Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa match & senaste match, PHP / JS?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-02-29 22:17

Hey..
Har försökt lära mig lite PHP och javascript de sista dagarna, har b.la. följt Phpsidans utmärkta skola och kollat på w3schools, så det känns som att jag fattar grunderna i PHP, javascript verkar ju va ganska likt så...

Hursomhelst tänkte jag att bästa sättet att lära sig är väl att tänka ut några funktioner och försöka skapa dessa. Den första jag tänkte göra känns irriterande simpel men jag vet ändå inte riktigt hur jag ska göra den, har nog inte fattat "tänket" än...

Det jag vill göra är att på min fotbollsklubb-hemsidas startsida ska det stå "Nästa match" respektive "Senaste match". Detta har jag skött "manuellt" tidigare så det vore schysst om det gick per automatik
Jag vill alltså ha lite hjälp med hur man gör detta, så jag kan lära mig "tänket". Samt om jag ska använda javascript eller PHP (antar att det blir PHP+MySQL va?)

Usch vilket långt inlägg, hoppas nån orkar läsa igenom

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-01 11:51

Du har rätt, PHP + MySQL.

Skapa en databas i MySQL med alla matcher och sedan frågar du databasen efter nästa/senaste matchen med hjälp av SQL i PHP.

Databasen borde åtminstone ha följande kolumner: matc_id, match_namn, datum. Om du vill kunna visa mer information om matcherna får du lägga till fler kolumner. I framtiden kanske du vill ha alla lagen i en egen tabell och sedan bara hänvisa till de olika lagen i matchtabellen, men jag rekommenderar att du börjar så enkelt som möjligt så att du får upp en fungerande lösning.

För att koppla upp dig från PHP till databasen använder du förslagsvis mysql_connect. Du kan söka efter det på google för att få allt du behöver. Eller skriva mer här när du närmar dig.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-03-01 15:42

EDIT: Dubbelpost

Senast redigerat 2008-03-05 12:49
  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-03-01 15:48

Så nu har jag gjort ett försök med en databas i phpmyadmin. (Se bild)

Har gjort som i phpsidans skola och lagt in den här koden:

<?PHP
$objConn=mysql_connect ('localhost','root','root');
mysql_select_db('databas');
$strQuery=mysql_query("
SELECT * FROM test
ORDER BY datum
") or exit (mysql_error());
while ($r=mysql_fetch_array ($strQuery))
{
echo $r ['datum'] . " ";
echo $r ['match'] . " ";
echo $r ['resultat'] . "<br />";
}
mysql_close($objConn);
?>

Ser det bra ut hittills?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-01 16:17

Ja, funkar det?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-03-01 16:48

Jadå så långt funkar det, nu vill jag ju ta fram nästa och senaste matchen, som det är nu kommer alla matcherna fram

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-03-05 12:48

Nu har jag fått till det såpass att bara de matcher som varit visas...var ju löjligt enkelt bara man kommer på det

<?PHP
$objConn=mysql_connect ('localhost','root','root');
mysql_select_db('databas');
$today=date("Y-m-d");
$strQuery=mysql_query("
SELECT * FROM test
WHERE datum<='$today'
ORDER BY datum
")
or exit (mysql_error());
while ($r=mysql_fetch_array ($strQuery))
{
	echo $r ['datum'] . " ";
	echo $r ['match'] . " ";
	echo $r ['resultat'] . "<br />";
}
mysql_close($objConn);
?>

MEN, nu vill jag ju få bort de andra och bara visa den senaste matchen. Jag antar att jag ska lägga till nånting i "while" för att typ stoppa loopen...eller nåt sånt Antar att även detta är löjligt enkelt bara man kommer på det

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-03-25 23:28

Countdown

Känns som att jag spammar sönder min egen tråd nu men

Hursomhelst, jag har löst ovanstående, precis som jag antog var det löjligt enkelt.

Men om nån orkar förklara, så vill jag ha en nedräknare som räknar ner till nästa match. Det är ju ganska enkelt i och för sig, en variabel med dagens datum och en annan med det andra datumet.
Det jag inte fattar är ju hur jag gör eftersom datumet som det ska räknas ned till ska hämtas från databasen. Har försökt med lite olika grejer men har inte fått till det.

1
Bevaka tråden