Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskbyte - skruvj***l som sitter fast

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 20:13

Jag ska byta hårddisk på min PB 12" 1,33Ghz.

Förra gången lät jag Macoteket göra jobbet, men nu har garantin gått ut, så jag tänkte fixa det själv. Hyffsat van vid att skruva i mina datorer, så det här skulle inte vara några problem.

Men nu får jag inte bort EMI-skruven vid sidan om RAM-minnet:
www.ifixit.com

Jag får spader! Det verkar som om den förra teknikern helt enkelt dragit åt den för hårt. Nu är jag rätt att dra sönder huvudet helt, och då är det inget annat att göra än att ta fram Dremeln och fila av huvudet. Det är visserligen ingen omöjlighet, om jag tejpar alla springor och sedan kör en rejäl genomgång med luftspray, men knappast nått jag vill ge mig in på.

Så hur fasen gör jag? Jag gissar att den här skruven håller ihop en del annat, men går det att komma åt den "bakifrån", kanske med lite lite lite 5,56? Hur ser EMI-fingret ut som sitter under skruven? Går det att få bort det (ex om det bara ligger under en del av skruven) och på så vis minska belastningen på skruven?

HJÄLP!

Slå en signal till Macotekets servicepersonal och förklara läget. Kanske de kan hjälpa till.

Skadar inte att försöka om du nu inte bor för långt bort.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-27 07:21

Rekommenderar att du har en bra skruvmejsel, lägger så mycket vridmoment på den som möjligt och sen försiktigt knackar ovanpå den så att du får ett tryck ner på gängorna.
Detta brukar fixa problemet.
Man kan även använda en pasta med industridiamanter i som gör att mejseln klistrar fast i spåren. Rätt dyrt dock.

Går inte detta så borra bort huvudet med en lågvarvig borrmaskin. Inte slipa bort med högvarvig Dremel. Ställ datorn på högkant, sätt en bit bred maskeringstejp över skruven och tryck till med mejseln så att man ser spåren. Sen borrar du försiktigt och har en dammsugarslang, som jordas, under som tar hand om borr-resterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-27 08:46

@Johan_tanying Jag tänkte slippa lämna i datorn, helt enkelt för att jag har svårt att vara utan den i flera dagar.

@Mola
Diamantpasta säger du... sånt här?
http://www.industritorget.se/default.asp?visa_sida=kop/annonser_lista.asp&Language=&Sokning=true&MenyVal=&NyMaskin=&KatID=91&Typ=1017&Lan=&Fritext=&Prissatta=&FranAr=&TillAr=&Levnr=&Firma=&La=&FabID=&Lyftkapacitet1=&Lyftkapacitet2=&Drifttimmar1=&Drifttimmar2=&Lyfthojd1=&Lyfthojd2=&DriftformID=

Edit:

Lite sökning säger att det ska finnas en pasta som heter ScrewGrab. Men var tusan hittar jag den i butik i centrala Sthlm?!

Senast redigerat 2008-03-27 09:08
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-27 10:13
Ursprungligen av Pox:

Lite sökning säger att det ska finnas en pasta som heter ScrewGrab. Men var tusan hittar jag den i butik i centrala Sthlm?!

Det var nog den jag köpte för några år sen. Funkade mycket bra den gången.
Jag har även använt tandkräm som innehåller slipmedel för att få loss trilskandes småskruvar. Dock kräver det att du har riktigt bra mejslar som passar i spåren när man börjar. Tandkräm på mejselspets, tryck in i spåren, låt torka och sen är det bara att skruva loss.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-27 10:19

Vist var det ScrewGrab

Ursprungligen av Pox:

@Johan_tanying Jag tänkte slippa lämna i datorn, helt enkelt för att jag har svårt att vara utan den i flera dagar.

Nja, tänkte mest att de kanske kunde hjälpa dig direkt medans du väntar. "Ni hyvens servicetekniker som är så starka kanske kan hjälpa till med att få bort skruven också, inte bara dra dit den?"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-27 09:21

kontakta Wareco?

__________

Wareco International AB
Brunnemyrsvägen 4
451 55 Uddevalla
Fax: 0522-91977

SÄLJORGANISATIONEN
WARECO SVERIGE

Richard Kärnsby
Operating Manager
rik@wareco. com
070-7745569 mobil
0522-91931 direkt

P-O Jonsson
Divisionschef Peli
p-o.jonsson@wareco. com
070-697 57 20 mobil

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-27 15:20

Ingen användbar träff från Wareco. Får prova tandkräm först.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-27 17:16

Jag har råkat ut för samma sak när jag skulle byta hårddisk i min ibook.
http://www.99.se/garantier-service/222026-har-haft-f-r-h-rdvarufel-med-mac-det-senaste-ret-2.html
Jag tror att tandkräm är en bättre lösning. Funkade det för dig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-27 18:17

Det funkade med en bättre mejsel (liiiite för stor), ett rejält tag/vrid och några ordentliga knack med en tång ovanpå mejseln. Skruven lossnade så fint så fint. Tack så mycket för tipsen! Hur glad som helst!

Däremot blir jag lite sur när det visar sig att i en serie av tre skruvar inuti batterifacket så saknades två; bara mittenskruven fanns kvar. De har INTE trillat ut av sig själva. Kasst av Macoteket.

Lärdom; själv är bäste dräng.

1
Bevaka tråden