Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver ny mus. Vilken ska jag ta?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min absoluta favoritmus, Logitech Mouseman Optical, har tyvärr sagt sitt. Dels har det börjat glappa i batterikontakterna och dels sitter batteriluckan inte längre fast, kan vara andra fel också. Därmed behöver jag en ny mus. För närvarande sitter jag med Apple-musen som följde med min Mac (den med rullkulan) men jag gillar den inte. Ergonomin är åt skogen, det är lätt att trycka fel på knapparna och rullkulan hakar upp sig ibland.

Jag är mest intresserad av en mus från Logitech eftersom jag har god erfarenhet av dessa och det gör ingenting om det är lite tyngd i den, den ska dock vara trådlös. Hittills har jag tittat på två möss från Logitech.

MX Revolution

MX 1000

Jag använder min Mac mest för surf, skriva diverse jobbansökningar, vilket jag snart hoppas kunna sluta med (är så jä... less) och spelar WoW, vilket min gamla Logitech klarade med bravur.

Min gamla Logitech hade en knapp i underkant, precis under höger tumme, som jag använde för dubbelklick (1 klick=2) är det någon som vet om det går att programmera ovanstående möss på samma vis, tex någon av piltangenterna på tumsidan?

Har en MX1000 som jag är mycket nöjd med, Knapparna kan programmeras till det mesta.

Jag har själv under en längre tid retat mig på min mac mus ....alla fel tryck....när jag läst detta gick jag in på logitech hemsida men det står att de är funkar med windows men inget om mac...hur kommer detta sig??

Ursprungligen av peppegubben:

...gick jag in på logitech hemsida men det står att de är funkar med windows men inget om mac...hur kommer detta sig??

Ja, det kan man undra. Logitech är lite konstiga med sitt Mac-stöd.

- Några av deras möss har officiellt stöd i Logitechs programvara "Logitech Control Center"
- Några av deras möss fungerar med Control Center, trots att det inte står något om Mac-stöd
- Några av deras möss fungerar inte med Control Center, men kan ändå användas, med hjälp av tredjepartsprogram, som SteerMouse eller USB Overdrive.

Jag använder en gammal Logitech MX310, som har officiellt stöd i Control Center, men jag tyckte att programvaran var så instabil, så jag har gått över till SteerMouse i stället.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Logitech är lite konstiga med sitt Mac-stöd. (…)
Jag använder en gammal Logitech MX310, som har officiellt stöd i Control Center, men jag tyckte att programvaran var så instabil, så jag har gått över till SteerMouse i stället.

jag upplever också att LCC har lite knackig gång i allmänhet, men det känns orimligt att behöva lägga ut 20 dollar extra när man köper en ny mus.

har någon erfarenhet av microsofts eller kensingtons mjukvara?
om den inte är lika dålig som logitechs så fall tänker iaf jag kolla på en sådan istället...

Jag kör med VX Revolution. Den kändes lite liten i början men nu sitter den som handen i handsken.

Jag kör med en MX 1000 och Steer Mouse och är extremt nöjd med den uppsättningen.
Sitter och saknar den musen när jag sitter på jobbet med en trådbunden Logitechmus.
Kan varmt rekommendera MX 1000.
Den borde vara billigare vid det här laget än när jag köpte den.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-24 17:35

Jag hade en Logitech Mouseman Optical (har kvar faktiskt ) men använder numera MX400 och är supernöjd. Den liknar Mouseman Optical men är lite mindre i handen.

Det känns som om det lutar åt en MX1000 så då går jag vidare med en följdfråga: Musmatta Ja eller Nej? Steelpad, Icemat etc?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-03-25 15:02

Musmatta é sååå 90-taaaal:) Skämt å sido. nej du behöver ingen musmatta, Jag har ingen till min MX1000 i alla fall o den funkar på alla underlag jag testat utom på helt genomskinligt glas.

Ursprungligen av onnyt:

Musmatta é sååå 90-taaaal:) Skämt å sido. nej du behöver ingen musmatta, Jag har ingen till min MX1000 i alla fall o den funkar på alla underlag jag testat utom på helt genomskinligt glas.

Jag har testat att köra direkt på bordsskivan tidigare men gillar det inte - för dåligt glid. För närvarande kör jag med en hård sak med inbyggda usb-portar och ljus fast jag använder inte någon av de funktionerna för stunden.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-03-25 15:28

En kompis föreslog IR-mus framför Bluetooth-sådan för bättre prestanda. Finns det någon IR-mus som kan använda sig av den inbyggda IR-porten på MacBooken? Vad har ni annars för erfarenheter av Bluetooth-protokollet vad gäller möss?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 18:45

Har inte alla Logitech en usb-mottagare som krävs? Har för mig det...

