Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Mac OS X förlorade hackartävling"

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2008-03-28 09:57

http://www.idg.se/2.1085/1.152795

Där ser man, OS X är verkligen säkert

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-28 10:00

Första jag tänkte på var att den bästa hackaren var kunnig inom OS X än säkerheten på något annat plan.

Han är en känd hackare sedan tidigare och hade med hög sannolikhet redan skapat sidan han använde. Men men, det är ju helt klart att det finns säkerhetshål, precis som den andra större systemen.

  • Oregistrerad
  • 2008-03-28 10:02
Ursprungligen av Sidde:

Första jag tänkte på var att den bästa hackaren var kunnig inom OS X än säkerheten på något annat plan.

Han är en känd hackare sedan tidigare och hade med hög sannolikhet redan skapat sidan han använde. Men men, det är ju helt klart att det finns säkerhetshål, precis som den andra större systemen.

Ja givetvis, frågan är varför inte Apple anställer snubben.. Mindre än 2 minuter på plats det är imponerande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 10:02

jo, speciellt när man får dirigera användaren av datorn att göra specifika saker...

  • Oregistrerad
  • 2008-03-28 10:02
Ursprungligen av Trineo:

jo, speciellt när man får dirigera användaren av datorn att göra specifika saker...

Och det kunde inte personerna som körde linux eller windows maskin?

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-03-28 10:05

Det fantastiska är ju att nu kommer hålet förhoppningsvis täckas och vi slipper oroa oss för det

  • Oregistrerad
  • 2008-03-28 10:06
Ursprungligen av MacBro:

Det fantastiska är ju att nu kommer hålet förhoppningsvis täckas och vi slipper oroa oss för det

Finns det inga fler hål?

Det roliga med det här var att Windows klarade sig, skrattade så sjukt mycket när jag såg artikeln.. Det är inte ofta det händer

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-03-28 10:27
Ursprungligen av smythex3:

Finns det inga fler hål?

Jag menade att vi slipper oroa oss för just det hålet och det blir ett mindre

Ursprungligen av smythex3:

Finns det inga fler hål?

Det roliga med det här var att Windows klarade sig, skrattade så sjukt mycket när jag såg artikeln.. Det är inte ofta det händer

Anar jag skadeglädje?

Till intesserade:

Läs gärna den här artikeln på Roughly Drafted Magazine, vilken ger en annorlunda bild än den som trumpetas ut av IDG och resten av mainstream medierna.

  • Oregistrerad
  • 2008-03-28 13:22
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Anar jag skadeglädje?

Till intesserade:

Läs gärna den här artikeln på Roughly Drafted Magazine, vilken ger en annorlunda bild än den som trumpetas ut av IDG och resten av mainstream medierna.

Jag kör själv OS X så skadeglädje vette tusan, var bra roligt att se.. Inte ofta man gör det..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-28 12:49
Ursprungligen av smythex3:

Finns det inga fler hål?

Det roliga med det här var att Windows klarade sig, skrattade så sjukt mycket när jag såg artikeln.. Det är inte ofta det händer

Det stämmer faktiskt inte. Windows är inte ett operativsystem som är enkelt att bryta sig in och fjärrstyra — helt enkelt för att Windows inte är ett multianvändarsystem som Unix/Linux (och Mac OS X tack vare sin Unix-bas).

Att däremot bara "sänka" en Windows-dator är en helt annan sak.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-28 11:20

Vi vet ju inte så mycket om detaljerna kring detta än så länge men det ska bli intressant att se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 11:32

om vi skall glädjas åt Windows så vore det ju intressant att veta hur lång tid det tog innan windows och linux burkarna var hackade.

Det positiva med tävlingen är att hålen upptäcks och gör operativsystemtillverkarna uppmärksamma på att hålen finns. Till slut blir de täppta och vi alla opertivsystemanvändare får ett säkare system, inom rimlig tid.

Men det känns inte kul när Mac OS X drabbas.

Själv gillade jag att alla tre maskinerna vägrade låta sig hackas över nät i testens första fas.

Senast redigerat 2008-03-28 15:00
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-28 12:47

Mer info:

http://www.channelregister.co.uk/2008/03/28/mac_hack/

Han använde alltså samma hål som han också använde för att knäcka iPhone. Ska man vara noga så är det inte ett säkerhetshål i en Apple-produkt, utan ett open source-bildbibliotek som används av diverse olika Linux-distributioner. Vilket naturligtvis inte har någon betydelse.

men om det är så lätt att komma in på en mac, varför är det då alla pc datorerna som får ta smällarna

  • Oregistrerad
  • 2008-03-29 07:15
Ursprungligen av Ipod_Lover:

men om det är så lätt att komma in på en mac, varför är det då alla pc datorerna som får ta smällarna

Är väl lite skillnad på befolkningen om man jämför Windows, OS X och Linux.. Eller?

Hur tror du OS X hade sett ut om man tänker andel virus om över 80% hade använt just det operativsystemet?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-29 10:01
Ursprungligen av smythex3:

Är väl lite skillnad på befolkningen om man jämför Windows, OS X och Linux.. Eller?

Hur tror du OS X hade sett ut om man tänker andel virus om över 80% hade använt just det operativsystemet?

Det är nog inte den enda faktorn, OS9 hade en mindre användarbas men det hade virus. Tidigare Mac OS också.
Det handlar kanske också om att lyckas sprida vidare sina virus. Det krävs att du ska hitta hål på rätt ställen för att du ska kunna skapa en mask eller liknande som inte kommer självdö.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-29 10:05
Ursprungligen av smythex3:

Är väl lite skillnad på befolkningen om man jämför Windows, OS X och Linux.. Eller?

Hur tror du OS X hade sett ut om man tänker andel virus om över 80% hade använt just det operativsystemet?

Just det. Då hade det där säkerhetshålet i Safari/Tiff varit nästan lika allvarligt som den där hemska masken som gör att alla opatchade nyinstallerade Windows XP-maskiner uppkopplade på nätet nästan omedelbart blir kapade. Precis varenda scammares och spammares webbplatser skulle vara utrustade med den där exploiten.

1
Bevaka tråden