Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visa rätt info i portal

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har ett problem. Skulle vilja att tre fälts innehåll visas/sparas i en portal och inte ändrar värde när ändringar görs i fälten utan då läggs nya till i portalen. T ex spara anteckningar från ett samtal, datum mm. Har lyckats till hälften men kört fast då samtliga posters anteckningar visas i portalen. Vill bara att den posten som är aktiv och dess anteckingar ska synas. Vad har jag missat?

Hej igen!
Har kommit en bit till på vägen.. Tror jag:)
Har lyckats få till det så endast aktiv posts anteckningar "sparas". Problemet är att de alltid sparas på första raden i portalen och skriver över det gamla... Suck... Kan inte få till manus så att nästa gång jag gör en anteckning sparas denna på en egen rad

Ok, du missar en del möjligheter i det som kallas för relationer.

Den snygga lösningen är för det första att se till att dina anteckningsposter alla har et unikt löpnummer, vi kan kalla det ID_Anteckning.

Sedan behöver du ett manus som kan "välja" en viss anteckning ur portalen, det manuset måste ligga på en knapp som skall ligga i varje rad och första steget i det manuset är att stoppa in ID_Anteckning i en variabel med samma namn. Anledningen att man gör det först är att så fort manuset börjar springa omkring och göra saker så tappar FileMaker fokus på vilken rad i portalen man klickade på.

Du behöver sedan ett till fält i din tabell (inte i anteckningar, den andra jag gissar utifrån beskrivning att det är kanske "Kunder"?), som heter ID_Anteckning_Vald (som är text eller numeriskt, dvs samma som ID_Anteckning i anteckningar, mitt förslag är att båda är numeriska).

Du behöver en relation mellan ID_Anteckningar_Vald (i Kunder) till ID_Anteckning (i Anteckningar).

I manuset sedan så behöver du lägga till ett par saker efter att du har läst av ID_Anteckningar och lagrat det i en variabel.

Tilldela fältet ID_Anteckningar_Vald variabelns värde
Verkställ post
Kanske en Gå till fält (ditt relaterade anteckningsfält, välj rätt relation här, inte portalrelationen, den andra nya).

Sedan låser du alla fälten i portalen så att man inte kan skriva i dem och lägger in ett par nya relaterade fält i samma layout under någon rubrik tex "Vald anteckning".

Där lägger du alltså dina tre fält via relationen mellan ID_Anteckning_Vald (Kunder) och ID_Anteckning (Anteckningar).

Detta fungerar sedan så att man klickar i portalen för att välja en anteckning och sedan är det bara att skriva i dina tre fält. Så fort man lämnar posten så är det "sparat".

Man kan komplettera med en knapp "Skapa anteckning" som kanske fyller i någon standarddata, det manuset hoppar till Anteckningar, skapar en ny post, läser av pcj lagrar ID_Anteckningar den nya posten fick i en variabel, hoppar tillbaka till Kunder och petar in det värdet i ID_Anteckningar_Vald och sedan är det bara att skriva i anteckningsfältet.

Hej!
Är inte säker på att jag förklarade mitt problem på rätt sätt... I annat fall hänger jag inte riktigt med...:)
En post med div företagsuppgifter har ett kontakt_ID med unikt löpnummer för varje post. I varje post finns bl a en värdelista med ej svar, ej anträffbar mm samt ett fält för anteckningar bid telefonsamtal med kunden. I portalen har jag datum då posten skapas samt status dvs es osv samt anteckningarna. Det jobbiga är att i anteckningar skriva allt hela tiden och jag måste fylla i datum osv för att kunna särskilja dessa. Skulle vilja att anteckningar samt status för varje gång jag klickar på knappen radas upp för den aktuella posten. Kanske finns det tom ett bättre sätt än portal?! (Anv idag ett halvsnyggt manus med klipp och klistra...)

Vad menar du med "rada upp"? Vilken knapp menar du? Vad gör den?

