Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Paper jam - Laserwriter.

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har köpt en begagnad Laserwriter pro 630.

Mycket bra skrivare, alla tänkbara portar finns inkl ethernet och utskrifterna är bra.
Dock; ibland vill papper "curla" och fastna, min känsla är att "värmerullarna" i slutet av printerbanan är problemet. Tonern är ny.

Handlar detta bara om statisk elektricitet? Behöver jag byta ut rullarna? Någon som kan tipsa om billig och bra servicetekniker!?!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-06 16:44

Det är antagligen en massa damm och annan gucka på gummivalsarna, och kanske rester av papper och OH-film här och där. Ta isär och rengör bara.

[ 08 December 2002, 19:21: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Tack! Ett jobb för tomten (alltså jag själv).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-06 17:53

Vissa gummidelar i skrivare kan torka ut. Då kan de krympa och/eller spricka och kan inte mata ut pappret ordentligt. Då brukar dessa symtom uppstå.

[ 06 December 2002, 17:53: Meddelandet ändrat av: acke ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Stefan Johansson:
Har köpt en begagnad Laserwriter pro 630.
Någon som kan tipsa om billig och bra servicetekniker!?!?

Jeppe Frisk på SwedServ. Han har limmat ihop (!) en 630 åt mig en gång. Fantastisk kille!
08/749 24 15

Swedeserv; bra tips! Jag har haft kontakt med dem i ett Pismo-ärende som de löste prima.
Ska ringa dem; tror inte jag får massor av tid i julklapp i år heller...

  • Oregistrerad
  • 2002-12-08 19:28

Déja vu!

Jag fick en begagnad LW Pro 630 för bara några månader sedan och den hade EXAKT samma symptom.
Nyfiken som man är, plockade jag isär den och tog ut alla gummivalsar. De var alldeles blanka i ytan. Satte därför fast dem i en borrmaskin och våtslipade dem lite lätt med 600-papper. Det gjorde susen. Inget som helst trassel sedan rengöringen.
Jag kör papper som är utan bestrykning, men ändå kalandrerat/ hårdglättat, så slipper jag ny beläggning på valsarna. Förre ägaren körde enligt uppgift alltid bestruket papper i skrivaren och det var nog därför valsarna blev så blanka.

På plussidan; skrivaren hade bara gjort 980 ex innan jag fick den
På minussidan; inget TCP/IP-stöd. Parallellport till PC:n

Schysst tips. Men verkar lite väl hårdhänt hantering av valsarna...
Fråga; jag testade att köra skrivaren via en printserver (D-link 713p) och pll-porten men fick det inte att funka med detsamma. Tror du detta berodde på att TCP/IP-stöd saknas??
Nu kör jag direkt-pll mot hustruns pc-laptop och via ethernet (väl apple-talk) mot två macar. Men det vore snyggare att köra alla maskinerna via printservern.

[ 08 December 2002, 22:47: Meddelandet ändrat av: Stefan Johansson ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-08 23:01

Valsarna fixar du enkelt med lite fönsterputs eller ren sprit (isopropylalkohol).

Det har jag i medicinskåpet, brukar putsa PB-skärmen med det.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-08 23:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Stefan Johansson:
Schysst tips. Men verkar lite väl hårdhänt hantering av valsarna...
Fråga; jag testade att köra skrivaren via en printserver (D-link 713p) och pll-porten men fick det inte att funka med detsamma. Tror du detta berodde på att TCP/IP-stöd saknas??
Nu kör jag direkt-pll mot hustruns pc-laptop och via ethernet (väl apple-talk) mot två macar. Men det vore snyggare att köra alla maskinerna via printservern.

Valsarna var i detta fall hopplöst ingrodda. Nog prövade jag sprit och isopropanol alltid. Det hjälpte föga så mekanisk rensning var nödvändig. Att våtslipa så här gör ingen åverkan på annat än beläggningen.

Angående printservern; det stämmer att du inte kan skriva ut på det sättet. TCP/IP är ett krav och det finns ju inte i den skrivaren. Kör på med den befintliga lösningen.

Ett tag körde jag en toklösning med utdelad parallellport från XP-burken. Plockade den kön med Samba-printfunktionen. Gjorde lite tester och insåg senare att binärdata inte passerar parallellporten...det har jag tipsat om förut. Varför fattade jag inte det själv?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-08 23:22
Citat:

quote: Det har jag i medicinskåpet, brukar putsa PB-skärmen med det.

NEJ! Torka absolut aldrig LCD-skärmar med fönsterputs eller sprit! Det är snabbaste sättet att förstöra datorn. Använd endast torr mikrofiberduk eller en trasa fuktad med lite vatten och eventuellt en aning milt diskmedel. Använd aldrig något starkare än det.

[ 08 December 2002, 23:23: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Ok, tack för svar om TCP/IP-funktionaliteten. Ska rapportera om skicket på mina valsar när jag meckat, under juldagarna...

Men fönsterputs och LCD - är det verkligen så illa?!? Läste på om detta för längesedan (Mac-forum jag inte minns) och efter studium kom jag fram till att microfiberduk och lite fönsterputs vore det bästa. Men tydligt att jag gjort fel... ska gå över till svagare grejer. Som tur är så städar jag maskinen sällan.

[ 08 December 2002, 23:44: Meddelandet ändrat av: Stefan Johansson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

quote: Det har jag i medicinskåpet, brukar putsa PB-skärmen med det.

NEJ! Torka absolut aldrig LCD-skärmar med fönsterputs eller sprit! Det är snabbaste sättet att förstöra datorn. Använd endast torr mikrofiberduk eller en trasa fuktad med lite vatten och eventuellt en aning milt diskmedel. Använd aldrig något starkare än det.

Isopropylakohol är faktiskt det rengöringsmedel som är mildast mot en LCD, så det är definitivt rätt. Det är f.ö. just det som skärmtillverkarna själva använder på nytillverkade TFT-skärmar. Andra rengöringsmedel ska man däremot absolut inte använda, eftersom risken finns att de sugs upp av skärmen och får transistorfilmen att korrodera. Inget diskmedel (och ingen fönsterputs) på TFT-skärmar alltså!

Tillverkarnas egna rekommendationer är att man torkar av sin skärm med en mjuk trasa, t.ex. en mirakeltrasa. Ifall skärmen är hårt smutsad kan man fukta trasan med en blandning bestående av 50% vatten och 50% isopropylalkohol. Viktigt: Spraya (eller häll) aldrig vätskan direkt på skärmen!!

[ 09 December 2002, 09:55: Meddelandet ändrat av: Samuel K. ]

D´oh! Jag kör med 30% vatten 70% aceton... jag undrade precis varför skärmen börjar flaga...

När jag läste på om detta så förstod jag det som att fönsterputs i huvudsak innehåller isopropylalkohol.
Så jag köpte billigaste fönsterputsen ("SE fönsterputs") som innehåller 12 vikt% isopropanol, 0.2 vikt% tensider (resten vatten antar jag).
Visst är isopropylalkhol detsamma som isopropanol?
Kan den lilla (?) tensider-tillsatsen vara farlig?
Var köper man ren isopropanol för egen blandning?

F ö börjar vi komma från ursprungsämnet, vi kanske skulle starta en ny tråd.

[ 09 December 2002, 13:08: Meddelandet ändrat av: Stefan Johansson ]

Rapport!
Jag lyckades inte själv fixa min Laserwriter; vände mig till Swedserv och fick prima hjälp till ett bra pris. Tack för det tipset! Alla matarrullar behövde bytas... Men nu går skrivaren som smort.

1
Bevaka tråden