Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur överföra musik från mac till en stereo?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-27 20:36

Hej på er!

Jag har en macpro i ett rum och en stereo i ett annat rum. Nu undrar jag vad det är för prylar som behövs för att kunna spela itunes i macpron men få ut ljudet i stereon? Jag önskar att inte använda kablar så det handlar väl om en airport express av någon modell.
Är detta rätt setup?

- Anslut min Macpro till en AirPort Express-basstation med AirTunes

- Vid stereon en AirPort Express-basstation med AirTunes som ansluts till en AirPort Express Stereo Connection Kit med...

Finns det alternativ?

Är mkt tacksam för feedback.

MVH/Classe

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-27 21:11

Kanske missuppfattar din beskrivning men det räcker med en Airport Express.

När det gäller sladdar så räcker det med en vanlig 3,5 mm plugg -> 2 st RCA. Apples sladdar är onödigt dyra. Alternativet finns ju att köra optisk överföring mellan AE:n och stereon om din förstärkare kan ta in den signalen.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-03-28 00:03

Allt du behöver är en sån här

http://www.99.se/mac-s-ljes/239526-airport-express-3-basstationer.html

och en sån här,

http://www.kjell.com/?item=39209&path=500000,7900000,12600000

från airporten till stereon. Är du mycket mån om ljudet så kanske du vill ha en lite bättre sladd, annars räcker det här bra.

Ljudet blir klart mycket bättre med den monster sladden som ingår i det kittet som du länkade till nedan. Inga bortkastade pengar alls i min mening.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-03-28 18:43
Ursprungligen av ollie1:

Allt du behöver är en sån här

http://www.99.se/mac-s-ljes/239526-airport-express-3-basstationer.html

och en sån här,

http://www.kjell.com/?item=39209&path=500000,7900000,12600000

från airporten till stereon. Är du mycket mån om ljudet så kanske du vill ha en lite bättre sladd, annars räcker det här bra.

Ser nu att det handlade om en Mac Pro och inte en MacBook Pro som jag trodde. Sorry!

Antar att din Mac Pro har AirPort-kort? I så fall så är det som ovan nämt endast en AirPort Express-basstation och en 3,5mm stereo till RCA-kabel som behövs. Givetvis behövs Ethernet-kabel från modem eller router till Basstationen också, men det förstod du nog.

Varför vill du ha trådlös överföring?
Mac Pro har optisk ljudutgång och nästan alla förstärkare har optisk ljudingång.
Du får betydligt bättre kvalitet om du använder dem istället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-30 13:30
Ursprungligen av Mats Larsson:

...nästan alla förstärkare har optisk ljudingång...

Har de? Jag behöver nog uppdatera mig på det här området...

/genell

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 06:48

och min stereo står i ett annat rum...

Ursprungligen av Tangen:

och min stereo står i ett annat rum...

Borra. det är ofta värt det.

Du kommer belasta nätverket en del, kanske mer än du tror.
Kabel funkar, det är lite "primitivt" men du kan slippa en hel del problem.

Jag lånar en Hilti ibland, inga väggar har hittils stoppat den

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-29 21:17
Ursprungligen av Goflorp:

Borra. det är ofta värt det.

Du kommer belasta nätverket en del, kanske mer än du tror.
Kabel funkar, det är lite "primitivt" men du kan slippa en hel del problem.

Jag lånar en Hilti ibland, inga väggar har hittils stoppat den

jo, det har du rätt i, håller på att bygger hus, där har jag dragit tomrör mellan alla rum till centralerna på respektive våning, så vad man än vill ha så kommer det att gå att efterdra kabel. sköönt

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-28 11:59

Har du inte trådlöst i MP'n så behöver du en trådlös router (Extreme) vid MP'n och en Express vid stereon.
Alternativt så drar du en ethernetkabel till Expressen från din router eller en optisk kabel från MP'n till stereon.
Eller om du har trådlös router eller i din MP och har stereon vid din TV så köper du en Apple TV och kan se film från MP'n också

Jag har en Apple TV i rummet med stereo och TV och en Express i köket till köksradion.

1
Bevaka tråden