Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gråa fläckar på MacBook Pro monitor

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en 1,5 år gammal MacBook Pro som utvecklade fula gråa mörka fläckar på monitorn efter ganska kort tid i bruk. Använde datorn i Indien när de uppstod. Jag lyckades få monitorn utbytt av Apple men det var ett jäkla gnällande från deras sida. Vad som räddade mig var att en polare hade samma problem och fick sin monitor utbytt.

Tog med mig datorn med ny monitor på en resa i SydostAsien (jag är fotograf) och inom 2 veckor började mörkgråa fläckar och prickar växa fram på monitorn. Fläckar som gör det omöjligt att plocka bort damm i bilderna. Fick även en ljus cirkel mitt på skärmen runt äpplet och ett ljust streck på vänster halva. Nu har den även blivit väldigt oskarp.

Hur många Mac användare har haft eller har samma problem. Kontakta mig och berätta för jag skall ge mig på Apple service nu igen och försöka få en ny monitor för andra gången. Det måste vara något fel på datorn.

Det har sällan varit över 30 grader på resorna och jag har varit extremt försiktig med datorn eftersom den kostade ca 22 000 kr. Inget man bara slänger runt. Jansson Data i Helsingborg försökte säga att fläckarna kom från att ha pressat fingrarna på skärmen, något som jag inte har gjort. Om någon annan MacBook Pro användare har haft samma problem, hör av er.

Ursprungligen av Anders Blomqvist:

Jag har en 1,5 år gammal MacBook Pro som utvecklade fula gråa mörka fläckar på monitornmonitornmonitormonitormonitorn. … monitor

Monitor? Du menar skärmen eller har du med dig en extra skärm ute på dina resor? Annars är ju definitionen av en monitor enligt Nordstedts ordbok följande: "kontrollinstrument vid arbetsprocess".

Nåja, åter till skärmen. Kan det måhända vara mögelfläckar eller mögelprickar som uppstått i skärmen i samband med resan till det varma och fuktiga klimatet i Indien/Sydostasien?

Jag ska åka ner till Mellanöstern två veckor i början av maj och vill absolut inte råka ut för samma sak med skärmen till min MBP. Vad för slags väska hade du till datorn när du reste? Kanske hjälper det om man lägger de där små antifuktpåsarna – som ibland följer med när man köper vissa prylar – i datorväskan?

Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Monitor? Du menar skärmen eller har du med dig en extra skärm ute på dina resor? Annars är ju definitionen av en monitor enligt Nordstedts ordbok följande: "kontrollinstrument vid arbetsprocess".

Nåja, åter till skärmen. Kan det måhända vara mögelfläckar eller mögelprickar som uppstått i skärmen i samband med resan till det varma och fuktiga klimatet i Indien/Sydostasien?

Jag ska åka ner till Mellanöstern två veckor i början av maj och vill absolut inte råka ut för samma sak med skärmen till min MBP. Vad för slags väska hade du till datorn när du reste? Kanske hjälper det om man lägger de där små antifuktpåsarna – som ibland följer med när man köper vissa prylar – i datorväskan?

Har haft min dator både i Sydostasien, Kina och Afrika utan problem med värme. Nu sitter man ju inte ute i värmen med den heller utan oftast i AC miljöer. Har inte haft några problem med min MBP.

Vad jag däremot fick jävulska problem med i gränsen mellan Mocambique och Sydafrika var dom där små antifuktpåsarna med salt i. Tullen var ju övertygad om att jag smugglade knark vilket ledde till att jag fick sitta fast där i 14 timmar innan de släppte mig. Men dom har säkert skyddat datorn

Senast redigerat 2008-03-27 10:51

Skit samma vad Nordstedts ordbok säger. Monitor eller skärm är samma sak och datorn råkar ha en sådan fastsatt. Monitor är bara ett finare ord.

Jag är rädd om datorn och har förvarat den i ett neoprenfordral från Tucano sen har den varit nerstoppad i en Lowe CompuTrekker kameraryggsäck med ett skyddat specialfack för datorer under alla transporter. I Indien var det torrt klimat så det kan inte vara fuktigheten som ställt till det.

I Laos var det lite fuktigare men i ärlighetens namn borde inte en datorskärm mögla på 2 veckor. Hur många miljoner datorer finns det inte i fuktiga varma länder? Då borde ju alla vara mögelskadade.

Bra tips att vara försiktig med silica gel påsarna så man inte hamnar i buren för smuggling.

Ursprungligen av Anders Blomqvist:

Skit samma vad Nordstedts ordbok säger. Monitor eller skärm är samma sak och datorn råkar ha en sådan fastsatt. Monitor är bara ett finare ord.

Din protest är noterad och arkiverad. Men annars brukar man säga monitor till en fristående skärm, som i och för sig även kan benämnas för skärm. Men en skärm på en bärbar dator har mig veterligen aldrig förut benämnt som en "monitor", i alla fall inte på mina breddgrader.

Ursprungligen av Anders Blomqvist:

Jag är rädd om datorn och har förvarat den i ett neoprenfordral från Tucano sen har den varit nerstoppad i en Lowe CompuTrekker kameraryggsäck med ett skyddat specialfack för datorer under alla transporter. I Indien var det torrt klimat så det kan inte vara fuktigheten som ställt till det.

Nej, man kan tycka att ovanstående förvaring borde räcka mer än väl.

Tror knappast att dessa fenomen skulle uppstå pga att någon trycker fingrarna på skärmen. Det låter lite väl långsökt. Vem, vid sina sinnes fulla bruk, trycker med fingrarna på skärmen till en dator som kostar 20 000 eller mer? Inte jag i alla fall.

Ursprungligen av Anders Blomqvist:

Bra tips att vara försiktig med silica gel påsarna så man inte hamnar i buren för smuggling.

Speciellt om du ger dig av till Thailand nästa gång.

1
Bevaka tråden