Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredband

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag ska skaffa nytt bredband till min lägenhet. I huset finns det comhem...
Är det bra? Eller ska man se sig om efter andra leverantörer?
Jag vill ju ha snabb fart, men framförallt att det ska funka!

Va tror ni?

MVH /jonas

Comhem är bra. Tycker jag. Snabbt och stabilt.

Eller, jag kanske skulle säga att kabeluppkoppling är stabilare än DSL vad jag har upplevt.

  • Medlem
  • 2008-03-25 17:01

Vad har du för alternativ? Har inte hört mycket positivt om just Comhem.

Har haft Comhem men bytte till Bredbandsbolaget, är klart mer nöjd med BBB.

Fördelen med comhem är att man kan komma igång med sin uppkoppling ganska fort, leveranstiden är kortare jämfört med ADSL. Men det är den enda fördelen enligt mina erfarenheter.

När det gäller ADSL verkar det inte hänga så mycket på vilken operatör man har i första hand utan kvaliteten på ledningar, avstånd till telestationen och annat som avgör. Hör med lite grannar om de har ADSL och fråga om de får utlovad hastighet osv. Innan jag flyttade förra året och fick fiber hade jag Glocalnet ADSL och var mycket nöjd, kanske finns det någon annan leverantör som har bättre erbjudanden nuförtiden.

  • Medlem
  • 2008-03-25 17:21

Är det bredband via TV-uttaget?

Ursprungligen av gronas:

Hej!

Jag ska skaffa nytt bredband till min lägenhet. I huset finns det comhem...
Är det bra? Eller ska man se sig om efter andra leverantörer?
Jag vill ju ha snabb fart, men framförallt att det ska funka!

Va tror ni?

MVH /jonas

Ursprungligen av Korsriddaren:

Är det bredband via TV-uttaget?

ja, de ska de ju vara... 3 hål i väggen
Men dom måste nog byta dosan tror jag

Läste att Telia idag den 25 mars börjar med Turbo DSL (bredband via telefonjacket) på vissa orter.Se en DN-artikel här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=753173

Själv har jag Comhem (tre hål i väggen) och tycker väl det har fungerat bra. Har dock fått kontakta dom för något år sedan när jag tyckte att uppkopplingen var långsam. Jag använde TPTest (http://www.bredbandskollen.se/)
och skickade med resultatet "som bevis". Efter det blev det bättre.

Jag tycker det är en "djungel" när det gäller bredband. Och det är som mycket nu för tiden (elavtal, försäkringar, PPM osv) en fråga om hur mycket man orkar kolla runt.

Ursprungligen av KaRo:

Läste att Telia idag den 25 mars börjar med Turbo DSL (bredband via telefonjacket) på vissa orter.Se en DN-artikel här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=753173

Telia? Det står Bredbandsbolaget i artikeln...

Hade BBB förrut, å va väl sådär nöjd... kändes som en massa dosor bara...
Och här i studion har vi CH 8mBit, å de rullar på utav helsike...
Jag orkar ju inte vänta på att de ska installeras å ta en månad eller så...
Vill ju bara ha ett fungerande bredband, med hyffsad hastighet...
Men funkar de dåligt, får man väl lämna tillbaka det...
När jag skaffade BBB, sa dom att jag bodde väldig nära nån basstation (bor på bondegatan 64, söder), å då hade jag 24 mBit. men det gick snabbare här nere i studion på sibyllegatan med vårat 8 mBits abbonemang...
Kan de vara för att dom i huset här inte just är ute på nätet på dagarna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 23:51

En aspekt som du kanske redan är medveten om är comhems blockering av port 548 och konsekvenserna av detta. Gör en sökning här på forumet på t.ex. "comhem afp" så kanske du kan skaffa dig en uppfattning om det är viktigt för dig eller inte. Jag tycker det skulle vara drygt att inte komma åt sin airport extreme-anslutna hårddisk när man är borta till exempel (eller som i mitt fall när man är hos någon med comhem).

Ursprungligen av sodemus:

En aspekt som du kanske redan är medveten om är comhems blockering av port 548 och konsekvenserna av detta. Gör en sökning här på forumet på t.ex. "comhem afp" så kanske du kan skaffa dig en uppfattning om det är viktigt för dig eller inte. Jag tycker det skulle vara drygt att inte komma åt sin airport extreme-anslutna hårddisk när man är borta till exempel (eller som i mitt fall när man är hos någon med comhem).

de e viktigt. de ska ja kolla upp!

tack!

JO: Ja, det var ju BBB det var och inte Telia. Litä lesprolem der.

1
Bevaka tråden