Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Granskning: MacBook Air 1.8GHz med SSD disk

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-17 11:22

Jag skulle vilja påstå att tempen är likvärdig med MacBook och MacBook Pro. Air har bara 1 fläkt till skillnad från MB och MBP som har 2. Fläkten är dessutom väldigt tyst. Även på maxvarv, 6200rpm är den betydligt tystare än en MacBook (provade i helgen).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-23 18:18
Ursprungligen av bollman:

Jag skulle vilja påstå att tempen är likvärdig med MacBook och MacBook Pro. Air har bara 1 fläkt till skillnad från MB och MBP som har 2. Fläkten är dessutom väldigt tyst. Även på maxvarv, 6200rpm är den betydligt tystare än en MacBook (provade i helgen).

MacBook har också bara en fläkt. MacBook Pro har två. *viktigpetter*

Om inte tangentbordet hade varit svart, och om den hade funnits i samma färgsortiment som iPod hade jag köpt en.:p

(Jag förstår inte varför jag har hakat upp mej så på att den ska vara färgad....
Är det bara jag?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 16:10
Ursprungligen av the örjan:

Om inte tangentbordet hade varit svart, och om den hade funnits i samma färgsortiment som iPod hade jag köpt en.:p

(Jag förstår inte varför jag har hakat upp mej så på att den ska vara färgad....
Är det bara jag?)

Ta en titt här!

Gode Gud!
Jag har ett följe....

Det var ju rätt fantastiskt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-19 10:07

Det mest irriterande med MBA SSD att Apple "ljuger" om storleken på disken. I formaterat skick är den 55,45GB vilket med "tillverkardefinition" blir 58GB vilket ju är 6GB eller 10% mindre än vad Apple anger. Med tanke på hur dyr SSD:n är kan man ju tycka att "rätt skall vara rätt"

Ursprungligen av bollman:

Det mest irriterande med MBA SSD att Apple "ljuger" om storleken på disken. I formaterat skick är den 55,45GB vilket med "tillverkardefinition" blir 58GB vilket ju är 6GB eller 10% mindre än vad Apple anger. Med tanke på hur dyr SSD:n är kan man ju tycka att "rätt skall vara rätt"

Snarare Samsung som "ljuger" i detta fall...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-20 09:49

Äh... Alla "ljuger" om storleken på diskarna. Men de senaste åren har det ju faktiskt dykt upp rätt uppgifter i faktarutorna, men då står oftast båda värdena angivna, t.ex:
"60GB SATA (55GB formatted capacity)"

Men i bollmans fall handlar det ju inte om att det är fel mellan 1024/1000byte på en kb.. utana tt det faktiskt saknas... vid 55 formaterade gb så är det 58gb enligt tillverkarnas räknesätt... Men på vilket sätt formaterad, finns ju en massa bootfiler o installationsfiler som redan ligger på disk i beräkning?

Synd att något konsortium eller något inte fastställde att 1 kb = 1024 byte... och att detta är krav.. eller alla länders konsumentombudsmän?... Det hade varit ett bra tilfälle iom övergången till SSD att börja köra med äkta kapaciteter...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-20 21:27

Err, 1024/1000-problematiken är ju egentligen helt galen. 1GB är 1048576byte, kan aldrig bli något annat. Knappast något som måste "bestämmas" av någon.
Att tillverkarna har anammat 1000000 byte som en gigabyte är ju bara rent löje.
Men i fallet med SSD:n så borde de bara kallat den för 58GB och inte 64.
Dock, är det ju väldigt vanligt när det gäller flash-minnen att man bara säljer dem i "2-potens" alltså 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512MB och GB och inte i något däremellan. Jag antar att det mer är det som styrt här men det gör ju att de "luras" mer än "vanligt"

Vad är vitsen med SSD.n?
Är det att den drar mindre ström?

Är inte en MBA med SSD även lättare?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-21 08:28

Du kör ju inte propparna på max någon längre tid. Jag kör lite terminal-hack som gör att propparna maxar ut fuilständigt så länge de går, något som väldigt sällan händer i "verkligheten". Det är rätt sällan som den fläktar något värst.

Den absolut största fördelen med SSD är att det inte är några rörliga delar som kan ta stryk. Den tål stötar och skak hur som helst.
Vikten än nog marginellt mindre och visst, lite mindre ström drar den även om det inte är någon revolutionerande skillnad.
SSD är också äckligt snabb på "random access", vilket är det vanligaste sättet att accessa saker på disken.
I vanliga fall måste då läshuvudet åka fram och tillbaka över diskytan och det tar trots allt tid att förflytta det där huvudet (klassiskt "rassel från disken"). SSD däremot har ingen sån "söktid" utna skickar infon direkt. På grund av detta känns datorn otroligt mycket snabbare än vad den verkligen är.

För er som läst MacWorlds test så kan jag kommentera det med: Undras om han verkligen hade en dator att testa eller om han tittat på bilder och läst på nätet. Artikeln i sig är ju dessutom mycket konstig. I ett stycke skriver testaren först att disken är väldigt tyst för att 2 meningar senare ändra sig och säga att den väsnas!? Sen påstår han att det är tydligt att MBA är den långsammaste maccen, något jag inte kan hålla med om. Vid daglig användnig såsom mail, surf, bläddra i bilder i iPhoto, spela musik, lite word och excel så springer min MBA 1,8/SSD vänstervarv runt brors MBP 15" 2,33/3GB/250GB. Mycket beror ju det på att SSD:n gör att de flesta program startar omedelbart och med bara en "studs" i dockan medans det gärna studsar och rasslar lite på MBP:n. De flesta som provat min MBA tycker också att den verkar ruggigt snabb.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-25 22:04

Yuck!

Ha ha ha.
Tråk Bollman!

Det här var ju kul! Man kan leka med designern. Tack Simon!

Spana in här!
Min Svensk-Air:

Blå rygg med gul logo.
Svart palm rest som matchar tangentbordet och röd musknapp.
Alla färger metallic så klart.

En sån måste jag ju bara rå-ha!

Synd att du inte får din Svensk-Air med svenskt tangentbord, bara.

Doh!!!

Ja, håller man ändå på att slösa pengar är det väl inte annat att göra än att skicka in sin egen då.

(fast det kommer jag inte att göra... Jag måste renovera badrummet.)

Senast redigerat 2008-03-28 20:37
Bevaka tråden