Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

www.fransktlexikon.se

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-16 21:57

Hej på er 99webbare!

Jag har lagt upp ett litet projekt som jag gärna skulle vilja ha synpunkter på. Det är ett svenskt-franskt lexikon eftersom jag håller på att försöka lära mig franska.

Så fort jag slår upp ett nytt ord i ett lexikon eller hittar någon annanstans så lägger jag till det i mitt lexikon. Därmed växer lexikonet hela tiden. Lexikonet är helt öppet så alla kan lägga till översättningar, lite web 2.0

Ta gärna en titta och kommentera om du tycker något är bra eller dåligt med sidan. Meningen är att det skall finnas iaf ett par tusen ord snart så att många vanliga ord går att slå upp.

Jag skrev precis min första facebook-applikation också, och om du skulle vilja testa den också blir jag glad. Det är samma funktionalitet, men i en facebookpaketering.

Lexikonet: http://www.fransktlexikon.se
På facebook: http://apps.facebook.com/fransktlexikon

/Klas

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-03-26 20:59

Det ser väldigt inte nytt ut. Inte alls trendigt och det är inte tidlöst
Tyckte sedan det var krånglig med ditt "efterlysningsmoln" men det var en sjysst idé.

Kanske du borde ha en fulordsbot som kollar alla fula ord också?

Ja, direkt ögongodis är det inte. Dock så tycker jag att det, likt Lexin, fungerar.

Greppar inte riktigt syftet med fransklexikon.se. Du vill visa hur ditt franska ordförråd växer ? Ord, ord och ännu mer ord. Tycker du behöver variera sidan lite. Flaggorna är tydliga och bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-27 19:06

Hej och tack för synpunkterna!

1. Fulordsbotten är en bra idé, det problemet har precis dykt upp. Jag vet inte om det är tillfälligt eller om folk är väldigt intresserade av vad fitta, kuk och knulla heter på franska.

2. Trendigt skall det kanske inte se ut, snarare seriöst och förtroendeingivande. Layouten är inte särskilt ny, det är en gammal, tabellbaserad layout jag hittade på en gammal site jag gjort. Ni har kanske rätt i att den behöver fräschas upp.

3. Syftet är faktiskt att bli ett användbart lexikon, inte att visa mitt ordförråd. Och om det är användbart för mig kan det nog vara användbart för andra också. Till skillnad från ett lexikon i bokform kan man söka lite mer fritt och även lägga in fler och längre översättningar utan att de blir svåra att hitta.

4. Efterlysningsmolnet var inte tänkt att bli. Det har helt enkelt blivit mycket populärare än jag trodde och jag har inte hunnit med att översätta alla ord som efterlyses. Jag trodde det skulle kunna hållas på knappt 100 ord, men jag har inte en chans att hinna lägga till nya ord i den takt efterlysningarna kommer in. Vilket är jättekul, men ger vissa problem.

Jag skall fundera lite på det här och återkomma när jag har något resultat att visa.

1
Bevaka tråden