Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minitest: D-Link DI-614+ vs. Netgear MR314

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bakgrund
Jag har jämfört D-Link DI-614+ och Netgear MR314 i syfte att testa prestandan på den trådlösa delen.

Både D-Link DI-614+ och Netgear MR314 säljs idag som WLAN-routerar för hemmet och små kontor. MR314 är betydligt äldre än den rätt nya DI-614+. Båda har en fyra portars 10/100 switch för det interna LANet och stödjer 802.11b för trådlöst WLAN (dvs AirPort), även kallat WiFi. De har NAT-funktion för att man ska kunna ha ett internt nät med en enda IP-adress utåt.

Skillnaderna (vad gäller prestanda) är främst dessa:
• D-Link har en WAN-port på 10/100 Mbit i full duplex medan Netgear har endast 10 Mbit i halv duplex. Har man en bredbandsanslutning på 10 Mbit är Netgears lösning en nackdel, en flaskhals.
• D-Link stödjer sin egen förbättrade variant av 802.11b som är på 22 Mbit. För att utnyttja detta krävs ett WiFi-kort i datorn tillverkat av D-Link och som är gjort speciellt för att stödja denna teknik. Apple AirPort-kort gör med andra ord inte det. Dock har andra tester visat att även vanlig 802.11b-trafik får ett lyft i prestanda.

I övrigt är det rätt lika. Båda går enkelt att ställa in via webbgränssnitt. Netgears router är gjord i metall och känns gedigen. D-Links router är väldigt plastig och väger nästan ingenting. D-Link har två antenner. Netgear kan spegla MAC-adressen från en datorn på LANet, det kan D-Link så vitt jag vet. DI-614+ kostar just nu hos Dustin 1.455 kr plus moms och MR314 kostar 1.230 kr plus moms.

Förutsättningar
Testet är gjord på en iBook 500MHz/320MB/40GB med Mac OS X 10.2.2 och nästan inga andra program igång. Båda routrarna har WEP-kryptering påslagen, 128 bitar. Avstånd från router till iBook knappt 1 meter. Anslutningen är fast lina 10 Mbit ethernet (switchat, kopplat till BoNet/UmeNet i Umeå). Testet är gjort med TPTest 3.0.3.

Resultat
DI-614+ slår MR314 genomgående, det är bara en enda gång som Netgear är bättre och då är det marginellt. Testet är på intet sätt komplett, för att göra ett grundligare test ska man förstås mäta mot en lokal dator och inte mot nätet, då allt möjligt annat kan spela in. Kanske började min granne ladda ner Sagen om Ringen mitt i testet? Men, taget för vad det är, jag tror ändå man kan säga att D-Link DI-614+ ger bättre trådlös prestanda än Netgear MR314. Här är siffrorna:

Server: tptest.bredband.net:1640

Sändning:
Högsta hastighet TCP:
DI-614+: 4.10 Mbit/s
MR314: 466.86 kbit/s
Högsta hastighet UDP:
DI-614+: 4.57 Mbit/s
MR314: 1.77 Mbit/s

Mottagning:
Högsta hastighet TCP:
DI-614+: 914.16 kbit/s
MR314: 984.23 kbit/s
Högsta hastighet UDP:
DI-614+: 4.88 Mbit/s
MR314: 3.80 Mbit/s

Server: tptest.telia.com:1640

Sändning:
Högsta hastighet TCP:
DI-614+: 2.32 Mbit/s
MR314: 1.09 Mbit/s
Högsta hastighet UDP:
DI-614+: 4.55 Mbit/s
MR314: 1.77 Mbit/s

Mottagning:
Högsta hastighet TCP:
DI-614+: 1.53 Mbit/s
MR314: 1.34 Mbit/s
Högsta hastighet UDP:
DI-614+: 4.75 Mbit/s
MR314: 3.15 Mbit/s

Det skulle vara intressant att jämföra med Netgear FM114 som är en nyare WLAN-router från Netgear som bland annat har 10/100 på WAN-porten. Men det får bli en annan gång.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-10 10:25

Jag upptäckte i helgen att Dlink kommit med ny firmware och drivrutiner till alla sina AirPlus-produkter. Det som tidigare var 22 Mbps är nu 44 Mbps! 4x istället för 2x.

Ladda hem från http://www.dlink.se/campaign/firmware.asp

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Goka:
Jag upptäckte i helgen att Dlink kommit med ny firmware och drivrutiner till alla sina AirPlus-produkter. Det som tidigare var 22 Mbps är nu 44 Mbps! 4x istället för 2x.

Ladda hem från http://www.dlink.se/campaign/firmware.asp

Tack för tipset! Skall bli intressant att se hur mycket snabbare det kommer att bli i praktiken.

Jag skulle gärna testa med detta om det inte vore för att routern har pajjat totalt och ska skickas in till D-Link.

1
Bevaka tråden