Så här fungerar mitt upplägg i stora drag. (Arbetar i 9pro med BPK som bas).
Har en tabell KUNDER där telefonnr är ID och unikt för varje post. I varje post finns div uppg som jag vill ha på varje kund. Där finns ett statusfält (värdelista) med några olika alternativknappar där jag markerar om kunden ej svarat, gjort en beställning osv. Jag har oxå ett fält - anteckningar där jag antecknar under samtalet. Som det är nu börjar jag varje anteckning med datum och sedan måste jag även skriva in status mm eftersom jag inte kan gå tillbaka och se tidigare samtal någonstans. Dessutom är det smått irriterande att behöva scrolla i anteckningsfältet hela tiden... Skulle vilja att status och anteckningar hoppar in i en portal (eller vad som egentligen bara det fungerar) och gör så att efter tryck på en sparaknapp så jag slipper fylla i ej svar, order osv i anteckningsfältet varje gång. Ska se ut ungefär:
tidstämpel:status:anteckningar
Vill bara se samtalen för den kunden/posten jag har uppe och jag vill kunna se dem på "postlayouten" inte behöva skifta. Min överkurs är att det hela tiden sparas de 10 senaste samtalen. Så när 10 kontakter är uppfyllda börjar den om och raderar det samtal som är äldst.

Min sparaknapp fungerar nu så att den skickar vidare status och anteckningar till en annan tabell - min KONTAKTLOG. Där sparas varje samtal (posterna där har ett eget löpnr som är relaterat KUNDER). Därifrån kan jag sedan vidare beräkna antal samtal per dag/vecka, antalet ordrar osv.
Jag är ganska nybörjare på FM och har testat mig fram till det mesta. Ser det som ett under att jag fick logen att fungera... Är supertacksam för din hjälp med mitt problem - har testat rundor i ganska många timmar med att få den där portalen till att fungera. Känns liksom som att jag varit väldigt nära ganska länge...:) Där jag befinner mig nu hoppar datan till portalen MEN nästa gång när jag ändrar i status och anteckningar så skriver den över det föregående istället för att välja nästa rad.

Ok, låt oss börja bena ut ett par saker.

1. Man använder inte telefonnummer i relationer av många skäl (de kan ändras, de kan skrivas på fel sätt av användare mm). Man skapar ett nytt fält som heter ID_Någonting där Någonting är namnet på tabellen, tex ID_Kunder om tabellen heter Kunder. Detta fält är vanligen numeriskt och löpnummer och tar ungefär 0.5 sekunder att skapa. Om man lagrar samma info (ID_Kund) även i en annan tabell så använder man naturligtvis samma namn på fältet och man är inte korkad och döper det i den andra tabellen till tex Kund_ID eller Kundnummer eller Cykel. Det är bara fånigt att inte ha samma namn på samma saker.

2. Huvudregeln för relationer är att om man har något som är lika i två tabeller så kan man relatera det till varandra. Det betyder att om man i en tabell tex Kunder har ett fält som heter ID_Kund som innehåller 7672 i en post och i en annan tabell tex Anteckningar har fyra poster som också har ett fält som heter ID_Kund som alla innehåller 7672 så kan man från den första tabellen via en relation på detta fält "se" fyra poster i den andra tabellen.

3. Man visar information från EN och endast en relaterad post med hjälp av relaterade fält som liggger i en layout. Om flera poster hittas via relationen så är det i stort sett upp till Filemaker att välja vilken av dem som den "hittar" eller "ser" först. (Men man skall inte överlämna sådant åt FileMaker).

4. Man visar information från FLERA relaterade poster i en portal. Portalen har en relation och det är absolut nödvändigt att även alla fälten som ligger innanför portalens första rad skall ha SAMMA relation.

