Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NetGear RP614

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-11 17:49

Någon som hunnit köpa och testa? Jag tycker priset är bra oh att det finns möjlighet för DMZ...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-11 18:25

DMZ finns i princip alla switchar/routrar med NAT.

Dock finns det en del intressanta alternativ även om dom är dyrare.

Du har FR114WGE som kostar 1155 ex moms på Dustin.

Den har till skillnad mot den du tittat på Stateful Packet Inspection vilket innebär en "äkta" brandvägg där RP:en bara har NAT. Den har också kortplats och går att bygga ut så den får trådlös möjlighet också.

Eller också går man fullt ut och köper in en FM114, 1995 ex moms på Dustin med både Stateful Inspection, trådlös basstation och 4-portsswitch.

Själv kör jag med en MR314 och den funkar kanon.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-12 11:07

Eller kanske en D-Link DI-604?
Läs testerna av bägge på SmallNetBuilder !

Jag har också en MR314 som fungerar precis som den ska. Dustin har sänkt priset på den nyligen till 1395 kr plus moms, så den är väldigt prisvärd numera. Fast då finns ju också numera FM114PGE med SPI.

Största fördelen med RP614, förutom det väldigt låga priset, är väl att det är den första router nånsin som är snygg:

Fast jag undrar en sak med det där DMZ, hur avancerat är det? Jag köpte nyligen in en 3Com OfficeConnect Internet Firewall 25 för att installeras på ett kontor. Den kostar 4.795 kr. Om man vill ha den med DMZ (men i övrigt exakt samma produkt) så kostar den 11.995 kr. Om det kostar så mycket extra bara för DMZ, hur bra är den funktionen på enklare routrar? Fast förresten, nu ser jag att den senare har 100 användare istället för 25 som den tidigare, det kanske spelar större roll för priset....

  • Oregistrerad
  • 2002-09-12 11:59

Det är mest utseendet jag föll för. Klarar mig på den lösningen jag kör nu, men känns skönt att slippa att ha två datorer igång....

  • Oregistrerad
  • 2002-09-12 22:12

RP614 kostar numera bara 475 :- ex moms hos Macoteket. Fantastiskt billigt Tror jag köper en genast

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arndorff:
RP614 kostar numera bara 475 :- ex moms hos Macoteket. Fantastiskt billigt Tror jag köper en genast

Bra pris ja. Skall också ta o köpa en sådan, så att jag inte måste ha igång 2 datorer alltid.

Citat:

quote: Skapades ursprungligen av: arndorff:
RP614 kostar numera bara 475 :- ex moms hos Macoteket. Fantastiskt billigt [Smile] Tror jag köper en genast [Big Grin]

Bra pris ja. Skall också ta o köpa en sådan, så att jag inte måste ha igång 2 datorer alltid.

Jepp, samma här. Beställde en igår kväll..

  • Oregistrerad
  • 2002-09-13 10:51

Ja, det lutar åt en sådan... Speciellt sedan man skall få 10mbit...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-13 11:03
Citat:

quote: Fast jag undrar en sak med det där DMZ, hur avancerat är det? Jag köpte nyligen in en 3Com OfficeConnect Internet Firewall 25 för att installeras på ett kontor. Den kostar 4.795 kr. Om man vill ha den med DMZ (men i övrigt exakt samma produkt) så kostar den 11.995 kr. Om det kostar så mycket extra bara för DMZ, hur bra är den funktionen på enklare routrar? Fast förresten, nu ser jag att den senare har 100 användare istället för 25 som den tidigare, det kanske spelar större roll för priset....

Alltså skyddet styrka kan inte varieras speciellt mycket. DMZ kan du skapa med hjälp av en klient med dubbla nätverkskort också. Grejen är väl det att en större apparat med flera användare kanske har flera DMZ. Men att skyddet skulle vara bättre i den större burken tror jag inte, det handlar isåfall om hur svår routern är att ta över.

DMZ (DeMilitarized Zone)är en jättesmutt teknik att använda om man tex i sitt lokala nät vill sätta upp en webbserver och att man vill vara säker på att oavsett vad (någon lyckas ta över webbservern)som händer kan ingen komma åt någon annan vital information på lokalt nät förutom det som ligger i den lokala webbservern.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arndorff:
RP614 kostar numera bara 475 :- ex moms hos Macoteket. Fantastiskt billigt Tror jag köper en genast

Även Dustin tar det priset för den.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Även Dustin tar det priset för den.

Det är ju toppen!

[ 13 September 2002, 14:11: Meddelandet ändrat av: mannen ]

  • Oregistrerad
  • 2002-09-13 15:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mannen:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Även Dustin tar det priset för den.

Det är ju toppen!

Det är nästa historiskt skulle jag vilja påstå...

1
Bevaka tråden