Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återställa Macen

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha haft problem efter en Linux installation så beslutades det att jag skulle ominstallera allt. Men jag får fortfarande inte bort partitionerna, går ej att slå ihop via bootcamp heller. Så hur gör man när man vill ta bort alles på datorn och sedan ominstallera Leopard? Har försökt med det mesta, mest irriterande är att det inte fungerar via skivverktyg. Hoppas ni kan hjälpa mig!

Ingen som vet?

Starta ifrån Leopard DVD'n och gör en radera och installera ifrån den, då ska du väl blåsa bort allt på disken.

Har för mig att det var de jag gjorde. Men jag får nog prova en gång till.

Tack för svaret!

HAr nu raderat och installerat. Men alla partitioner är kvar. När jag går in i skivverktyg och trycker på partitionera, väljer partition, trycker på , minustecknet men den står bara och laddar men ingenting händer. Vad ska jag göra nu?? Det börjar bli irriterande och ledsamt:'(

Här är skärmdumpar:

Om du startar ifrån Leopard DVD'n och försöker använda skivverktyg på den skivan, vad händer då? Har du kollat den vägen? Har du annars ngt annat disk program som du kan se om du kan radera skivan eller partionen med? Såsom TechTool Pro eller något sådant....

Lyckas inte av någon anledning ladda upp en dump från Skivverktyg->Partitionera?

Se till att få tag p ånågon som finns i närheten. Någon kompis som kan det hela. Sätt er ner, ät en kanelbulle och gräv i det hela.

Du verkar behöva ngn som kan hjälpa dig.

Hur som helst. Bootcamp är bara en partition på hårddisken, det är inte frästa spår ner i substratet ! Alltså skall Skivverktyg kunna radera alla dina partitioner utan problem.
Av ngn anledning gör du fel, någonstans på vägen.
Det blir ju omöjligt att kunna reparera det här när
1) Ingen av oss är där och SER vad som händer
2) Du kan inte omvandla det du ser ilt Mac-lingo som vi kan använda.

Om du ser dina partitioner, skall du kunna ta bort dem genom att trycka på - (minus)
(plusknappen lägger ju till en partition)
Du skall ha EN partition som täcker hela hårddisken. 100% av den.
Prova att välja dess format till MacOS Extended, ej skiftlägskänsligt, journalfört.
Under "Avancerat" (eller ngt sånt) väljer du GUID.

När du väljer utför så sätts dina parrtitioner upp och de formateras också

Gissar att din disk ser ut UNGEFÄR så här

ST5624375612 (Hårddisk)
BootCamp (Partition på ST562...)
Gurkan (Partition på ST562)
xxxxxx xxxxxxx (Kanske finn det ngt mer)

KLicka på rätt Partition, välj - (minus, ta bort)
Ta bort ALLA partitioner

Lägg sedan till en Som Heter "HD" elelr ngt sånt
KLicka på den, välj dess egenskaper, UTFÖR

Att du inte kan ta en dump när du bootar från DVD'n beror på att du har ingen HD monterad där du kan lägga resultatet....

Har löst problemet nu Tack att ni tar er tid att hjälpa folk på det här viset, ber om ursäkt om man orsakar onödigt besvär.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2008-03-18 17:58

Salvator, det vore trevligt om du talade om HUR du löste problemet!

Välj den översta!

Jag satte i DVD-skivan (Leopard), valde språk. Tryckte på "verktyg" (eller något liknande) i meny raden högst upp på skärmen. I vänster fält valde jag något som hette 298,1 GB WDC WD3200AAJ.. Den ligger ovanför Macintosh HD (om du inte döpt den till något annat) Sedan Valde jag "partitionera" i fliken i mitten lite högra upp i fönstret med samma namn. Sedan dyker det upp information och en "avlång ruta dyker upp som är vit och namnet på din hårddisk står skrivet mitt i den rutan" Ovan för den rutan finn en flik, när du trycker på den så får du upp en massa text där det står "partition 1, partition 2 och upp till sexton, Du väljer 1 partition. (kan hända att det inte står exat som jag skriver men det står något liknande) När den partitionerat klart installerar du om Leoparden och allt är borta och du har en enda stor Leopard hårddisk

Gött!

1
Bevaka tråden