5. Ett bra system att döpa relationer är att man utgår från tabellen/layouten man "står i" (tex Kunder) och man "tittar" "bortåt" en annan tabell som heter något (tex Anteckningar) och man "tittar" "genom" ett fält i helst båda tabellerna som heter tex ID_Kunder, då är ett alldeles utmärkt namn Kunder_Anteckningar_ID_Kund. Följer man det här systemet när man från kunder vill visa även Personer, Ordrar, Offerter, Adresser, så heter dessa relationer:

Kunder_Adresser_ID_Kund
Kunder_Offerter_ID_Kund
Kunder_Order_ID_Kund
Kunder_Personer_ID_Kund

...vilket gör det mycket enkelt att bygga layouten som visar poster från Kunder och då ser man direkt i relationens namn vilka tabeller man kan "komma åt" från den.

6. Både relationer och portaler kan ha en sortering. Det är oftast mindre bra att sortera i relationen, det är bättre att sortera på portalen.

7. Ställer du in relationen att det går att skapa poster på den vänstra sidan (i anteckningar) så kommer din portal fungera så att när du klickar på sista raden och skriver något i anteckningsfältet så skapas automatiskt en post i anteckningar som får rätt ID_Kund-nummer. Men du måste lämna portalen innan du ser att det har hänt. För detta behöver du inga knappar, bara en korrekt portal.

8. I övrigt så har jag ett ytterst dimmigt begrepp om vad du menar i det du skriver och varför det fungerar på det sättet du beskriver, det låter som ett antal olika felaktiga inställningar på portalen, relationen och möjligtvis flera ställen.

Kanske du skall göra lite skärmdumpar av relevanta saker eller skicka din databas till någon snäll öl-sugen FileMaker-utvecklare och be denne titta på det?

Tacksam för din tid och engagemang i mitt illa problem. Du vet man blir ju liksom lite beroende av att få det hela att fungera när man håller på...
Har fått portalen att fungera. Grejen är bara att jag helst vill slippa att skriva i den utan vill att status och anteckningar "hoppar ner" och visas i den. Ska jag lägga in något i mitt "sparaknappen-manus" eller kan detta ske automatiskt på något sätt?
Bifogar bild på hur min kundpost ser ut.

[bild_post.jpg]

Senast redigerat 2008-04-08 12:19

Kanske du har missat en del grundläggande saker?

En portal visar flera relaterade poster. Med relaterade poster menar man att man "knutit ihop" två fält i två olika tabeller (dina kunder och dina anteckningar) genom att samma information (tex id på kunden, i ditt fall så använder du något dumt, dvs telefonnummer vilket iofs fungerar men...) finns i båda tabellerna. Dvs både i kunder finns telefonnumret och i anteckningar finns telefonnumret.

Genom att skapa nya poster i via tex ett manus (som gör ett antal steg), så kan du bygga en "spara"-knapp, som kommer att göra en ny rad i portalen.

Det manuset skall göra ungefär dessa steg.

1. Stoppa in telefonnumret i en variabel. Stoppa in andra variabler allt du vill ha i anteckningen.
2. Hoppa till en layout som visar poster från anteckningar.
3. Skapa en ny post.
4. Peta in dina variabler i de olika fälten i den nya posten med "Tilldela fält" manussteget. Du kan sedan peta in andra saker i andra fält som tex Get(Aktuelltdatum) i ett datumfält. Det finns flera hämtningsfunktioner, tex tiddstämpel, klockslag, osv. Du kan även peta in andra typer av beräknade värden mm.
5. Verkställ posten.
6. Hoppa tillbaka till den ursprungliga layouten som du startade ifrån. Du kan behöva kanske verkställa post här för att portalen skall "klicka till" och visa den nya raden med din anteckning.

Ungefär så gör man.

Om du provar något av detta och vill ha mera hjälp måste du beskriva exakt vilket av ovanstående steg du har problem med.

Senast redigerat 2008-04-09 18:59

Givetvis tar jag tacksamt emot dina tips och förslag dvs jag har givetvis skapat ett ID_Kund som nu används istället för telefonnumret. Har följt dina instruktioner ovan och ALLT FUNGERAR PRECIS SOM JAG VILL!!!! Så nu ska jag hämta ett glas vin och kolla runt lite i mina kundanteckningar
Tack snälla för din hjälp!!!!!

Varsågod. Kul att det löste sig!

1
Bevaka tråden