalyst mobility-pack. Ska se om jag har den liggandes som jag laddade ner.

  • Medlem
  • Ockelbo
  • 2008-03-29 23:29

Det är en sanning med modifikation

EFI har inga problem med grafik kortet som det var. Se på SUNS maskiner de kör PCiE grafik kort utan problem och de kör med Stock kort dvs det som du kan köpa över disk.

När du körde BIOS hade du inte samma "firmware" på kortet heller. Alla grafik kort har sitt eget firmware och har haft det väldigt länge

Att gamla macar inte kunde köra stock kort har att göra med OFW och hur det kommunicerar med hårdvaran.

EFI har inte den begränsingen utan tillåter även "gamla" kort att fungera igenom en översättare om man kan kalla det så.

DÄremot så har Apple tagit bort den funktionaliteten i sin "EFI" för att hindra folk att kasta in värre grafik kort i maskinerna. Märk väl att kör du windows så kommer det att funka iaf (det skall göra det iaf) emedans OSX inte kommer att se kortet iom att Apple micklar på grafik korts firmware

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-29 23:39

http://www.omegadrivers.net/omega_drivers.php
Den drivaren kör jag, den jag misstog för att vara officiell, hittade länkenk på ATis forum dock
Inget ATI Official då ati tagit bort allt stöd för Mobility-kort i 2000-serien för att låta leverantörerna leverade sina egna drivare.

Det är så sant att man kan låta EFI köra ett BIOS-lager vilket översätter allt. Det är precis vad du kör om du kör bootcamp. Att OS X inte hanterar kortet är pågrund av att det saknas drivrutin för att läsa BIOS-instruktionerna. Inte att de micklar med firmwaren vid det tillfället. Men de ändrar säkerligen firmwaren på helt andra ställen. Som tex att köra S-Video över DVI är något som Apple "specialbeställt".

Att dessa mobility-kort inte fungerar som det ska är inte apple att beskylla. Det är ATI som inte leverar några drivrutiner alls till dessa. Även om det är Dell, Asus eller HP som kör kortet.

  • Medlem
  • Ockelbo
  • 2008-03-29 23:50

Apple micklar med Firmwaret i sina grafikkort, Prova köra ett Apple kort i en std PC utan EFI så får du se.

Detsamma gäller om du köper ett överdisk kort som exakt motsvarar det som sitter i en Macpro, kommer inte att fungera i OSX. Däremot om du kör Linux lr annat os än OSX så funkar det utan problem.

Men tillbaka till topic, Jag testade Omega och de trashade hela maskinen och nästan dödade kortet, tog mig c:a 3h att komma tillbaka till OSX igen då det vägrade starta upp efter drivis uppgrade till Omega.
Ok då förklarar det vrf det inte funkar i nyaste drivisen då. Isf har ju iMacen sjunkit i värde ganska rejält då det inte går att spela på den längre...

*suck*
Men kollar på din workaround som jag fick länken på så jag kan få in en bättre drivis i Windows.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-30 09:27

Själv kör jag med dessa drivrutiner och har även CCC installerat (kräver .NET): http://ati.amd.com/support/drivers/mac/bootcamp-xp.html

Fungerar klockrent! Möjligen kan man klämma ur ytterligare någon FPS om man använger Omega eller ATI's drivrutiner för desktopmodellen av XT-kortet. Men vem vet vad detta gör med hårdvaran i det långa loppet?

Jag tycker det känns bäst att använda de drivrutiner som är gjorda för ändamålet. Version 8.43 är ju också både nyare och ger bättre prestanda än de drivrutiner som ligger med på Leopard-skivan.

  • Medlem
  • Ockelbo
  • 2008-03-30 14:05

Hmm måste kolla vilken jag har instalelrad, inte den som ligger på skivan iaf, har en stock ATI drivis. Funkar CCC bra ??? Jag är lite orolig huruvida den blir för varm lr inte med tanke på den mediokra kylning som sitter i maskinen.

Tack för tipsen iaf

  • Medlem
  • Ockelbo
  • 2008-03-30 14:06

CCC ?? Vad är det förresten ? Är det något jag missat ?

Catalyst control center

  • Medlem
  • Ockelbo
  • 2008-03-30 21:50

Aha... *duh*

1
Bevaka tråden