Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Störande dithering på MacBook

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag upplever störande dithering på min nya macbook som jag köpte nån månad sen.

Det står miljontals färger i Apples specifikationer över displayen. Falsk marknadsföring.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-29 09:22

Vad snackar du om? Hur upplever du denna dithering?

Jobbar du med bilder? Jag märker inte av några direkta brister med skärmen på min MacBook förutom att betraktningsvinkeln inte är den största.

Det syns tydligast på ljusa nyanser. Tex i gradienten på denna sida vid 99mac-loggan högst upp. Eller i dom transparenta menyerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-29 21:06

Jag har visserligen inte en glossy men upplever samma sak när jag tittar på testgradienter. Inte något på 99.se dock. Ta en titt på den här sidan http://www.bealecorner.org/red/test-patterns/Gradient-16bit.png
Jag har hört att apples skärmar ibland inte håller högsta kvalitet fast jag tror egentligen inte att det är problemet i det här fallet. För vissa personer har det hjälpt att ändra på färginställningar. Kolla http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=315912. Det kanske kan hjälpa? Jag själv hittade dock inte den inställningen på min MBP 2.33.

Senast redigerat 2008-03-29 23:46
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-30 11:09

Nej du, jag ser inga sådana tendenser på 99mac. Ta dig för säkerhetsskull en titt i Systeminställningarna under Bildskärm. Står det "miljontals" eller "tusentals" där vid alternativet "Färger:"

En viss bandning av toningar är jag rädd för att man får stå ut med på bärbara skärmar. Nu har jag tyvärr inte haft nöjet att spana in de senaste LED-skärmarna men MacBook har inte LED. Jag har aldrig upplevt något som kan beskrivas som störande dithering på Macbook. Däremot uppstår det bandningar av toningar samt att färgåtergivning förändras drastiskt med tittvinkeln men det är inget som jag stör mig på direkt. Jag har första generationens svarta Macbook. Att de nyare generationerna skulle fått sämre skärmar tror jag inte. Kolla inställningarna en gång till för säkerhetsskull.

Den är inställd på miljontals färger i bilskärmsinställningarna. Dessutom har jag samma problem när jag bootar upp i windows. Min gamla iBook har inte heller några tendenser till dithering, även om den skärmen är sämre av andra anledningar.

Om jag kollar på testbilden som finns på macrumors så syns det tydligt uppe i hörnen för dom röda och blå nyanserna.
http://att.macrumors.com/attachment.php?attachmentid=76372&d=1181664671

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-02 09:54
Ursprungligen av ptolemy:

Den är inställd på miljontals färger i bilskärmsinställningarna. Dessutom har jag samma problem när jag bootar upp i windows. Min gamla iBook har inte heller några tendenser till dithering, även om den skärmen är sämre av andra anledningar.

Om jag kollar på testbilden som finns på macrumors så syns det tydligt uppe i hörnen för dom röda och blå nyanserna.
http://att.macrumors.com/attachment.php?attachmentid=76372&d=1181664671

Om en gammal iBook inte har problem med dithering men vissa macbook pros och ingen av dessa har 8bitars färgdjup så borde det ju inte ha med det att göra. Om dessa miljontals färger är "skapade" på mjukvaruväg så kanske det är mjukvaran (firmware?) som det är fel på när vissa mbp uppvisar mer dithering än andra? Nån som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-30 21:38

Jo, det är samma här. Visste dock inte att "miljontals färger" var RGB. Vad jag menar med kvalitén på skärmarna är de nyare macbook-/pro jämfört med powerbook/ibook. Jag bara spekulerar men jag skulle ju kunna tänka mig att Apple blir tvungna att köpa in skärmar från olika tillverkare ju vanligare apples bärbara blir med varierande kvalitet som följd. Men apple är väl knappast ensamma om att inte ha "riktiga" 8-bitars skärmar om det nu skulle vara anledningen? De har ju dock blivit stämda för det så det är väl mer känt hos dom kanske. Kolla http://lowendmac.com/musings/07/0521.html
Lite off topic kanske.

