Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att ta bort dubbletter, och behålla en, -hur då?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-13 14:10

Hej!
Jag la in fyra likadana poster i en tabell, sedan satte jag utropstecknet för dubbletter, och fick då upp alla fyra igen.
Om jag då väljer att radera, ja då raderas alla fyra och ingen är kvar.
Varför fick jag inte upp tre poster och en är kvar?

Vad gör jag för fel?

Med vänliga hälsningar,
Magnus

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-03-13 21:45

Om det är bara är en post som du vill behålla kan du välja i menyn Poster -> Uteslut. Då utesluter du bara den posten. Sen kan du radera de andra posterna. Nackdelen är om du har flera poster som är dubletter då fungerar det inte.

De val jag har gjort i sådanahär fall är ett script som söker på ett speciellt fält och hittar den fler poster på det fältet som är likadana så utesluter scriptet den första posten och raderar och fortsätter så tills den inte hittar några fler poster som matchar varandra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-19 14:18

Tack!
Jag tror att detta är ett fall för supporten på FileMaker....
Mvh
Magnus

Det är korrekt beteende. FileMaker hittar alla poster som har (minst) en dublett. Om du vill behålla endast en av dem så kan du göra t.ex. såhär:

http://sixfriedrice.com/wp/deleting-duplicate-records-in-filemaker/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-24 16:49

Marcus99, -du får jättegärna visa hur ditt script är uppbyggt.
Mvh
Magnus

Visa endast aktiv post i portalen

Hej!
Har ett problem. Skulle vilja att tre fälts innehåll visas i en portal och inte ändrar värde när ändringar görs i fälten. t ex spara anteckningar från ett samtal. Har lyckats samköra men samtiliga posters anteckningar visas i portalen. Vill bara att den posten som visas och dess nateckingar ska synas. Vad har jag missat?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-03-28 20:37

Hej.

Det jag hade gjort är följande.
I min databas hade jag skapat två fält, det ena fältet innehåller ett värde om man har sökt på posten och det värdet ändras efter man har sökt på posten.

T.ex om jag ska göra ett e-post utskick vill jag inte att om e-post adressen finns flera gånger i registret att min mottagare får mitt e-post meddelande flera gånger.

Då har jag ett fält med e-post adressen, ett fält som håller reda på om jag har sökt på den posten om det finns dubbletter av den, det fältet ska ha ha samma värde på alla poster från starten, i detta fall kallar vi det "Sokt" och har variabeln "Nej" om man inte har sökt på dubletter på posten och "Ja om man har sökt på dubletter på posten.

Sedan gör jag ett script som ser ut som följande

Loop
Sök (Ange i Ange Sökposter Sokt = Nej)
If If [Get ( HittadePoster ) = 0]
Visa anpassad dialogruta - Inga poster finns kvar att gå genom
Avbryt manus
End If
If [Get ( HittadePoster ) > 1="1"]
Sätt in text [Sokt; "Ja] - Kom ihåg att välja att markera hela innehållet
Gå till post [Nästa]
Loop
Radera Post
Gå till post [Nästa] - Markera avbryt efter sista
End Loop
Else
Sätt in text [Sokt; "Ja] - Kom ihåg att välja att markera hela innehållet
End If
End Loop

Någon i denna stilen hade jag skrivit mitt script. Hoppas detta kan hjälpa dig.

M V H Marcus

1
Bevaka tråden