Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gamla datorer bättre än de nya?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Satt idag och kollade gamla mail från apple (slänger aldrig några så jag har väll "det nyaste" 3 år tillbaka) och såg ett från april 2005 där de släpper mac pro med Tiger. Dubbla processorer och 64-bitarsstöd. Först ler man lite då man nu sitter med mer kraft i en "skärm" med snäppet vassa operativssytem samtidigt som man kollar på reklamen då 99's sida som presenterar nya mac pro med 8 kärnor som standard, men för samma pris.
Sen kommer jag på våra nya datorer i skolan... okej, vi har 4 kärnor och 8 GB minne vilket låter okej? Sen kommer man på att xp bara stöder 3 GB och 32 bitars och att vi måste ta ett stort steg till någon dyr varriant av Vista för att utnyttja allt. Vet inte riktigt vad jag vill komma fram till förutom att jag fortfarande inte fattar varför folk envisas att har kvar windows för att de "ska kunna bygga ut". Vad är poängen att ens köpa dyr hårdvara till något som inte kan använda det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-24 13:31
Ursprungligen av chikuba:

Sen kommer jag på våra nya datorer i skolan... okej, vi har 4 kärnor och 8 GB minne vilket låter okej? Sen kommer man på att xp bara stöder 3 GB och 32 bitars och att vi måste ta ett stort steg till någon dyr varriant av Vista för att utnyttja allt. Vet inte riktigt vad jag vill komma fram till förutom att jag fortfarande inte fattar varför folk envisas att har kvar windows för att de "ska kunna bygga ut". Vad är poängen att ens köpa dyr hårdvara till något som inte kan använda det.

Det finns 64-bitars variant av XP och Vista...

Det är jag fullt medveten om men att det inte kommer som standard är ju bara dumt.

Ursprungligen av chikuba:

Det är jag fullt medveten om men att det inte kommer som standard är ju bara dumt.

"64-bitarna" har än så länge sämre hårdvarustöd än "32-bitarna" på grund av att det krävs nya drivrutiner (och de som finns är inte lika mogna än). Så kommer det nog vara ett tag i Windowsland. Utvecklingen kommer nog främst drivas på bland entusiasthårdvara när folk märker att de får ut lite drygt hälften av det minnet de betalat för.

Man kontrastera med OS X: PPC 32-bit, PPC 64-bit, Intel 32-bit och slutligen Intel 64-bit i en enda version (Leopard).

EDIT: Trodde detta skulle vara en nostalgitråd...

Windows är dåligt. Nåt mer vi inte vet?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 01:39

De flesta persondatorer idag har 1-4 gb minne (det gäller även macbook, imac..), varför då sälja det med ett 64-bitars operativsystem som har ett sämre program- och drivrutinutbud? HP, Dell och de andra leverantörerna av workstations på PC-sidan levererar säkerligen sina datorer med ett 64-bitars operativsystem.

Mjukvarusidan hinner idag inte med hårdvarusidan i utveckling, vad det gäller i att utnyttja ramminne och cpu-multipla kärnor. Går vi tillbaka till Mac OS X så finns inget stöd för Crossfire eller SLI, vilket däremot Windows har, så att Windows skulle vara dåligt håller jag inte med om.

  • Medlem
  • Älvsbyn
  • 2008-03-27 04:06
Ursprungligen av stefanaxe:

De flesta persondatorer idag har 1-4 gb minne (det gäller även macbook, imac..), varför då sälja det med ett 64-bitars operativsystem som har ett sämre program- och drivrutinutbud? HP, Dell och de andra leverantörerna av workstations på PC-sidan levererar säkerligen sina datorer med ett 64-bitars operativsystem.

Mjukvarusidan hinner idag inte med hårdvarusidan i utveckling, vad det gäller i att utnyttja ramminne och cpu-multipla kärnor. Går vi tillbaka till Mac OS X så finns inget stöd för Crossfire eller SLI, vilket däremot Windows har, så att Windows skulle vara dåligt håller jag inte med om.

Angående Crossfire och SLI så har det ingenting att göra med vilket operativsystem man kör. Det beror på utvecklarna av drivrutinerna och att Xeon-plattformen inte har stöd för Crossfire/SLI (mig veterligen).

Mac pro april 2005? Du menar väl powermac G5? Mac pro dök väl upp 2006?
Eller är jag ute å cyklar nu?

Senast redigerat 2008-03-27 22:09

Ja, jag hade fel. Powermac såklart, G5an

förstår inte tråden men använder fortfarande en DA från 2001 som jag funderar på att installera leopard på.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-04-08 00:38

Det är sällan Windows 64-bits kommer med någon dator, mest för att det som sagts tidigare är klurigt att hitta drivrutiner som funkar och för att det är vissa kompatibilitetsproblem
Att det sen är så att man bara kan använda 3 av sina 4 gigg i Vista Home är inget som man talar högt om. Minne är så billigt idag (i jämförelse med Windows) att tillverkarna ser det som mer värt att slänga med en "onödig" gigg minne som de kan skryta med i reklamen än att skicka med ett OS som kan utnyttja det...
De som kör Linux kan ju använda det

1
Bevaka tråden