Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.5.3 Vilka förbättringar vill vi ha?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 22:32

Yes, det är fritt att önska.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 22:35

Jag vill att Safari blir lika snabb som Firefoxbetan.
Jag tycker att den är snabbbare.

Yes!!

Tack då önskar jag mej:

* Möjlighet att ställa in valuta formatet korrekt ifrån menyn. (t.ex. kr / € tecknet efter siffrorna)
* Möjlighet att få cmd+f sökningen att minnas valen "this folder" och "file name", som den gör i save / load dialogerna. (om nån har ett fix för detta, beräta gärna!)
* Möjlighet att använda "sleep display" som screensaver (för tillfället kan man bara ha det som en active corner).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 23:21
Ursprungligen av air:

* Möjlighet att använda "sleep display" som screensaver (för tillfället kan man bara ha det som en active corner).

System Preferences -> Energy Saver -> Put the display(s) to sleep when the computer has been inactive for...

Min önskelista:
* Möjlighet att globalt begränsa hur många gånger en ikon får hoppa i Docken. Extremt irriterande när man håller på med något och en ikon i docken börjar hoppa som om jorden kommer gå under om jag inte lägger all min tid och energi på det ögonblickligen. Software Update - jag syftar på dig.
* "Intelligenta" Spaces. Startar flera program på en gång flyger mina skrivbord runt i ett par sekunder allt eftersom programmen får fokus.
Alternativt en möjlighet att "låsa" Spaces så att det inte bytar om vissa program är aktiva. Tex om jag skriver i Office vill jag inte att Spaces ska byta skrivbord oavsett vad som händer. (Igen, Software Update är en stor bov här. Inga uppdateringar är så akuta att jag måste tappa allt jag har i huvudet och installera ögonblickligen)
* Sluta starta om för alla uppdateringar

Senast redigerat 2008-03-25 23:36
Ursprungligen av shandar:

System Preferences -> Energy Saver -> Put the display(s) to sleep when the computer has been inactive for...

Hjälper tyvärr inte. Funktionaliteten jag vill ha alltså är att screensavern (sleep display) kunde triggas antingen manuellt eller på tid och kräva lösenord för att återgå.

Ett till önskemål är:
* Möjlighet att aktivera / avaktivera sekunder skärmen enligt behov. Har min iMac kopplad till tvn och mycket störande när man kör t.ex. expose för spaces och ser 8 spaces istället för 4. Tvn vill jag endast se när jag behöver den, inte när jag jobbar normalt med datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 22:57

• Ett litet tillägg som kollar av S.M.A.R.T-funktionen i min hårddisk och säger till när den börjar bli dålig.
• Att ett klick på en mapp i Dock öppnar mappen.
• Fler högupplösta 512 symboler.
• Möjlighet att ta bort "Sök efter" i Finder-fönstret.
• Att de snabbar upp Kontrollera och reparera-funktionen i Skivverktyg så jag slipper läsa mer om detta favoritämne..
• Stöd för mer telefoner + modemscript.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-26 06:54

Att Finder-fönstret slutar upp med att stänga sig när man matar ut en .dmg, CD, DVD eller extern HD med pilen i nämnda fönster.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-03-26 10:43

-Olika bakgrundsbilder på olika spaces skulle uppskattas.
-Safari får gärna bli stabilare

 Möjlighet att ändra "organizer" i iCal
 Bättre "overall" integrering med Time Machine
 Inte så jäkla många klick för att ändra i iCal
 Som shandar nämner, om jag jobbar i ett program ska inget annat lägga sig framför. Kommer dock inte ske i 10.5.3...
 Påminnelser för födelsedagar
 få ordning på nätverks-"browsing". Finns afp vill jag använda det.
 Bättre filkopieringar. Jag vill inte kopiera 19,9 av 20GB och få ett felmeddelande på slutet som sumpar allt. (handskas mycket med krashade diskar och kluriga behörigheter)
 Bättre Time Machine-feedback. Vad händer med stora databasfiler? osv.
 "back to my mac works with any firewall...."
+ en massa som jag inte kommer på nu.

"Prevent application from stealing focus". Låt mina översta fönster vara överst!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 11:04

mer tangentbordskommandon, gillar inte att klicka runt med musen, tex i iCal när man ska ändra nåt så borde det vara som i Adressboken istället

  • Medlem
  • 2008-03-26 11:39

Att Quicklook ska kunna visa Illustrator- och InDesignfiler. Det gick ju förr, i infofönstret!