Jodå MX1000s laddstation är även USB-IR-Mottagare.
Krävs ingen större precision mellan dem för att de ska funka.

Jag har för blank bordyta för att köra utan musmatta så min MX1000 vilar på en rund OS X Tiger musmatta.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jodå MX1000s laddstation är även USB-IR-Mottagare.
Krävs ingen större precision mellan dem för att de ska funka.

MX1000 är väl RF (radio) och inte IR (infraröd)?

Ursprungligen av air:

MX1000 är väl RF (radio) och inte IR (infraröd)?

Mig veterligen är det en lasermus med RF mellan mus och "basstationen" som är kopplad till datorn över usb. Lasern ska vara mycket bättre än gammalt IR för att avläsa ytan.

Kom att tänka på det sekunden efter jag postat vilket också förklarar att jag kan ha "sändaren" precis hur som helst och med "hinder" mellan mus och sändare utan att det stör något som helst.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-03-25 20:31

Har man väl kört MX Revolution med superscrollern ett tag så är det svårt att tänka sig något annat. Storleken och tyngden är också rätt - även om den för min del kunde ha varit t.o.m. ett snäpp större.

Kör MX1000 och är supernöjd! Kanske något lite tung men man vänjer sig, grym precission iaf.
Använder Rain Design musmatta och handledsstöd:
http://www.smalldog.com/product/34947
För att det passar min iMac så bra! Finns nu även i aluminiumfärg för att matcha de nya imac:arna.

Ursprungligen av SugarDad:

Kör MX1000 och är supernöjd! Kanske något lite tung men man vänjer sig, grym precission iaf.
Använder Rain Design musmatta och handledsstöd:
http://www.smalldog.com/product/34947
För att det passar min iMac så bra! Finns nu även i aluminiumfärg för att matcha de nya imac:arna.

De säljer det där på Macoteket och jag var in där o kollade förra sommaren eller något sånt men det blev inget köp då. Sedan jag köpte det nya låga tangentbordet så har jag upptäckt att jag inte behöver något extra stöd för handlederna men som sagt en musmatta med bra glid vill jag gärna ha. Kollar vidare lite och hittar jag inget så blir det bara musen denna gång.

On topic, så har jag ingen erfarenhet av MX1000, men har testkört jobbarkompisens MX Revolution ett par dagar. Den är i övrigt bra, men för mej med handledsproblem är den INGET alternativ. Den väger alltför mycket för att vara riktigt användbar för mej. Håller mej således till Mighty Mouse...

En stycke MX1000 är nu beställd från Dustin Home. Jag kör vidare med den hårda musplattan jag har nu och kanske testar jag att köra den direkt på bordet men jag är tveksam på att det funkar riktigt då bordsskivan är ådrad...

Update: Jag visste att det skulle bli så här. Har varit ute under eftermiddagen, hoppades att få sms'et från posten under tiden så att jag slapp gå ut igen men icke. Så fort jag kommit hem och slagit på Macen igen så ser jag i Widgeten "Delivery status" att mitt paket nu finns på posten :/. Det blir ut och traska igen

Jag har nu haft min mus i drygt ett dygn och jag är nöjd med den men jag tycker att knapparna (de två primära på ovansidan) känns hårdare än på min gamla Logitech. Jag känner effekten av detta i armbågen. Den medföljande programvaran var windows-only så jag gjorde som Mattias ovan och valde SteerMouse vilket funkar finfint. Gillar speciellt snabbscrollningsknapparna i vardera ändan av rullhjulet samt att det går att scrolla sidledes. "Trackar" bra gör den också. Jag använder min hårda musplatta med inbyggt ljus då jag tycker att bordsskivan helt enkelt känns för sträv, kanske är en vanesak. Tack iaf för alla tips.

Jag siktar på den här.

Kört det förr och gillar verkligen idén med "uppochnervänd mus"

Ursprungligen av Goflorp:

Jag siktar på den här.

Kört det förr och gillar verkligen idén med "uppochnervänd mus"

Rullboll är öken ur ergonomiskt synpunkt. Testar du så fattar du.

Ursprungligen av Goflorp:

Varför nöja sig med en mus i trä?

http://gizmodo.com/gadgets/peripherals/wooden-keyboard-obligates-a-having-wood-joke-318555.php

Kan ju berätta att jag nu funnit en musmatta för mina behov. Det är förstås inte så mycket en matta i vanlig bemärkelse som snarare ett stycke genomskinlig plast (av typen som används i plastmappar) som hålls kvar på bordet mha statisk elektrisitet (väldigt lite sådan). "Mattan" är mao i princip osynlig men fyller sin funktion då jag slipper samla skräp med musens "fötter". Kostade 39 pix på Siba.

Bevaka tråden