Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var ska jag börja?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag är en stor nybörjade inom webdesign, Men jag har bestämmt mig för att lära mig. Jag har stor kunskap om iphone i sveige och vill dela med mig av detta. Därför hade jag tänkt att göra en hemsida med enkla guider på svenska, men vad bör jag lära mig inom webdesign för att kunna lägga till nya guider lätt och sånt? Designen har jag i huvudet. Och dreamwevaer kan jag lite. Men vad bör jag fördjupa mig i om jag vill göra en sådan hemsida?

Mvh
Oskar Svärd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 15:52

wordpress kanske som är enkel att arbeta med?

Men on jag använder mig av CSS, vad ska man lära sig om man enkelt vill kunna lägga till en ny guide på hemsidan? Jag tänkte mig ett domän namn. ww.exempel.se från one.com

CSS används för att definiera utséendet på innehållet, inte själva innehållet i sig. Strukturen på innehållet (styckeindelning, listor, rubriker, osv) använder man generellt (X)HTML till. Wordpress som tipsades om ovan är ett system för att hantera innehållet, och matar ut det i (X)HTML-format. (Innehållet lagras i en databas, som läses av ett script som är gjort i PHP, och omvandlar det sedan till HTML)

Gahh, det var alldeles för kortfattat om hur hemsidor funkar.

Hallå igen Oscar... svarade i din andra tråd för ett tag sen...

Om det är som du säger att du har mycket kunskap om iPhone som du vill dela med dig av, tycker jag du skall fokusera på det till att böra med.
Det finns många färdiga lösningar där du kan publicera din kunskap även om du kanske inte kan få designen exakt som du vill med nuvarande kunskap.

Fortsätt att kolla på webdesign och lär dig det, men ta hjälp av ett system eller en färdig blogg nu inledningsvis. Content is King, så har du material som är intressant så får du besökare.

Ett bra sätt att lära sig är annars just via Dreamweavers välkommenterade layoutmodeller.
Du kan välja mellan en, två eller tre kolumner med och utan "headers" och "footers". Deras CSS fier är som sagt välkommenterade och där kan du snappa upp mycket.
Vill du blogga kan det vara intressant med en databaslösning, men om du "bara" vill presentera lite guider och mest statiskt innehåll på ett antal sidor, antar jag att du skulle kunna göra projektet själv i Dreamweaver.
I din andra tråd frågar du om rundade rektanglar. Låt dig inte stoppas av att du väljer lösningar du inte kan genomföra, utan börja med det du kan. Sen kan du utveckla sidan allt eftersom.

Lycka till

1
Bevaka tråden