Stäm Apple för vilseledande marknadsföring. Det har andra gjort med lyckat resultat.
http://featuresblogs.chicagotribune.com/eric2_0/2008/03/apple-settles-m.html

What lame as people would do to get into the news these days. I hope Apple bought them both a Dell PC; so that they could see what "thousands" of problems look like.

-Skön kommentar

Problemet är väl Apples marknadsföring:

"market its existing notebook displays alongside claims that they support "millions of colors" and offer views "simply unavailable on other portables."" *

* http://www.appleinsider.com/articles/07/05/18/apple_hit_with_class_action_suit_over_macbook_macbook_pro_displays.html

Kan jag kräva prisavdrag för att datorn inte uppfyller de specifikationer jag betalat för?

Enligt konsumentverket verkar det ju nästan så...
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892

Citat:

Om det är något fel på din vara kan du:

* kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
* kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
* kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
* häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
* hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Citat:

När är varan felaktig?

Din vara är felaktig om:

* den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
* bruksanvisning saknas.

Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:

* den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
* den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
* den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.

Varan är dessutom felaktig om:

* säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
* den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
* säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
* den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".

http://www.theregister.co.uk/2008/04/01/apple_imac_class_action/comments/#c_189460

Visst att man är en mac-fanboy då och då, men ärligt talat... Jag har alltid undrat över varför det blir konstiga färgartefakter när man tittar runt på nätets olika bilder... Samma problem uppstår och det har alltid att göra med betraktningsvinkeln. Är detta en felaktighet? I så fall får man hävda sin reklamationsrätt....

Då Apple redan fått domslut emot sig så är det nog inga problem att begära kompensation eller byte till utlovad prestanda.

så hur gör man rent praktiskt? Man kan kommer känna sig som värsta opportunisten nu, ju.

Ursprungligen av CapsLock286:

så hur gör man rent praktiskt? Man kan kommer känna sig som värsta opportunisten nu, ju.

konsumentverket.se

http://support.apple.com/specs/macbook/macbook_mid_2007.html

Min modell har också "stöd för miljontals färger" i skärmen. Vilseledande...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-04-01 22:18

Jag tycker ni ska flytta till USA och stämma Apple.

Bör man gå tillbaka till säljaren och påpeka detta? varan är köpt i september förra året, men jag har fortfarande reklamationsrätt?

Ursprungligen av CapsLock286:

Bör man gå tillbaka till säljaren och påpeka detta? varan är köpt i september förra året, men jag har fortfarande reklamationsrätt?

Om man får tro post 13 så ja.

Har ringt apple support. Enligt dom var det bara att gå förbi nåt servicecenter och höra vad dom har att säga.

På Apple-butiken i SOUK-gallerian på drottninggatan i Stockholm finns det två macbooks. En svart där färgerna är bra och en vit som har samma problem som jag har. Svart och vit macbook ska väl ha samma skärm?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-02 18:20

Skumt att lcd's har blivit sämre - allt annat blir ju bättre och vassare inom IT. Gamla Imac's 20" har bättre skärmar än nya. Min 7 år gamla TiBook har en utmärkt skärm. Ingen dithering.
Är det inte skumt? Finns det någon förklaring till varför lcd's blivit sämre/dyrare trots att tillverkningen har exploderat, utvecklats och dom enorma nyinvesteringarna i tekniken vid det här laget borde vara intjänade? I just don't get it.

Var även förbi inLife på Sergelstorg. Där står det en vit och en svart macbook, den vita har problemet med färgerna, men den svarta ser bra ut.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-05 15:18

Problemet finns inte under OSX på min MBA, men jag kan se det i Windows på samma dator. Detta leder mig till att tro att det är fel på drivrutinerna till grafikkortet och inte hårdvaran.

