Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam uppstart efter strömavbrott, imac, 10.5.2

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare,
har klockat min iMac 2.0 G5 till nästan exakt 6 min i uppstart från knapptryckning till dockan syns efter ett strömavbrott (jag drog ur sladden av misstag). Kör 10.5.2 och har testa ominst av OS.

What the hell kan va fel? Har nån någon idé alls om detta?

Tacksam för alla förslag
//Figge

Kan ju vara ngt i filsystemet som fått sig en smäll.

Starta upp på installations-DVD'n avbryt intallationen och du kan välja "Skivverktyg" i menyn. Kör det.

vad gjorde du för ominstallation då? Formattera om allt ihop? Eller ?

I övrigt får vi väl hälsa dig välkommen till 99Mac. När ditt problem löst sig vore det kul om du kunde skriva en presentation av dig själv under "presentationer".

Tjenare,
jag installerade bara om OS:et, lät allt annat vara..

Skall testa skivverktyget.
Tack
Figge

Kan jag inte köra det vanliga skivverktyget direkt från verktygsprogram istället?

//Figge

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-24 17:18
Ursprungligen av FiggeGBG:

Kan jag inte köra det vanliga skivverktyget direkt från verktygsprogram istället?

//Figge

Som Simon T säger så tar det alltid längre tid. Men det ska det bara göra en gång. Fortsätter det så är det något strul.

Du får bättre resultat om du startar upp från en annan disk. Då är inte systemfilerna "igång", hårddisken är bara en disk med filer på och du kan därför kontrollera och reparera effektivare.
Skivverktyg är ett dåligt program som bara klarar av de enklaste problemen. Hoppas att detta är ett sådant problem. Annars tipsar jag om Diskwarrior, www.alsoft.com

Onödigt av dig att installera om operativet, OSX tar alltid längre tid på sig att starta upp när datorn har stängts av på fel sätt.

Skivverktyget fixar inget, ominst löser inget får jag kommer inte åt avbryt osv som jag fick tips om, då den klagar på att det finns ett nyare operativ redan installerat, går endast att blåsa hela maskinen inget annat är en option enl inst DVD´n. Kan jag göra det utan att behöva installera om alla program såsom illustrator osv? Hur gör jag då?

Skall kolla diskwarrior.
Tack alla.
//Figge

Diskwarrior löser inte problemet, uppstarttiden är lååång. Hur löser jag backup på allt för att blåsa maskinen? Har externa diskar, verkar vara enda option..?

Tacksam.
//Figge

Förresten....
Diskwarrior säger i sin graph att: 402 979 av 1 491 395 filer är out of order (27%)....känns som rätt mycket för en nybörjare..
//Figge

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-24 23:40
Ursprungligen av FiggeGBG:

Förresten....
Diskwarrior säger i sin graph att: 402 979 av 1 491 395 filer är out of order (27%)....känns som rätt mycket för en nybörjare..
//Figge

Kan vara det, låter inte som det. Men kör du DiskWarrior från din dator (då kan du ju inte reparera) eller startar om från CD:n? Då kan du ju reparera och se om det fungerar bättre.
Har du en iPod inkopplad? Då startade min dator väldigt långsamt under Mac OS X 10.5.1

Kan det vara så att datorn startar upp från OSX DVD:n?
Har du externa hårddiskar inkopplade?

Senast redigerat 2008-03-24 21:01

Hej Simon,
nix, den startar från disken som vanligt (kört mac i 9 år men är inte 100 tekniskt bevandrad), inga andra diskar anslutna.

//Figge

Hej Acke och tack.
Nix ingen iPod inkopplad, jag kör det från datorn, skall jag köra det från CD:n istället? Funkar det olika? Funderar dock kraftigt på att blåa den men då måste jag ju installera om allt, eller behöver man inte det? Har beställt en ny disk så jag hoppas kunna köra in timemachine på maskinen för att sen blåsa den, funkar det så?
Tack
Figge

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 15:59
Ursprungligen av FiggeGBG:

Hej Acke och tack.
Nix ingen iPod inkopplad, jag kör det från datorn, skall jag köra det från CD:n istället? Funkar det olika? Funderar dock kraftigt på att blåa den men då måste jag ju installera om allt, eller behöver man inte det? Har beställt en ny disk så jag hoppas kunna köra in timemachine på maskinen för att sen blåsa den, funkar det så?
Tack
Figge

Hej
Ja det är olika, du kan inte reparera din disk i DiskWarrior om du har startat från den. Då brukar man också se om det är så att hårddisken är fysiskt trasig. Programmet säger typ: scannig slowed down because disk malfunction.
Eftersom vi inte exakt vet vart problemet ligger så är det svårt att veta om en ominstallering löser problemet. Är disken trasig hjälper ingenting.
Vissa saker kan lösas genom att installera om Mac OS X och behålla användaren, tror det heter arkivera & installera i Installationsprogrammet under en knapp som heter Alternativ eller liknande.
Har du inte redan gjort det så ta en backup på dina saker.

Nu är det löst, trodde nästan macen var en PC när jag testade detta..

Stängde inte av maskinen häromdagen utan satte den i vila för att spara tid i uppstarten. Maskinen lugnade ner sig men efter 20 sekuder drog fläkten igång på max. Kändes inte som en lösning att ha den stående så. Kunde inte väcka den på nåt sätt så jag drog ur sladden (klockan var mycket) och lät sladden vara ur ca 24h. Satte i sladden kvällen efter och tryckte på knappen. Uppstart i normal tid. Testade en mängd gånger med samma resultat. Känns konstigt att det funkade men det löste faktiskt problemet...

Skumt men skönt (om det nu håller i sig). Tack alla för hjälpen!
/Figge

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 21:06

Du har resettat SMU:n, ska inte hjälpa ditt problem...

Men gjorde det dock.

1
Bevaka tråden