Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

22Mbit WLAN till Mac?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-03 23:04

D-Link har som bekant en serie 802.11b prylar som går i 22Mbps istället för 802.11b´s vanliga 11Mbps. I specifikationrna för de olika prylarna kan man läsa att de OS som stöds är enbart Windows i olika smaker. Är det någon som vet om det går att köra på en mac, eller om det finns kort ifrån någon annan leverantör?
DWL-900AP+ (accesspunkt)
DWL-520+ (PCI kort)
DWL-650+ (pc-card)
DI-614+ (bredbandsrouter)

/arvid

Om det inte är akut att köpa så skulle jag nog vänta lite med att satsa på den tekniken. De första produkterna för 802.11g har lanserats och väntas komma första kvartalet nästa år. Jag håller det som högst sannolikt att Apple rätt snart (inom 4 månader) kommer att lansera "AirPort 2" med stöd för denna standard. Det är en naturlig utveckling av dagens standard och bakåtkompatibelt med den.

Annars så är DI-614+ en trevlig upplevelse vad gäller prestanda redan idag.

  • Medlem
  • 2002-12-04 09:33

Vad krävs för att kunna använda DI-614+ med en mac? Går det, eller använde du en PC vid ditt test?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: eQ:
Vad krävs för att kunna använda DI-614+ med en mac? Går det, eller använde du en PC vid ditt test?

För att använda rätt upp och ner behöver du a) ethernet kabel till omvärlden, populärt kallat t.ex bredband eller fast anslutning..., b) 230 Volt, c) airport kort i datorn.

För att använda den i 22 miljarders bitar i sekunden, alltså så fort som dom påstår att den ska kunna gå så krävs ett WLAN kort i burken som klarar detta. DI har sådana kort också, men dom har jag inte testat.

Däremot så är DI614+ bara att plugga in, skicka webbläsaren till 192.168.0.1 och kör en "Wizzard" som tar nån minut. Sen är du grundkonfigurerad.
Det klarar till och med mina föräldrar...

/Mattias

Jag läste nånstans att Airport-korten ska klara 22Mbps. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Finns det olika sorts Airport-kort?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: eQ:
Vad krävs för att kunna använda DI-614+ med en mac? Går det, eller använde du en PC vid ditt test?

Mac förstås! Om du läser testet så ser du att jag klart och tydligt skriver att jag använt mig av en iBook.

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Jonsson:
[QUOTE]Skapades ursprungligen av: eQ:
[qb]För att använda den i 22 miljarders bitar i sekunden, alltså så fort som dom påstår att den ska kunna gå
[/quote]Njae, jag skulle nog säga att D-Link bara påstår att det går i 22 miljoner bitar i sekunden.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: David Molarin:
Jag läste nånstans att Airport-korten ska klara 22Mbps. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Finns det olika sorts Airport-kort?

Jag skulle nog dementera det, tills nån bevisar motsatsen. Apples kort gjordes före D-Link lanserade 22 Mbit och jag har inte hört talas om några ändringar sedan dess.

Det finns två sorters AirPort-kort från Apple; det första som hade 64 bitars kryptering och det som säljs idag som har 128 bitars kryptering.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Jag håller det som högst sannolikt att Apple rätt snart (inom 4 månader) kommer att lansera "AirPort 2" med stöd för denna standard.

Ja, det tog till och med bara en månad och fyra dagar! Fast jag hade fel om namnet, det verkar heta "AirPort Extreme"

1
Bevaka tråden