Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Devon Think – hands on information

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 09:34

Tjena!

Jag har kikat lite på Devon Think och kanske kommit fram till att det kan vara bra för mig, men jag skulle vilja ha lite "hands on" information, nån som har erfarenheter av det?

och en fråga:
Om jag importerar en mapp med en massa undermappar, ligger den då i databasen så att man kan radera den ursprungliga mappen?

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 13:36

nån måste väl ha en uppfattning, utöver min gamla uppfattning att jag jag inte hade ork att lära mig programmet

Ursprungligen av Tangen:

Tjena!

Jag har kikat lite på Devon Think och kanske kommit fram till att det kan vara bra för mig, men jag skulle vilja ha lite "hands on" information, nån som har erfarenheter av det?

och en fråga:
Om jag importerar en mapp med en massa undermappar, ligger den då i databasen så att man kan radera den ursprungliga mappen?

/Tangen

Jag provade ett tag, men köpte inte. Den här "AI-sorteringen" fungerar nog bra på engelsk text, men på svenska blir det lätt nonsens. Det som på engelska är småord utan betydelse kan vara viktigt i svenska och vice versa. Om Du t ex är intresserad av ornitologi och har en del artiklar om sjöfågel i Ditt arkiv, kommer dom inte rätt, eftersom ordet "and" på engelska behandlas som betydelselöst. Däremot får Du en jättelik bunt som innehåller den okända men säkert viktiga facktermen "och".....:tveksam: .

Vad beträffar import kan man välja om man vill faktiskt importera filerna till databasen eller bara referera till dem där de ligger. Men gör man det sistnämnda och sen råkar flytta en fil eller ändra mappstrukturen, då hittar DT inte originalet (tydligen används inte Mac OS´alias utan nån egen variant).

De här två sakerna var det som stjälpte det hela för mig. Men ta gärna hem det och prova; det är gratis i 30 dar eller så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 15:23

jag kikar, tar gärna emot fler kommentarer om någon vill avvara.
Tack för din.

/Tangen

Jag har precis börjat använda Journler, och det verkar lovande. Dock kommer det inte att vara gratis fr o m nästa version.
www.journler.com

Det jag gjorde när jag förkastat DevonThink var att köpa en fräschare version av SOHO Notes (som jag haft sedan det hette Sticky Brain för länge sen...). Numera har det sånt som smarta mappar, och väldigt bra servicetillägg.

Vad jag absolut inte gillar med SOHO är att det använder en icke-transparent databas (det är OpenBase, så det är åtminstone inget hemkok), som inte enkelt kan läsas av andra program, och som ligger i huvudbiblioteket så man får diverse behörighetsstrul ibland och dessutom blir det inte uppbackat när man backar upp sin användarmapp (däremot gör SOHO egna backupper).

Vill man sluta använda SOHO måste man därför mödosamt exportera alla posterna som separata filer och sen sortera om dessa eller importera till något annat. Till råga på allt har inte Spotlight kunnat läsa i SOHO:s databas, men under Leopard går åtminstone det.

När jag köpte Sticky Brain var det bökigt att t ex spara från webbsidor på ett enkelt sätt, dessutom fanns inte Spotlight. Så Sticky Brains urklippsservice och inbyggda sökfunktion var oersättlig.

Nu är det lätt att spara en webbsida som PDF, och sen kan man både söka den med Spotlight och snabbt se en hel mapp med sådana med CoverFlow. Därmed tycker jag rätt mycket av behovet av den här sortens program har försvunnit; idag hade jag nog inte betalat för något.

  • Medlem
  • 2008-04-02 17:51

Jag har använt DevonThink länge - en nackdel är att du inte kommer åt inlagda filer
i databasen utanför programmet.
Upptäckte EagleFiler för en tid sedan - det har tags och du kommer åt allt inlagt material i Finder.
Gäller även Journler som inte bara är ett lagringsprogram.

Jag sneglar lite på DevonThink. Jag har installerat en trial på Pro-utgåvan. Vad jag framförallt vill göra är att importera några hundra scannade dokument i PDF-format och göra dem sökbara.
Scannern jag har är en central enhet på jobbet som scannar och skickar PDF-erna till en nätverksmapp. Jag kan alltså inte scanna direkt från DevonThink.
Det verkar som att man måste markera dokumenten och begära att de ska OCR-tolkas, men jag skulle vilja att detta görs per automatik vid importen. Är det någon som har några tips att ge?

Nedan bör hjälpa till hoppas jag?

If you already have an archive of documents that have been scanned without OCR, or if you cannot use the Capture function for whatever reason, you can import image files while applying OCR at the same time.
To import an image file while applying OCR, choose File > Import > Image with OCR. The image will be fed through DEVONthink Pro Office's OCR engine and be imported to the database as a PDF document. If you have checked Set PDF attributes in the OCR preferences, DEVONthink Pro Office will show the metadata entry window when the OCR process is completed (before the file is actually imported to the database). In the file selector, check Move to Trash if you want to move the file to the trash when it has been successfully imported with OCR.
The date of the created document is set to the date of the original file. Thus for archival purposes the searchable document is identical to the original one. The modification date is set to the current date and time to reflect the addition of the searchable text layer.

1
Bevaka tråden