Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen stöd för VBA och macron i Excel 2008?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Installerade Excel 2008 och VA?! Inget stöd för VBA och det går inte att spela in macron?
Har de blivit helt galna?
Någon som vet något?

Ja, de har slopat VBA. Man ska inte använda mac på stora företag, enligt Microsoft.

Mer här om anledningen: http://www.schwieb.com/blog/2006/08/08/saying-goodbye-to-visual-basic/

Lite om orsakerna till att VBA-stödet är helt borta i hela Office 2008:

http://www.schwieb.com/blog/2006/08/08/saying-goodbye-to-visual-basic/

edit:
Alldeles för slö...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 13:30

Det känns lite som hejdå! Microsoft, även om jag inte använder funktionerna så irriterar jag mig på den haltande kvalitén på MS´s Mac program

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-26 13:53
Ursprungligen av Tangen:

Det känns lite som hejdå! Microsoft, även om jag inte använder funktionerna så irriterar jag mig på den haltande kvalitén på MS´s Mac program

If you cant beet them - slow them down

Aqua native OO med pyton macron med konvertering till från VBA och skräpet skulle vara fint

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 13:56
Ursprungligen av tok:

If you cant beet them - slow them down

Du har precis satt ord på min frustration.
Synd att numbers bara är en skugga av Excel

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-26 17:06

MS håller väl på att slopa VBA helt och hållet, även på windows sidan. Detta är väl en av anledningarna till att MS inte fixa ihop VBA till mac. En annan anledning är väl att det skulle ta lång tid att göra om VBA till UB.

openoffice ska få stöd för VBA snart, eller i alla fall så jobbas det på det.

Det är trist att VBA-stödet försvann, men å andra sidan så känns det som lite förlegad teknik. Behöver man det verkligen på Mac så får man antingen ha 2004 installerad också, eller köra Windows-office genom VMware / Paralells

Dock vill jag säga att AppleScript-stödet i Microsofts program är utsökt. Konstig syntax, men jäkligt kraftfullt, går att göra allt som gick med VBA och lite till. Finns tyvärr ingen inspelning så man får lära sig hur man skriver, men det går ju.

Har suttit och knåpat mycket i både Word och Excel senaste dagarna och jag gillar dem skarpt. Excel har ju alltid varit överlägset, men faktum är att Word har blivit ännu trevligare också.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är trist att VBA-stödet försvann, men å andra sidan så känns det som lite förlegad teknik. Behöver man det verkligen på Mac så får man antingen ha 2004 installerad också, eller köra Windows-office genom VMware / Paralells

Tyvärr är förlegad teknik det storföretagen lever på... Själv sitter jag och räknar med program från 60-talet. Slå det, ni!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-26 18:37
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är trist att VBA-stödet försvann, men å andra sidan så känns det som lite förlegad teknik. Behöver man det verkligen på Mac så får man antingen ha 2004 installerad också, eller köra Windows-office genom VMware / Paralells

Dock vill jag säga att AppleScript-stödet i Microsofts program är utsökt. Konstig syntax, men jäkligt kraftfullt, går att göra allt som gick med VBA och lite till. Finns tyvärr ingen inspelning så man får lära sig hur man skriver, men det går ju.

Har suttit och knåpat mycket i både Word och Excel senaste dagarna och jag gillar dem skarpt. Excel har ju alltid varit överlägset, men faktum är att Word har blivit ännu trevligare också.

Största anledningen till att jag själv haft MS office på hemdatorn är ju för att jag ska kunna öppna alla filer. Försvinner detta så kör jag hellre nått som är gratis(OO) på hemdatorn. Tyckte även VBA var rätt smidigt då man lätt och snabbt kunde skriva egna funktioner med inbyggd editor. Nu är det väl meningen att man ska börja använda VSTO på windows.

Sen finns väl inte solver och data analysis tool för mac office pga att VBA saknas.

1
Bevaka tråden