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-05-08 12:20

Vad är det för skräpskärmar Apple sätter in i sina Macbooks?
Jag har själv en macbook, och jag har nog aldrig haft en sämre skärm vad gäller betrakningsvinkel och skärpa.. Skärmen är ju verkligen skitkass i Macbook. Det är väldigt synd, då jag tycker om min Macbook i övrigt.
Tycker nog att alla PC-laptops i dagsläget är snäppet vassare än vad Macbookarnas skärmar är. Man måste verkligen sitta precis rakt framför skärmen för att det inte ska se illa ut, eller bli "negativ-effekten", alltså inverterade färger typ.

Men om man kan få skärmen utbytt för att den är kass och skitdålig till en bättre så vore det ju skitbra

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-08 18:11
Ursprungligen av widde:

Vad är det för skräpskärmar Apple sätter in i sina Macbooks?
Jag har själv en macbook, och jag har nog aldrig haft en sämre skärm vad gäller betrakningsvinkel och skärpa.. Skärmen är ju verkligen skitkass i Macbook. Det är väldigt synd, då jag tycker om min Macbook i övrigt.
Tycker nog att alla PC-laptops i dagsläget är snäppet vassare än vad Macbookarnas skärmar är. Man måste verkligen sitta precis rakt framför skärmen för att det inte ska se illa ut, eller bli "negativ-effekten", alltså inverterade färger typ.

Men om man kan få skärmen utbytt för att den är kass och skitdålig till en bättre så vore det ju skitbra

Det är inte endast Apple som använder 6bitar skärmar utan nästan alla tillverkare. Det är egentligen 1 år gammal tema.

Som jag ser är det inget man kan göra åt utan hoppas på att Apple börjar använda bättre skärmar.

//Rob

Nu verkar det ju så det sitter olika paneler i macbooksen och det verkar vara lite utav ett lotteri vilken panel man får.

Dessa paneler används:
9C5E/5E9C - Chi Mei N133I1
9C5C/5C9C - Au Optronics B133EW01
9C5B/5B9C - Samsung LTN133W1
9C5F/5F9C - LG Philips LP133WX1

Det verkar som om Au Optronics, LG Philips och Chi Mei är bra.
Samsung är den som har problem med dithering.

Om man vill veta vilken panel man har kan man använda ColorSync-verktyget (finns i Verktygsprogram).

Sä här gör du:
1. I ColorSync-verktygen väljer du enheter.
2. Välj Bildskärmar, Färg-LCD.
3. Tryck Öppna under Fabriksprofil till höger.
4. Scrolla ner och markera nr 13 - mmod.
5. Kolla i fältet Modell och jämför siffrorna i listan ovan. Till exempel 00009C5B = Samsung.

Källa: Apple monitors display only 262,144 colors?? - MacNN Forums

Senast redigerat 2008-05-09 21:18
Ursprungligen av ptolemy:

Dessa paneler används:
9C5E/5E9C - Chi Mei N133I1
9C5C/5C9C - Au Optronics B133EW01
9C5B/5B9C - Samsung LTN133W1
9C5F/5F9C - LG Philips LP133WX1

Det verkar som om Au Optronics, LG Philips och Chi Mei är bra.
Samsung är den som har problem med dithering.

Sä här gör du:
1. I ColorSync-verktygen väljer du enheter.
2. Välj Bildskärmar, Färg-LCD.
3. Tryck Öppna under Fabriksprofil till höger.
4. Scrolla ner och markera nr 13 - mmod.
5. Kolla i fältet Modell och jämför siffrorna i listan ovan. Till exempel 00009C5B = Samsung.

Tack, mycket användbart! Jag har tydligen en LG Philips, men min kompis (som skaffade en identisk MacBook i stort sett samtidigt) har en Samsung och han har lite dithering, men inte jag. Så det verkar stämma.

Bevaka tråden