Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk till Mini?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har försökt Googla fram den bästa externa hårddisken till en mac Mini, men det är svårt att hitta något entydigt svar. Vad säger ni om La Cie mini hd, NewertechminiStack och iOmega Minimax?

Som jag förstår har alla idag hub både för USB och FW. Iomegan är inte lika snygg som Lacie, men jag har sett ett påstående om att Lacie inte klarar långa filnamn - är det verkligen sant?

Vad har ni för erfarenheter? Är de lika snabba? Hur mycket låter de?

Ursprungligen av Theodor:

Som jag förstår har alla idag hub både för USB och FW. Iomegan är inte lika snygg som Lacie, men jag har sett ett påstående om att Lacie inte klarar långa filnamn - är det verkligen sant?

Inte sant.

Däremot klarar olika filsystem olika långa filnamnt. Men både FAT32 och HFS+ (som du "ska" ha i OS X) klarar filnamn på 255 tecken.

Förstår inte varför det skulle vara ett problem med just Lacie-diskar.

  • Medlem
  • 2008-01-26 16:35

Filnamn borde inte påverkas av vilken hårddisk man lagrar det på.

Enligt recension på prisjakt så låter LaCien som är i samma format som minin en del.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-28 12:29

Jag har en iOmega Minimax till en av mina Mac Mini och jag tycker - utan att ha något att jämföra med - att den låter för mycket. Det man vill är att ställa dem på varandra men då verkar disken bli något för varm och gör att fläkten jobbar ofta och mycket vilket ger ljud.

Jag letar också disk där ljudet nästan är viktigare än hastigheten. Trist med en låtande extern disk när datorn är så pass tyst.

-Jimmy

Och jag har en Cupertino Minidrive. Gränsfall när det gäller ljudnivå, nästan nöjd. I alla fall går inte fläkten alltid utan endast vid behov.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-04 11:56

Om det är fläkten som är problemet så kan man ju satsa på en USB powered 2½ tums variant, t ex WESTERN DIGITAL PASSPORT. Dom finns i vitt och är rätt snygga men inte exakt samma formfaktor som Mac Mini.

Jag har en sån (120GB) och den är väldigt tyst tycker jag (knaprar lite såklart men stör mig inte alls). Skönt att slippa ytterligare en strömsladd!

Finns det nån anledning (förutom priset) att välja en 3½ tums disk?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-02-04 12:18

Jag har en LaCie Mini (320 GB) till min Mini, sedan ca 1 år. Den har fungerat kanon! Visst kan det höras att den är igång, men bara med ett svagt sus (inget störande missljud som hos en del andra tröskverk). Och LaCie har enligt mig lyckats absolut bäst med designen. Alu, som minin, och därtill luftväxling via konstruktionen om datorn står ovanpå.

Min LaCie funkar perfekt

Har kört den i 1 år utan problem.
Upplever inte att den låter något nämnvärt.

Blev lite beskiven att den inte stängde av sig (mer än till viloläge) när minin stängs av. IOmegan verkade göra detta.

Om jag förstått det rätt så är finishen på LaCien bättre. Enligt min uppfattning är den perfekt matchad till Minin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-08 21:31

Jag kör Stysen 500GB från Macoteket, som är i samma design som Mac Mini. Låter mer än Mac Mini, som beror på vibrationer som fortplantar sig i Ikea-möbeln för disken är annars rätt tyst. Stör bara om man sover i samma rum, att jobba eller titta på TV så märker man inte den alls..

Väcker liv i diskussionen igen, då det är intressant för mig
Jag vill ha en snabb disk, 7200 rpm, som låter lite och kostar cirka 1500-2000:-. Jag är sugen på en Iomega UltraMax (1tb), men det är nog lite too much (priset). Den är dock snygg som fan och disken kommer stå framme, bredvid minin, i tv-möbeln. Så den bör vara snygg. USB 2.0 räcker bra för mig, för jag kommer troligtvis inte att föra över saker mellan minin och den externa. utan snarare föra över saker trådlöst. Dessutom händer det att jag använder mitt externa ljudkort som enbart har FireWire-anslutning och då är det skönt att slippa plugga ur den externa hårddisken.

Så vad säger ni vänner? Vilken är vinnaren utav bra, tysta, snabba och snygga externa hårddiskar för cirka 1500-2000:-, enligt era erfarenheter eller utsagor?

Och förresten, en fråga kring funktionalitet;
Jag har inte testat följande, men antar att det funkar.
Om man har en Mac Mini + en extern hårddisk ihopkopplat via USB, samt en MacBook - alltihop uppkopplat till trådlöst nätverk (AirPort Express) - kan man då skicka filer mellan den externa hårddisken och MacBooken trådlöst? Borde väl gå?
Jag planerar att ha mycket film och musik på den externa men vill ju enkelt kunna ta med mig saker på MacBooken utan att behöva koppla en massa!

Dessutom, om jag har ett musikbibliotek på den externa, kan jag då sätta igång musiken genom min MacBook via trådlöst nätverk, eller måste jag göra det via datorn dom den är kopplad till?
Jag vet ju att hårddisken inte är kopplad i nätverket, men jag borde ju komma åt den trådlöst ändå. Kan jag starta "låt.mp3" i antingen Mac Minins iTunes eller MacBookens iTunes genom trådlös åtkomst, med min MacBook?

Haha, sorry om jag är rörig! Hoppas ni förstår!

Tack för hjälpen!

MVH Henke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-27 14:51

Jag har en hårddisk kopplad till Mac Mini som streamar via iTunes till de andra datorna i andra rum/datorer. Jag kör endast med Firewire, gillar inte USB12, men det bör gå det med.. Om jag vill komma åt hårdisken så kommer jag lätt in i den via nätverket också. Har även skrivare kopplade till Mac Mini som delas ut till alla nätverkets datorer. Fungerar också med brännare om man vill (nu har jag brännaren på min MacBook Pro dock)

Då bör jag alltså med min MacBook trådlöst kunna sätta igång valfri låt från den externa hårddisken och få den att spelas i iTunes?
Men på vilken dator spelas den upp? Minin eller MacBooken?

Och iTunes-biblioteket - kan det ligga på den externa?

Du får jättegärna berätta i detalj hur du gör och vad du kan och inte kan göra! Hur du streamar via iTunes och sådant

Förresten, en MyBook Essential på 1TB för 1700:- verkar vara ett vettigt val. Den ligger på 7200RPM, den är tjusig, USB2 - så frågan är väl om den är tyst nog. Vad har ni för erfarenhet av den?

Behövde en smidig och tyst lösning hemma (Minin står precis utan för sovrummen).
Provade in Lacie 500Gb, som ser ut som en Mini. Den lät dock alldeles hemsk efter
en stund och även - efter- att ha stängt av datorn. Det blev för varm....
Bytte in den mot -en helt tyst och vrålsnabb- G-Drive: blev tyvärr avsevärt dyrare
men det var det värt.
http://www.g-technology.com/Products/G-DRIVE.cfm

mvh
Lennart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 14:31

G-Drive, var köpte du den? Såg intressant ut!

Humac Uppsala.

mvh
Lennart

1
Bevaka tråden