Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudanläggning till Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har den senaste modellen av Macbook Pro. Till min gamla PC, som jag tidigare använde, hade jag detta 5.1 surround-system för allt ljud ut ur datorn. Nu har jag då upptäckt att den bärbara ej fungerar som den stationära och har inte femhundra olika uttag för alla möjliga sladdar. Vet någon om det är möjligt att få mina högtalare fungerande till macbook pron på något sätt?

Jag var på OnOff och frågade, men de sa helt enkelt att bärbara datorer inte har de rätta uttagen och att inga adaptrar finns... :confused:! Är det sant? eller är det ljudkort och så som förstör? Kan man inte göra på något annat sätt, typ koppla genom stereo eller något?

Tacksam för svar
Linus

Eftersom det inte finns någon optisk ingång på "basen" så lutar det nog åt att du får köpa ett externt ljudkort..

Hade du exempelvis haft detta istället, så hade du satt en optisk sladd från datorn, till basen (3.5mm-->toslink)

Varför köper du inte en Airport Express? Den kan du ju i sin tur koppla till stereon om du behöver/vill det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-27 17:04
Ursprungligen av jonas.larsson:

Eftersom det inte finns någon optisk ingång på "basen" så lutar det nog åt att du får köpa ett externt ljudkort..

Hade du exempelvis haft detta istället, så hade du satt en optisk sladd från datorn, till basen (3.5mm-->toslink)

Nyfiken på vad du har länkat till där, får bara session expired och kan inte söka upp vad de va, kan du posta märke och namn också?

Ursprungligen av NBK:

Nyfiken på vad du har länkat till där, får bara session expired och kan inte söka upp vad de va, kan du posta märke och namn också?

Verkar vara "Logitech Z-5500 5.1 THX 500W RMS". Sök på Z-5500 så borde ni hitta den.

Direktlänk: http://www.cdon.com/main.phtml?prod=779261&nav=13280&navroot=902&page=product

Ursprungligen av air:

Verkar vara "Logitech Z-5500 5.1 THX 500W RMS". Sök på Z-5500 så borde ni hitta den.

Direktlänk: http://www.cdon.com/main.phtml?prod=779261&nav=13280&navroot=902&page=product

Använder ett såntdär till mitt mediacenter. Jävulskt fint system när man ser film, går å dra på hur mkt som helst, ett jävla ös helt enkelt! Men är du finsmakare å ska lyssna på musik så, mja.

Jag antog att det är 5.1 ljud han är ute efter.. (DD, DTS)

Externt ljudkort är det som gäller. Onekligen på tiden att Apple ser till att det finns 3,5mm optisk på sina bärbara.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-27 15:39
Ursprungligen av Ben Nevis:

Onekligen på tiden att Apple ser till att det finns 3,5mm optisk på sina bärbara.

Ja det är väl precis vad dom har. Alla utom Macbook Air.

Ursprungligen av Mija:

Ja det är väl precis vad dom har.

Precis, det är ju bara att gå till Apples MacBook Pro-sida:

Audio

  • Built-in stereo speakers

  • Built-in omnidirectional microphone (located under left speaker grille)

  • Combinedopticaldigital audio input/audio line in (minijack)

  • Combinedopticaldigital audio output/audio line out (minijack)

http://www.apple.com/macbookpro/specs.html

Tack för svaren! Funderar på ett extern ljudkort då, men hittar bara sådana som är kompatibla med XP och Vista, vilket kan vara ett problem? Vill ju helst inte lägg ner jättemycket pengar på det heller. Får leta runt lite på de olika webshopparna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 23:24

"Apogee duet" rekommenderas varmt. Firewire400 och verkligt fin ljudkvalitet.

Edit: Sorry, det var bara stereoljud men ändå, fint ljud.

Senast redigerat 2008-03-28 23:52
Ursprungligen av sodemus:

"Apogee duet" rekommenderas varmt. Firewire400 och verkligt fin ljudkvalitet.

Edit: Sorry, det var bara stereoljud men ändå, fint ljud.

Apogee Duet, är inte de en studiogrejj som ma n nvänder för att spela in ljud med?

Är inte så insatt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-29 23:49

Jo, absolut, det funkar också! Jag vet inte om det anses som ett studioljudkort (mycket möjligt) men det är fint ljud i vilket fall...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-01 11:04

Mitt första inlägg ...

Hej!

Mitt första inlägg får väl bli ett svar på tråden ...

Belkin optisk kabel med både toslink och miniplug, 1.5m:

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=420617&product_id=1385693

En sådan ska du ha om du likt mig har ett Logitech-system med förstärkaren i basen "Z-5500" med optisk ingång, eller en reciever med optisk ingång.

Eller en sådan här:

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=79689 (Optisk Toslink-3,5 mm Hane 5 m).

Får hem min nya MacBook Pro på torsdag och två nya minnen á 2 GB ... Men man kan ju inte sitta med en sprillans ny dator och inte kunna koppla den till LCD:n och kolla på en skön rulle. Eller för den delen dunka på hos grannen med iTuens

Tack än en gång för alla svar! 7tio8, jag behöver något (externt ljudkort) som kan koppla ihop de tre (eller vad det nu är) till en enskild sådan, så tyvärr funkar inte lösningen ovan..

Men att utläsa av inläggen ovan så verkar det som ett externt ljudkort måste införskaffas. Har letat efter billiga till mac, men hittar verkligen inte något... Någon som vet något?

1
Bevaka tråden