Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook får Kernel Panic av DVD-skiva

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har följt Lost sedan första avsnittet, men har nuförtiden svårt att vara hemma när det sänds. Därför ber jag morsan spela in det, så hämtar jag det och ser det vid tillfälle. Jag har själv inget att spela in på.. För dåligt, jag vet!

Anyway, hon spelar in det på DVDRW och visst går det att se på skivorna, men när jag sätter in dem i min MacBook får datorn Kernel Panic, jag måste starta om och när jag återigen loggat in går det utmärkt att se på skivan.

Något ni känner igen?

Aldrig vart med om ngt liknande.

Ställ in Macen på att göra ingenting ("ignorera") vid inmatning av DVD-skiva i
Systeminställningar/CD&DVD

Prova sedan att starta DVD-spelaren, bombar den så...

Prova starta VLC (www.videolan.org) och kör den där i.

beroende på vad svaren blir här så vet vi ju LITE mer åt vilket håll
det lutar. Fel i monteringen av DVD'ns filsystem eller Fel på "Videospelare"

Kenel Panic? är det som Windows BSOD?

Ursprungligen av Ollebro:

Kenel Panic? är det som Windows BSOD?

SÖK, det finns mycker skrivet om det.

Läs på här så vet du nog allt du behöver veta om Kernel Panics; http://en.wikipedia.org/wiki/Kernel_Panic

Det går att ta reda på saker själv istället för att bara blurta ur sig en fråga.
Det blir lite jobbigt när du som frågar är nummer 500 som ställer samma fråga..

Men men, välkommen hit förresten.

Men det lustiga är att det inte är när jag försöker spela upp dvd-skivan, utan när datorn "mountar" den, eller vad man ska säga. Jag behöver alltså bara stoppa in den, så uppstår problemet. Inte kul!

Ursprungligen av henkebarn:

Men det lustiga är att det inte är när jag försöker spela upp dvd-skivan, utan när datorn "mountar" den, eller vad man ska säga. Jag behöver alltså bara stoppa in den, så uppstår problemet. Inte kul!

Korven?

Förlåt. Svårt att låta bli med din avatar. Jag ska sluta nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-28 20:46

Händer mig med. JÄTTEVANLIGT. Verkar som det kanske bara gäller Macbook dock (?). Ingenting du kan göra nåt åt f.tillfället. Finns långa trådar om detta på Apple's forum...

Så man får ge fan i att ha något osparat, viktigt igång när man slänger in en skiva, tills vidare alltså.

Har du haft Tiger på din MacBook? Jag har bara haft mac sedan Leopard släpptes, så jag vet inte om det var likadant i Tiger...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-28 21:18

nej, det funkade bra i tiger. "tror" att det funkade i leopard också tills nån av alla uppdateringar. Läst om de som ominstallerat men det hjälper inte. Kör själv bara VLC el. Mplayer numera....

Ursprungligen av DaPhox:

nej, det funkade bra i tiger. "tror" att det funkade i leopard också tills nån av alla uppdateringar. Läst om de som ominstallerat men det hjälper inte. Kör själv bara VLC el. Mplayer numera....

Jo, men om man kör VLC eller Mplayer spelar ingen roll. Det handlar inte om vilket program jag spelar upp i. Det är så att datorn flippar ur så fort skivorna finner sig i datorn, utan att jag gör någonting alls.

Ursprungligen av ufred:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=...

Edit: kan säkert vara andra filer som orsakar problemet...men detta verkar ju funka.

Hur mycket minne har du installerat? Verkar visst hända oftare om man har 4GB minne installerat. Prova o gå tillbaka till factory default om nu inte ovan funkar.

Hmm... Ja jag ska eventuellt testa det där. Känns ju stört att jag ska behöva radera sådana filer, men jag ska fundera över det.

Jag har en Santa Rosa MacBook och jag har 4gb ram... Så det låter ju som att det finns ett samband...

Men det gäller bara DVDRW, vad jag har märkt. Kanske DVDR också, men inte vanlig "köpe-DVD". Min Football Manager DVD funkar i alla fall fint.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-28 21:24

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=457006

Edit: kan säkert vara andra filer som orsakar problemet...men detta verkar ju funka.

Hur mycket minne har du installerat? Verkar visst hända oftare om man har 4GB minne installerat. Prova o gå tillbaka till factory default om nu inte ovan funkar.

Jag har samma problem. Om jag har en DVD i och DVD player startas så -vips- kernel panic. MacBook (nov 07) med 4 GB.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-31 10:50

ok, vad hände när du följde förslaget ovan?

Okej men det här är ju sjukt. Igår hade jag problem med fem olika skivor (alla är köpta, inte hembrända). Idag funkar alla. Jag följde Goflorps tips ovan och först fungerade det inte igår, datorn stendog så fort jag satte i en skiva.

Idag ändrade jag till att den skulle öppna VLC direkt. Sedan märkte jag att jag inte kände mig tillfreds med kontrollerna i programmet och testade att ändra tillbaka till default dvd player istället. Sparade alla dokument och stängde alla andra program i förberedelse på en kernel panic men inget hände... filmen började spela precis som den borde. Nu har jag testat med flera filmer och alla verkar fungera som det ska.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-05-10 01:08

Hum, knepigt problem detta. Skönt att inte vara ensam om det. Borde väl kunna fixas till i en framtida uppdatering tycker man.

Ingen fara. Jag har en i vissa ögon utmanande avatar, av vilken jag får tåla konsekvenserna!

1
Bevaka tråden