Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan någon rekommendera en suverän optisk mus?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-18 14:11

Helst med två knappar, scrollhjul och annat lull-lull. USB-ansluten givetvis och gedigen känsla vore trevligt.

Logitech Dual Optical! Två optiska sensorer och massa knappar samt scrollhjul.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-09-18 15:19

Logitech Cordless MouseMan® Optical är riktigt skön. Trådlös och optisk. Har en sådan hemma som jag är jätte nöjd med.

Annars så har du Logitech MousMan Dual Optical som inte är trådlös.

Senaste Logitech mössen verkar också bra.
De har en "ny sensor med en upplösning på 800 dpi läser av 4,7 megapixlar per sekund." står det i produkttexten.
MX300 Optical
MX500 Optical
MX700 Cordless Optical

Sedan har du Microsofts möss också.
Har själv en Wirless OpticalMouse Blue.
Lite tung (pga 2st AA batterier behövs) men annars är den bra.
http://www.microsoft.com/hardware/mouse/

[ 18 September 2002, 15:54: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-18 15:55
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Groaghach:
Logitech Cordless MouseMan® Optical är riktigt skön. Trådlös och optisk. Har en sådan hemma som jag är jätte nöjd med.

Annars så har du Logitech MousMan Dual Optical som inte är trådlös.

Har cordless och jag kan verkligen rekomendera den! Klockren mus!

/arvid

Den nya Logitech MX700 har ett mindre uppladdningsbart batteri "inbyggt", så man laddar den i den kombinerade sändaren/laddaren när det behövs.
Verkar smidigt tycker jag.

Här kommer ett uttdrag från en recension av Logitechs nya MX möss:

----
Summary
Logitech has sure done a wonderful job with this mouse: A new, superior optical technology; a well known, popular shape; a nice look; and this at a relatively nice price. While shape is mostly a matter of taste (some of you may like the MX500, MX700, or other mice, better), the MX engine is, without doubt, the best optical mouse technology, up to date.
----

[ 18 September 2002, 16:12: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-09-18 18:19
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Logitech Dual Optical! Två optiska sensorer och massa knappar samt scrollhjul.

Ja, den slår allt. Drömmer om den då jag är på jobb. Den är bäst i alla kategorier!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-18 18:22

Macallys iOptinet funkar alldeles utmärkt. Har inte slitit ut en enda. Men använder flera stycken sen flera år. Alla funkar utmärkt. Fast USB overdrive är bättre porgramvara än Macallys egen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Ja, den slår allt. Drömmer om den då jag är på jobb. Den är bäst i alla kategorier!

Varför inte låta den följa med till jobbet?

Eller skaffa en att ha på jobbet också

  • Oregistrerad
  • 2002-09-18 19:09

Micro$oft Wireless Intellimouse Explorer - inte lika billig som Kensington, men (om du har "rätt" handstorlek) en kanonbra rådis!

  • Oregistrerad
  • 2002-09-18 21:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Varför inte låta den följa med till jobbet?

Eller skaffa en att ha på jobbet också

Skall beställa en så fort jag får tummarna loss. Det enda jobbiga är att ute hos användarna så har de fortfarande en enda knapp...

Införskaffade en Logitech Dual Optical idag ( 449 pix på microstore här i stan ). Den är klockren, faktum är, att både höger/vänster knapp funkade direkt, + att en ny inställningsmöjlighet dök upp i Mus systeminställningen under 10.2 automatiskt

Men för att få full funktion ( kunna programmera tumknappen och mittenknappen ) var jag tvungen att installera Usb Overdrive. tydlingen ska U-overdrive funka bättre än logitechs egna drivisar - so far så verkar det påståendet stämma !

/ D

[ 18 September 2002, 22:30: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nightjar:
Helst med två knappar, scrollhjul och annat lull-lull. USB-ansluten givetvis och gedigen känsla vore trevligt.

Har använt en Microsoft Intellimouse Optical USB mus i flera år nu. 5 knappar varav en är ett rullhjull. Lätt o ligger bra i min hand...testa vilken som ligger bäst i din näve

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010034915

Är en storsäljare som fortfarande säljer mycket (den sälj tom i 5-pack ). Enda som jag tycker talar emot den är att det finns möss med högre upplösning och dubbla senorer i dagsläget.

