Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga om firewire hd

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2002-10-18 20:57

Om man köper en fungerar den både till mac och pc

Det borde din återförsäljare svara på.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-18 23:35

Det beror väl på vilket filsystem du formaterar hårddisken för. Om du bara ska använda den på en plattform så formaterar du hårddisken med det rätta filsystemet, men om du tänker flytta den mellan pc och mac så vet jag inte...

PC:n lär ju inte kunna läsa macens filsystem och visserligen kan macen läsa PC-formaterade disketter, men hur blir det med hårddiskar?

  • Medlem
  • 2002-10-18 23:43

Macdrive fungerar utmärkt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-19 01:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Michael:
Det beror väl på vilket filsystem du formaterar hårddisken för. Om du bara ska använda den på en plattform så formaterar du hårddisken med det rätta filsystemet, men om du tänker flytta den mellan pc och mac så vet jag inte...

PC:n lär ju inte kunna läsa macens filsystem och visserligen kan macen läsa PC-formaterade disketter, men hur blir det med hårddiskar?

Hårddiskar fungerar fins så länge det håller sig till FAT så mycket är jag säker på... Är däremot inte säker på hur det är med NTFS... Ett annat PC program som gör att du kan läsa Mac-diskar är MacOpener.

/arvid

  • Medlem
  • 2002-10-19 02:02

Enligt min mening kan inte OS X använda FAT, eller FAT32, enligt specifikation. Det fungerar helt enkelt inte bra. OS 9 kan däremot det.

NTFS kan endast NT-operativsystem använda tillförlitligt. Det finns experimentellt stöd för Linux och Win95-98, men det är inte bra.

MacDrive ligger i bakgrunden och gör att Windows, vad jag har märkt, får fullt stöd för alla former av HFS diskar. Man kan formatera, skriva till och läsa HFS och HFS+. Jag har undersökt detta lite, och dragit slutsatsen att det är det enda bra alternativet.

EDIT: Jag kan inte riktigt förså ifall MacOpener är ett program, eller om det jobbar i bakgrunden. Om det jobbar i bakgrunden och ger stöd för Macdiskar, så är nog det ett alternativ också.

[ 19 Oktober 2002, 02:05: Meddelandet ändrat av: stfm ]

Flyttar tråden till forumet för tillbehör

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-19 18:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Enligt min mening kan inte OS X använda FAT, eller FAT32, enligt specifikation. Det fungerar helt enkelt inte bra. OS 9 kan däremot det.

NTFS kan endast NT-operativsystem använda tillförlitligt. Det finns experimentellt stöd för Linux och Win95-98, men det är inte bra.

MacDrive ligger i bakgrunden och gör att Windows, vad jag har märkt, får fullt stöd för alla former av HFS diskar. Man kan formatera, skriva till och läsa HFS och HFS+. Jag har undersökt detta lite, och dragit slutsatsen att det är det enda bra alternativet.

EDIT: Jag kan inte riktigt förså ifall MacOpener är ett program, eller om det jobbar i bakgrunden. Om det jobbar i bakgrunden och ger stöd för Macdiskar, så är nog det ett alternativ också.

Jovisst MacOpener arbetar, liksom MacDrive, i bakgrunden. Använder det själv sedan ett tag tillbaka till bl a min iPod. Det finns en smart funktion som läser type/creator och gör om det till pc-ändelser så att det ska fungera smärtfritt att öppna filer från en Mac disk...

Har fungerat klockrent för mig hittills. Har använt det till min iPod, macdisketter och CD skivor.

/arvid

1
Bevaka tråden