Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Haft LED glossy och matt LÄSVÄRT ni som är osäkra...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Förra vecken beställde jag en glossy MBP minsta modellen och 250 hd. Då jag innan haft en MB som blivit stulen ville jag nu uppgradera till något bättre och trevligare. Så gick direkt på en glossy eftersom jag inte sett den någonstans alltså nya LED för det är STOR skillnad mot de tidigare.

Men jag skillnad inte glossyn så mycket faktiskt. På MBP blir det alldeles för ljust och konstlat.
Så jag jämförde med en kompis nya MBP matta LED en hel dag. Direkt beställde jag en matt och fick pynta en ny dator så länge ska skicka tillbaka glossyn.

Idag fick jag så den matta skärmen och måste säga att den är så mycket bättre och trevligare att arbeta med. Innan LED skärmarna skilje det mycket mellan glossy och den matta. Denna skillnad är nu i princip bortblåst. Till den matta skärmens fördel. Den ät mycket klarare än förut och har otroligt fina färger. Så eftersom skillnaderna är så små stör bara reflektionerna då färgerna och kontrasten I princip är lika bra men det känns mycket mer naturligt på den matta.

Skärmen är knivskarp MBP och MB skärmarna är omätbara det är en otroligt skilnad bara 5000 extra skulle jag betala för den otroliga betraktningsvinkeln (gäller både matt och glossy).

Några andra saker är att i glossyn satt det en MATSHITA dvd vilket inte låter lika mycket som den nya jag fick i min en HL-DT-ST som fungerar lika bra men låter som om datorn går sönder när man trycker in skivan. Den ska vara så jag vet:) men den låter mer.

Hoppas ni fått lite mer info om era val där ute!

OCH jag hade aldrig lagt ut 16000 till SÅ LÄNGE (studentrabatt) om inte den matta var oerhört mycket trevligare att jobba med.

Trevlig läsning och att detta hjälper er i era val!

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-03-28 22:38

Rekomenderar ändå folk som skall köpa en såhär relativt dyr dator att faktiskt gå till närmsta Appleåterförsäljare och skapa sig en uppfattning själva, smaken är som baken.

Själv gillar jag fortfarande glossy mer än matt, även med LED belysta skärmar.

Självklart mer bara att folk undrar och TROR att det skulle kunna vara på vissa sätt. Då vill jag bara hjälpa till då jag är extremt kräsen själv och vill dela med mig.

Samt INGEN i Stockholm som är huvudstaden har en LED glossy innan. Glossy innan kan ni glömma att kolla på för det är en jävla skillnad. En LED glossy är hälften glossy som de gamla skärmarna.

Jag har levt med båda skärmarna i hemmiljö. Inga toklysrör eller skärmar som bleknar som i affärerna för att de står på i 30 dagar i sträck.

Jag vet inte om jag missförstått, men du vet väl att det bara är 17" MBP som kan köpa med LED-skärm, va?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-29 09:41
Ursprungligen av henkebarn:

Jag vet inte om jag missförstått, men du vet väl att det bara är 17" MBP som kan köpa med LED-skärm, va?

"15,4-tums (diagonalt) antireflexbehandlad, LED-bakgrundsbelyst TFT-skärm i widescreenformat med stöd för miljontals färger."

http://www.apple.com/se/macbookpro/specs.html

Nej numera har alla MBP LED-skärm.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nej numera har alla MBP LED-skärm.

Tyvärr inte. Standard 17" har fortfarande lysrör. LED får du bara om du beställer High res-modellen.

15" är dock LED-belyst oavsett modell eller konfiguration.

Jaså?! Fan vad bra! Sedan när?

sedan augusti typ...

1
Bevaka tråden