Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac matar ut Lacie hårddisk

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en ganska ny Imac 2,4 ghz och en Lacie hårddisk kopplad till den. Det har varit ständiga problem och problemen har tilltagit den senaste tiden.
Antingen kan macen inte läsa hårddisken eller så matas den ut.
Vad kan vara fel. Har fått reparera den externa flera gånger med skivverktyget med blandat resultat. Den partionering som heter säkerhetskopia har jag oftast fått radeara till slut. Inget större problem mer än böket då Time Machine alltid kan göra backup igen. Det hela börjar dock bli lite irriterande.
Är det någon bugg i Leopard tror ni eller är det Lacien som spökar. Har tidigare tvingats att kassera en Lacie som hade krånglande "interface". Det här är också en nätansluten hårddisk och ingen USB-variant.
Tacksam om någon klok människa har några tips....

  • Medlem
  • 2008-03-26 18:59

Är den formatterad med HFS+ eller FAT32?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Är den formatterad med HFS+ eller FAT32?

Ingen aning faktiskt....kan jag se det någonstans?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-27 03:38

Inte om den matas ut hela tiden, den måste vara "mountad" för att du ska kunna se det med ex vis Skivverktyg.

Den är nog "mountad". Jag ser den ibland när jag öppnar skivverktyg, men oftast blir det som just nu att datorn inte kan läsa skivan och jag får uppmaningen att radera innehållet eller mata ut skivan. Ett tredje val är att ignorera men då händer ju ingen.
Skumt det här, frågan är som sagt är det nån bugg i Leopard eller är det fel på min hårddisk?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-27 13:03

Har du möjlighet att prova disken i en annan dator? Beter den sig likadant där är det garanterat något fel på disken.

Jag pallade inte allt strul och raderade innehållet. Nu syns inte den externa hårddisken alls...
Om den inte dyker upp så går jag nog ut och köper mig en ny. Min förra Lacie försvann hela tiden från skrivbordet för att till slut försvinna för gott. Tänkte aldrig på att testa den här i en annan dator. Gjorde så med min förra och den gick inte att se på en annan dator heller.
Ett är säkert - det blir inte en till Lacie d2.
Tar gärna emot förslag på hårddiskar som fungerar. Ska man ha usb eller en med egen strömtillförsel (som mina d2:or)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-27 13:36

Jag föredrar alltid mina externa hårddiskar med separat strömförsörjning, om det är en 3.5" disk. Personligen litar jag inte till strömförsörjningen ur USB-portarna till 100%.

En liten följdfråga om föregående problem, den laciedisken du hade, hade den separat strömförsörjning? Om den inte hade det så kanske den inte fick tillräckligt mycket ström och det var kanske därför den ibland syntes och ibland inte ?

Jo, båda diskarna (som heter d2) har separat strömförsörjning. Har hört någonstans att just Lacie har dåligt "interface" på vissa modeller. Jag är ingen tekniker men det har väl med strömförsörjningen att göra?
NBK, vilket märke på hårddisk har du?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-27 13:59

Jag har dock inte mac än, jag är en blivande switcher Men jag jobbar med hårdvara dagligen och jag har stött på liknande fel fast i windows och linux när diskar inte har fått tillräckligt med ström.

På min *viskar* Windows maskin hemma kör jag en Lacie disk, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=220953
med separat strömförsörjning. I övrigt har jag bara interna diskar i min filserver.

Ursprungligen av NBK:

Jag har dock inte mac än, jag är en blivande switcher Men jag jobbar med hårdvara dagligen och jag har stött på liknande fel fast i windows och linux när diskar inte har fått tillräckligt med ström.

På min *viskar* Windows maskin hemma kör jag en Lacie disk, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=220953
med separat strömförsörjning. I övrigt har jag bara interna diskar i min filserver.

En likadan skiva kör jag för Time Machine backupen till min iMac, fastskruvad under bordet så jag slipper se den

Skivan har aldrig bråkat (köpte den ungefär när leopard släpptes) och Clas Ohlson rear ut dem för 80euro (här i Finland iaf) så jag köpte mej en till idag

Clas Ohlson is the shit, visste inte ens att de fanns i Finland. :">

Ok, tack. Lycka till med din mac. Jag har bara positiva erfarenheter numera med mac.
Hade i begynnelsen en hopplös PowerMac 6500 men därefter har det bara varit kanon.
Har en Powerbook Titanium som säkert varit med 6-7 år utan några större problem. Den misshandlas numera av min dotter och den tål det också.
Har sen några månader tillbaka en Imac. Den interna hårddisken kraschade visserligen ganska omgående (jag verkar ha ett dåligt förhållande till diskar) men sen har det inte varit några som helst problem förutom strulet med Lacien. För övrigt är macens "Time Machine" fantastiskt bra, förutom eventuella strul med hårddiskar då. Förresten, hårddisken är "upphittad" igen. Bara att låta Time Machine säkerhetskopiera igen då. Försvinner den igen så köper jag i varje fall en ny......

Epilog

Det hela verkar ha slutat i dur. Efter att ha provat alla möjliga sladdar o laddare (bl a från min förra kasserade d2) så var jag nära att ge upp. Hittade dock en usb-sladd som jag testade (har bara kört firewire 400/800 innan) och helt plötsligt funkar allt - JIPPIE!
En skum resa som kostat mig många timmar men nu funkar det i varje fall men jag vet inte om jag någonsin kan rekommendera en disk från Lacie...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-28 13:23

Härligt att allt "löste" sig iaf Finns inget värre än såna situationer

Ha en trevlig helg

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-28 21:38

Firewire kablar brukar kunna fallera

Ett dygn och det funkar fortfarande....

Ja det där med Firewire var intressant. Har inte hört det förut.

Trevlig helg alla!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-30 00:02

Köpte min på Mediamarkt, tror dom reade den för 800 SEK eller nåt liknande.

Kan bero på Agere FW-kretsen i iMac (och Macbook);

http://www.google.se/search?hl=sv&q=Agere+Apple&meta=

1
Bevaka tråden