Skit i mus och skaffa en Wacom Graphire med penna istället. Jag köpte en för ett par år sedan och har inte använt mus sedan dess. Helt oslagbar! Absolut positionering och tryckkänslig...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-23 11:05

Har inte haft möjlighet att testa Logitecs Dual Optica-mus.
Men jag vill ha en robust och gedigen mus, inget "plast-smäck"; är Logitecs mus gedigen? Har den mer "kvalitetskänsla" än i Apples PRO-mus?

Tycker faktiskt inte Apples lasermus är nån höjdare vad det gäller upplösningen.

Jag jobbar mycket i Illustrator och vill ha en grymt högupplöst och exakt mus.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-23 11:20

...och då är Logitechs "state of the art"?

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-09-23 11:34

Jag kör med Logitech Wheel Mouse Optical på jobbet, och jag är helnöjd. Jag har inte testat Dual Optical, men den lär ju vara ännu bättre, och då kan man väl inte bli missnöjd?

[Edit: Tryckfel]

[ 23 September 2002, 11:35: Meddelandet ändrat av: hugin ]

  • Oregistrerad
  • 2002-09-23 11:39

Du Andersson! Och denna precision har Logitecs mus, tycker du?
Jag har testat andra "PC-möss", mycket sofistikerade saker, men de har bara kännts som taiwanesiskt smäck (ta inte illa upp! ;-): Fin utsida men taskig funktion och känsla.

Jag tyckte att Apples gamla fina grå mus som jag fick med min PM7500 en gång i tiden var det bästa som funnits i musväg... men det är ju andra tider nu så jag sitter med en vanlig Logitech Wheel mouse Optical till min lilla iBook som jag är ruskigt besviken på... Så vad du än gör, akta dig för den musen om du vill behålla förståndet. På min PC använder jag sedan ett par månader en MS Explorer 3.0 vilket jag måste erkänna är det mest exakta pekdon jag använt. Tyvärr är den lite stor och blaffig men rent funktionmässigt är den suverän. Använder den för övrigt tillsammans med en Icemat (musmatta av frostat glas) som ger ett perfekt glid. MS3.0 sägs för övrigt vara den enda mus som går att använda på denna musmatta beroende på musens höga uppdateringsfrekvens. Har vänner som har Logitechs dual optical och tycker att den är bra oxå. Själv har jag inte kunnat vänja mig vid dess form.
När det gäller trådlösa möss måste jag rekommendera att du aktar dig för dem om du tycker det är viktigt att ha en mjuk förflyttning av muspekaren. Har haft kompisar med den nämnda optiska trådlösa från logitech men som efter några månader ångrat sig och bytt till annan mus. Problemet är att man inte får samma höga uppdatering som om man hade haft sladd. Visst funkar det bra till vardagssysslor men krävande musarbete(!) är den inte lämpad för (framför allt olämplig till spel)

Sammanfattningsvis, mina åsikter om möss:
Logitech Dual är ok
MS Explorer 3.0 är bra
Orkar du rengöra etc funkar ju bollmöss bra fortfarande...
Kombinera med bra musmatta för optimal komfort tex: Func, Everglide, Icemat (endast MS E 3.0 och "bollmöss")

lycka till

  • Oregistrerad
  • 2002-09-23 17:09

Tack för tipset, Filip! Jag är verkligen i valet och kvalet. Nackdelen med Apples möss - förutom priset - är att den bara har en knapp...

Kensington och MacAlley då? MacAlleys grejer tycker jag osar billigt plastsmäck men jag har för mig att Kensington borgar för kvalité...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-23 17:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nightjar:
Kensington och MacAlley då? MacAlleys grejer tycker jag osar billigt plastsmäck men jag har för mig att Kensington borgar för kvalité...

Kensington gör bra prylar. Kollegan gillar MacAlley. Själv är jag frälst av Logitechs Dual.

Jag kör en Kensington här på jobb. Den är enormt gedigen och funkar alltid. lång sladd, nästan för lång. Nackdelen är att den är för stor för min hand så jag brukar få ont i handlederna.

1
Bevaka tråden