Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmdelning utanför lokalt nätverk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2008-03-26 15:23

Ni är säkert många som har erfarenhet av att koppla upp skärmdelning och styra andra macar via den inbyggda funktionen i OS X, nu när den är standard.

Jag har lyckats få till det mot min Mac mini hemma ett par gånger, men nu är det tji. Det vill sig helt enkelt inte. Jag har klickat runt bland fildelningsinställningar och brandvägg och inget ska hindra mina macar från att få kontakt som jag ser det.
Alla diskussioner jag sett hittills handlar om skärmdelning inom lokala nätverk hemma, vilket funkar finfint även för mig. Men...

Nu ska jag försöka lära mina föräldrar att använda Mac och vips kommer en massa frågor som är svåra att ta via telefon enbart. Tänk så praktiskt om skärmdelning hade funkat.

Vad är det jag missar för att få till en koppling mellan mina datorer? På min bärbara och hemma kör jag 10.5, min far kör 10.4 och vi hittar inte varandras datorer trots att vi enligt systeminställningarna tillåter skärmdelning.

Hälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 15:31

Bra fråga sitter i samma sits då mina föräldrar fått överta min PB och telefon support funkat sådär.

  • Medlem
  • 2008-03-26 15:53

Måste inte båda köra Leopard? dvs 10.5.

Ursprungligen av TU:

Måste inte båda köra Leopard? dvs 10.5.

Nej båda behöver inte köra 10.5 jag kör skärmdelning mot mina föräldrars dator. De kör 10.4 och jag kör 10.5, det jag dock behövde göra på datorn jag ansluter till var och öppna portarna i brandväggen för VNC och då fungerade det.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2008-03-26 16:08

OK, men jag har ju klickat i att jag tillåter skärmdelning.
Vilka portar i brandväggen måste öppnas.

Jag är helt rudis på sånt här och hoppades att standarden i Mac OS X skulle ta hand om allt åt mig, så... tacksam för fool-proof svar

Finns det någon form av bredbandsrouter eller liknande hos datorn du skall ansluta till?

VNC kör på port 5900

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2008-03-26 16:18

Ja, de har ett bredbandsmodem som deras lokala internetleverantör har gett dem (lokal kabel-TV leverantör). Vet i dagsläget inte om det har ett web-gränssnitt. De har tidigare suttit med PC och då kunde man konfigurera allt via leverantörens hemsida, vilket inte funkar nu med Mac och Mail etc.

Nåt mer än port 5900?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2008-03-26 23:03

Märkligt detta, mina föräldrar har ingen brandvägg i sitt modem. Brandväggen i deras Mac OS X är inställd för att släppa in för 'skärmdelning' och min Airport extreme likaså (på port 5900), liksom mitt OS. Och jag använder den vnc-adress som systeminställningarna säger att jag ska använda - nada. 'Anslutningen misslyckades' är vad jag får tillbaka.

Det är förvisso betryggande att det inte går att ta kommandot över våra datorer så lättvindigt, men frustrerande att den 'lätta funktion' som Apple pratar om verkligen inte fungerar. Alls.

Tråkigt. Någon som har en lösning eller idé om vad detta handlar om?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-27 12:37

Vad händer om du sätter din dator "utanför" airporten, alltså direkt i modemet, ger den dig samma fel då? Man får ju inte en lösning av detta, men det begränsar ju felsökningen om man säger så. Om den släpper in dig i dina föräldrars dator när du inte sitter i din AE så är det kanske någon/några andra portar som måste öppnas?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2008-03-28 20:17

Värt att testa, men jag tror att problemet ligger i modemet mina föräldrar har.

Jag gör ett försök med ditt test, sen ger jag nog upp. Synd på så rara ärtor.

1
Bevaka tråden