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-03-26 14:39
Ursprungligen av lufra:

Att Quicklook ska kunna visa Illustrator- och InDesignfiler. Det gick ju förr, i infofönstret!

Det finns tillägg till detta. Dock borde det vara standard ... Sök på Google efter Quicklook Plugins. Det finns även möjlighet att "snabbtitta" vad zip-filer innehåller, flv-filer m.m.

Jag vill se att F7 knappen får tillägg av en funktion att bara kunna ha extern skärm samtidigt att den interna stängs av. Bra funktion för MBP och iMac.
Alltså kunna välja mellan 3 olika inställningar, jämfört med dagens 2.
Funktionen finns på Pc Laptop varför inte på Apples laptop.

Ursprungligen av Hunter78:

Jag vill se att F7 knappen får tillägg av en funktion att bara kunna ha extern skärm samtidigt att den interna stängs av. Bra funktion för MBP och iMac.
Alltså kunna välja mellan 3 olika inställningar, jämfört med dagens 2.
Funktionen finns på Pc Laptop varför inte på Apples laptop.

Understödes. För tillfället kör jag ner belysningen till minimi på min MBP när jag är i jobbet (Använder extern 24" skärm).

Jag vill ha tillbaka Bluetooth funktionaliteten i Adressboken.
Man HAR kunnat gör en massa med BT här, alltihop borta iom 10.5 ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 19:33
Ursprungligen av Goflorp:

Jag vill ha tillbaka Bluetooth funktionaliteten i Adressboken.
Man HAR kunnat gör en massa med BT här, alltihop borta iom 10.5 ...

Ja det är värdelöst. Det och att det tagit bort komprimera PDF funktionen från printfönstret.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag vill ha tillbaka Bluetooth funktionaliteten i Adressboken.
Man HAR kunnat gör en massa med BT här, alltihop borta iom 10.5 ...

Japp detta vill jag ha, samt airtunes i front row igen. Tiger ska fan inte ha coola och nödvändiga features som leopard inte har.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag vill ha tillbaka Bluetooth funktionaliteten i Adressboken.
Man HAR kunnat gör en massa med BT här, alltihop borta iom 10.5 ...

Ursprungligen av acke:

Ja det är värdelöst. Det och att det tagit bort komprimera PDF funktionen från printfönstret.

Ursprungligen av Patric08:

Japp detta vill jag ha, samt airtunes i front row igen. Tiger ska fan inte ha coola och nödvändiga features som leopard inte har.

Tre funktioner som tagits bort iom. Leopard. Dessa vill jag ha tillbaka. Förstår inte varför de överhuvudtaget tog bort dem?

  • Medlem
  • 2008-03-26 16:45

Ree_Tab: Jo, det finns SneakPeek, men det tycks funka lite halvers.

det vanliga:

  1. smidigare

  2. snabbare

  3. snyggare

*Att kolumnvyn i Finder inte stänger sig när man flyttar filer.
*Att Finder minns vilken bredd man vill ha på kolumnerna.

P.S.
*Att Finder minns allt jag kan ändra över huvud taget!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-26 21:59

Den här?

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 22:36
Ursprungligen av Yes:

Den här?

Yes!!

Japp, du måste ha lagt till den själv va? Installerade precis en fräsch kopia av Mac OS X 10.5 och då finns den inte med.

Vad är det för nåt?

Att problemen(plural) med extern skärm till mbp löser sig. Om det och grafikdrivisarna till samma dator blir vettiga kanske jag eventuellt överväger, eventuellt alltså, att uppgradera (igen!) från min superstabila och snabba tiger.
Just nu känns det inte som att quicklook och time machine är värda "the hassle".

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-26 22:49

Ja, vill du ha den?

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 22:52
Ursprungligen av Yes:

Ja, vill du ha den?

Yes!!

Jag har gjort en egen, tack ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-26 22:52

Np.

Yes!!

Nu när det går att köra TM via airdisk, så behöver man ju inte önska det längre i alla fall

Däremot så vill jag väldigt gärna kunna ställa in hur ofta den ska säkerhetskopiera och inte behöva sköta de manuellt om man inte vill fylla upp diskarna med bara TM kopior.
Jag vill ha full kontroll över planeringen genom att kunna ställa in veckodagar och tidpunkter den ska sköta om detta. DET vill jag ha i nästa uppdatering.

Bevaka tråden