Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X startar inte på gen 1 MacBook

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett stort problem, min mb har lagt ner totalt. Efter en omstart (körde då 10.5.2) kom jag bara fram till skärmen efter äpplet, där en loadingbar borde säga att OSX startas. Där är det numera bara en tom blå bakgrund där jag får leka med min muspekare bäst jag vill i min ensamhet.

Jag prövade först att trycka in mina OSX-skivor och köra HDD-test genom skivverktyg men det uppgav inga fel, inte heller några minnesfel kunde hittas. Sen prövade jag att arkivera Leopard installationen och installera Tiger istället, det gör ingen skillnad, den vill inte starta hela vägen iaf. Någon som har någon ide alls? Jag har ingen lust att blåsa hårdisken helt då jag har massor av bilder jag inte vill bli av med.

Innan detta hände upplevde jag laptopen som ovanligt seg, den klarade ibland inte ens av att visa divX genom VLC/Quicktime utan att det blev ett bildspel av filmen istället.

De enda uppgraderingarna jag genomfört sen inköpet är att jag skrämt upp minnet till 1.25GB.

Hjälp mottages tacksamt, jag står handfallen utan min äppeldator.

  • Medlem
  • 2008-03-29 16:36

Om du plockar ut extraminnet, vad händer då?

Har du råkat slå på nån sorts nätverksboot eller nån annan uppdateringstjänst mot ett OD/AD? Det kan hända att det blir så där då.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-03-30 11:05

samma problem med en äldre imac

.. efter uppgradering. Då var det ett USB hub som var problemet. När jag drog ur hubben startade datorn snabbt som ögat.
Nu behöver jag bara en ny hubb.

Så dra ut externa saker. (mus och annat)

Okey, tack för tipsen. Jag har ingen extern ansluten enhet till datorn så det borde inte vara det som är problemet.

Vad är OD/AD? Hur kollar man det?

  • Medlem
  • 2008-03-30 17:41

Det styrs som regel inte från din egen dator, i synnerhet inte av misstag, så det kanske var ett dumt tips.
Men kolla vilken startskiva du har. Starta datorn på en system-dvd och välj rätt startskiva och se om det går bättre.

Har kollat startskivan tidigare, det var inte det. Däremot prövade jag en gång till att uppdatera min nyligen installerade 10.4 installation, varpå datorn faktiskt gick igång igen. Lycka!
Jävligt skumt beteende dock.

Tack för all hjälp!

1
Bevaka tråden